Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Mat & Dryck (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Frappe' (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=38609)

Sunny12 2015-06-13 20:58

Sv: Frappe'

Citat:

Ursprungligen postat av Lissi (Inlägg 364978)
Hemma dricker jag aldrig frappe, bara i Grekland!
Lissi.

Varför inte?
Kanske blir det inte detsamma som i Grekland.. men testa ska jag göra!.. :)

Lissi 2015-06-13 21:01

Det smakar aldrig likadant...möjligen kan jag beställa på cafe, men hemma, aldrig. Jag är inte jätegrekisk i Sverige, bara i Grekland.

Lissi

inkfish 2015-06-14 09:46

Simetra - vilket märke är det på den osötade mjölken? Jag har bara sett det söta helvetet här.

simetra 2015-06-14 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 365009)
Simetra - vilket märke är det på den osötade mjölken? Jag har bara sett det söta helvetet här.

RAINBOW Original i konservburk är den jag använder. Den mindre burken heter RAINBOW Sweetened och är "kolavarianten". Finns i de flesta medelstora matvarubutiker.

inkfish 2015-06-14 10:06

Tack!

Thira 2015-06-14 10:20

Brukar använda hälften kallt vatten och hälften vanlig mjölk. Skillnaden på kondenserad och vanlig mjölk är att med den vanliga så försvinner den där lite strävare smaken. Och som tidigare nämnts, kaffet måste vara mer pulver än korn. Och så brukar jag använda shaker. Inget socker men ibland är det gott att tillsätta lite Metaxa (av den bättre sorten) eller Baileys i.

Sunny12 2015-06-14 11:50

Ok, Thira bra.. ska testa så snart som möjligt, när jag får tid att inhandla tillbehör och ingredienser.

Sunny, som har börjat jobba.

Sunny12 2015-06-14 17:45

Tänkte på det med Baileys eller whisky som tillsats..då blir det nästan som en Irish Coffe.. :p...som är så gott!.. :D

karinafp 2015-06-14 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 365111)
Tänkte på det med Baileys eller whisky som tillsats..då blir det nästan som en Irish Coffe.. :p...som är så gott!.. :D

Ännu godare. ;) Brukar beställa en "Frappe me Baileys" när jag är i Grekland. fb_gilla

Karin

Sunny12 2015-06-14 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av karinafp (Inlägg 365115)
Ännu godare. ;) Brukar beställa en "Frappe me Baileys" när jag är i Grekland. fb_gilla

Karin

Ja, jag har också gjort det vid något tillfälle... det får jag allt börja göra lite mer ofta, tänkte inte på det nu sist på Sifnos, mycket för att det inte alltid står i menyn, tror jag!

Sunny12 2015-06-26 19:23

Ikväll gjorde jag min första frappe och den blev lika god som i Grekland..:p..kändes nästan som att vara där för en stund.. nästa frappe får nog bli med en skvätt baileys i också. ..:D..

Sunny, som längtar ner till fina Grekland.

maji 2015-06-27 17:10

Hur gjorde du den?

//majibye_bye

Sunny12 2015-06-27 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av maji (Inlägg 366488)
Hur gjorde du den?

//majibye_bye

Jag blandade 2 tsk nescafe classic med lite vatten och använde en mjölkskumvisp(inköpt på Clas O)..drivs med batteri så det blev snabbt ett kraftigt skum.. sen tillsatte jag isbitar, lite kondenserad mjölk och fyllde upp det höga glaset med kallt vatten.
Rörde om med sugröret och tillsatte lite mer mjölk . inget socker..det är ju en smaksak.. har inte socker till varmt kaffe heller . min Frappe blev perfekt! ..:D

kari 2015-06-27 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 366490)
Jag blandade 2 tsk nescafe classic med lite vatten och använde en mjölkskumvisp(inköpt på Clas O)..drivs med batteri så det blev snabbt ett kraftigt skum.. sen tillsatte jag isbitar, lite kondenserad mjölk och fyllde upp det höga glaset med kallt vatten.
Rörde om med sugröret och tillsatte lite mer mjölk . inget socker..det är ju en smaksak.. har inte socker till varmt kaffe heller . min Frappe blev perfekt! ..:D

Det vet jeg :p
- for det er akkurat slik jeg lager min fb_gilla

simetra 2015-06-27 20:03

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 366419)
Ikväll gjorde jag min första frappe och den blev lika god som i Grekland..:p..kändes nästan som att vara där för en stund..
Sunny, som längtar ner till fina Grekland.

Citat:

...min Frappe blev perfekt! ..:D

Ja, tänk va lätt att få till en perfekt Frappé här hemma. Köpte en gång i tiden en frappévisp (liknar vanlig stavmixer, modell mindre) i Grekland men tycker mjölkskummaren funkar mycket bättre till att snabbt få till det rätta skummet.

Länge leve Frappén! bye_bye

Sunny12 2015-06-27 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av kari (Inlägg 366495)
Det vet jeg :p
- for det er akkurat slik jeg lager min fb_gilla

fb_gilla

Citat:

Ursprungligen postat av simetra (Inlägg 366513)
Ja, tänk va lätt att få till en perfekt Frappé här hemma.

Länge leve Frappén! bye_bye

Ja, underbart.. att få lite Greklandskänsla här hemma... :p:p

maji 2015-06-27 21:27

Citat:

Ska pröva detta imorgon!_B-anana Vill också ha min "sketo";)
Tack Sunny12fb_gilla
//majibye_bye

Sunny12 2015-06-27 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av maji (Inlägg 366517)
Ska pröva detta imorgon!_B-anana Vill också ha min "sketo";)
Tack Sunny12fb_gilla
//majibye_bye

Ja, eller tacka Simetra och de andra som tipsade om receptet, viktigt att använda Nescafe classic eller Nescafe original som pulverkaffet heter i Sverige!

Lycka till!.. :)

maji 2015-06-27 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 366520)
Ja, eller tacka Simetra och de andra som tipsade om receptet, viktigt att använda Nescafe classic eller Nescafe original som pulverkaffet heter i Sverige!

Lycka till!.. :)

OK, tack Simetra och ni andra:D Ska bli spännande att prövafb_gilla
//majibye_bye

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.