![]() |
Sv: Dagens rätt
Denna restaurang ska vi sannerligen besöka!!
|
Monica, du vill inte dela med dig av Fedons ingredienser, bara kort? Intressant att det är senap med, tycker jag.
|
Citat:
/ Anne :) |
Antamoma verkar ju intressant. Lite mera finess än vanligt. Hur var prisnivån?
/ Anne :) |
Jisses vad det där såg gott ut! klapp_klap
Dolmadesen såg ju helt fantastiskt goda ut, och för att inte tala om fisken. Det märks att de gillar att laga mat. Var ligger restaurangen? Nära stadshuset? |
Citat:
De siste par årene har jeg brukt TripAdviser der vi har vært, både i Hellas (er jo oftest der) og i storbyer/andre steder, og har vært kjempegodt fornøyd med maten vi har fått :D Men, jeg følger ikke TripAdviser "slavisk", ..."Rakadiko" i Pireus feks, scorer ikke så høyt :confused: Ønsker deg en HERLIG ferie :D med mye god mat :p Jeg lærte et veldig nyttig ord av deg, da vi spiste sammen på Karpathos i 2005 fb_gilla NOSTIMO klapp_klap Det ordet har jeg (heldigvis) hatt veldig god nytte av :D |
Ja nostimo (= smakligt, välsmakande, ett lite starkare sätt att berömma maten) är ett jättebra ord, man får oftast ett uppskattande leende tillbaka :)
Svarar er alla: det som fick mig nyfiken på Antamomo var bilderna på Tripadvisor, det såg så gott ut. Här kan man se både bilder och var på kartan det ligger (hela hamnpromenaden till vänster om man står med näsan mot havet, sen bara en liten krök till). http://www.tripadvisor.se/Restaurant...view_273936075 De hade många av de vanliga grekiska rätterna också, de hade get, kyckling, pasta osv, och många med en twist. Jag valde länge mellan fisken jag tog och en fylld kalamari men det stod att den var fylld med kefalotyri och det är ju en av de ostar man brukar göra saganaki på så det lät alldeles för mäktigt. Priserna var humana i relation till vad man fick. Fiskrätten kostade 17.50, det var en av de dyraste rätterna på menyn. Då var fiskfilén dubbel (den hade alltså skinn på undersidan också). Jag TROR att potatissalladen kostade 4 och husets vita (gudomligt) 4 för ett halvkilo (jag tog hälften). Jag kan helt klart rekommendera det stället, både gott och trevligt. Och kocken hade byxor med små grytor och bestick på :) Och tack för din önskan Kari, du vet hur det är att vara i början av ferien :) |
Citat:
|
Ni skulle definitivt gilla det!
Jag visade bilden av min fina fisk för en grekisk vän förut. Han blev inte så imponerad. Han berättade att tsipouran är odlad. Den är alltså lika miljöstörande som den där laxen vi petar i oss hemma. Fast här runt Amorgos finns inga fiskodlingar i alla fall. Sitter på Mouragio i Katapola och smälter det här: http://i17.photobucket.com/albums/b7...psf3icgpxi.jpg Alltså kolokythokeftedes, squashplättar. http://i17.photobucket.com/albums/b7...pspnf9o04v.jpg Och melitzanes imam, ugnsbakad aubergine. Lika gott och aromatiskt som det ser tråkigt ut på bild. När jag gick ut ikväll kopplade jag plötsligt vad som sett fel ut när jag passerat under dagen: Erato, den italienska restaurangen, har dragit igen! Jättetråkigt. Kanske klarade den inte längre konkurrensen från Captain Dimos. Min personliga åsikt har alltid varit att Dimos har bättre mat men Erato mycket trevligare atmosfär. Så jag kommer att sakna dem. |
Härliga bilder! Blir riktigt hungrig av den här tråden:) Tur att det bara är tre och en halv vecka tills jag är i Grekland (på Lipsi förstås;))
|
Ja, på Lipsi är det inte svårt att äta gott, som jag minns det :)
|
Slurp, vad gott! Och här ligger jag nu och det kurrar i magen... Den där kycklingen, mmm...
|
Ja, den var inte dum :)
|
Här alla kära kalimerianer kommer receptet på
Fedons kyckling med ugnsbakad citronpotatis 4port 1 kyckling ~1,5kg delad i fyra delar eller fler 6-8 potatisar,skalade och delade i klyftor 4 stora halverade vitlöksklyftor salt och svartpeppar 1 3/4 dl hönsbuljong 1 3/4 dl kallpressad olivolja 1 msk smält smör 1 3/4 dl pressad citron 1 msk dijonsenap 2 msk torkad oregano Värm ugnen till 190grader.Lägg kyckling,potatisklyftor och vitlök i en stor eldfast form.Krydda med salt och peppar och häll över buljongen.Vispa ihop olivolja,smör,pressad citron,senap och oregano.Fördela blandningen över kyckling och potatis. Ugnstek i ~1-1 3/4timme tills kycklingen är genomstekt och potatisen mjuk.Ös med skyn flera gånger under tiden, Jag har använt mig av hel kyckling,kycklingklubbor,kycklingben och tycker att köttet blir saftigast av dessa,men nu i söndags blev det kycklingfilé skuren i lite stora bitar,det funkade oxå,god smak men lite torrare kött. Jag kryddar oxå gärna med lite chiliflakes. Smaklig spis:) Monica:) |
Jag använder också senap men tycker även att det är gott med gul lök till som jag lägger i stora klyftor med potatisen. Vitlöken skippar jag däremot. Eva
|
Mouragio! Min favorit i Katapolo. Maten ser lika god ut som vanligt. klapp_klap
Himla synd att Erato har stängt igen. De hade väldigt god pizza och läget var bra. Vet du om något annat ska öppna där? |
Det där receptet lät ju både gott och enkelt, Monica!
Gillar du inte vitlök, Eva? Jag gillar det så länge det inte tar över, vilket det ofta tyvärr får göra. Igår kväll med auberginen reflekterade jag faktiskt över hur mild och fin vitlök blir när den får koka länge i ugnen (den här var skivad). Janne: jag vet inte. Huset ser väldigt igenbommat och skabbigt ut. På dörren intill restaurangdelen sitter en liten skylt med en advokats namn, men jag tror den satt där innan också. Enligt en person jag frågade igår ville husägaren helt enkelt inte hyra ut till dem längre, men jag har en känsla av att jag skulle få lika många svar som personer jag frågade. Eratofamiljen kom ju inte från ön och då har man det inte alltid så lätt. |
Citat:
Så mysigt att sitta där! Ja, synd att de inte är kvar! |
Ja, det tycker jag också. En rar familj. Hoppas det går dem väl någon annanstans.
Oj vad det åskar här nu! Dagens lunch, en feta fournou (ugnsbakad) och en choriatiki (alltså utan feta). http://i17.photobucket.com/albums/b7...psnxwetukz.jpg Och det var nog första gången jag fått en feta fournou som inte var bra! Som synes är den körd i mikro - alldeles för länge. All vätska är borta, kvar är en tunn, salt ostskorpa som bränt fast i kanterna. Jag blev mest full i skratt och tänkte att så där skulle inte ens jag misshandla den, hackade loss den så gott jag kunde och åt det som gick. Men salladen var stor, fräsch och god. Många brukar lovsjunga tomaterna i grekiska sallader men jag vill gärna slå ett slag för paprikan. Så krispiga är aldrig de där monsterpaprikorna i grönsaksdisken hemma. Och nu kom haglet också. |
Den där såg rejält misshandlat ut. Fy och usch. :mad:
Håller med dig om paprikorna. Tur att du han hem innan ovädret! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18. |