Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Kafé Kalimera (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Flygstrejken (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=37930)

Sunny12 2015-03-09 15:35

Sv: Flygstrejken

Håller tummarna på att ni får tillbaka det ni fått lägga ut extra för ombokningen!

Som sagt kolla upp om inte kortförsäkringen gäller med er bank!

Sunny, som nog med måste kolla upp lite mer noga vad som gäller för egen del!.. :rolleyes:

Katitzi 2015-03-09 16:13

Har nu kollat upp med banken. Vid strejk gäller ingen försäkring! :eek: Det är flygbolagets skyldighet att betala för utlägg man haft.
Precis som jag trodde. Nu är det bara att hålla tummarna!

Katitzi:(

Sunny12 2015-03-09 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av Katitzi (Inlägg 356266)
Har nu kollat upp med banken. Vid strejk gäller ingen försäkring! :eek: Det är flygbolagets skyldighet att betala för utlägg man haft.

OK, bra att veta om!
Lycka till, jag tror ni får tillbaka era extra utlägg från Norwegian.. :)

laero 2015-03-09 20:44

Citat:

Om du av någon anledning inte får ersättning från Norwegian (ex.vis att de går i konkurs), ska du gå på banken igen. Störst är möjligheten då om du betalt med kreditkort. Om jag förstått juridiken rätt kring detta har det inte med kortets försäkring att göra utan grejen är att kortföretaget är den som fakturerat en tjänst som inte levererats. Kortföretaget/banken blir då skyldig att betala tillbaka det du betalt.

Lärdom av detta: Betala alltid resor och liknande med kreditkort.

Tror jag.

/Lars

Kalimera 2015-03-10 15:58

Citat:

Nu är det bara att hålla tummarna!

Jag håller jag också.

El Gringo 2015-03-10 18:32

Nå er streiken over.

Katitzi 2015-03-10 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av El Gringo (Inlägg 356340)
Nå er streiken over.

Äntligen!_B-anana Hoppas nu bara vi får våra pengar!

Katitzi:)

Sunny12 2015-03-15 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Katitzi (Inlägg 356343)
Äntligen!_B-anana Hoppas nu bara vi får våra pengar!

Har ni fått något besked än Katitzi?..:)

Katitzi 2015-03-15 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av Sunny12 (Inlägg 356710)
Har ni fått något besked än Katitzi?..:)

Nej, det lär nog dröja.:( Läste nånstans att det kan ta mellan 2-16 veckor som det ser ut nu efter strejken. 200 000 resenärer är drabbade på ett eller annat sätt!
Lovar att berätta hur det går!

Sunny12 2015-03-15 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av Katitzi (Inlägg 356715)
Nej, det lär nog dröja.:( Läste nånstans att det kan ta mellan 2-16 veckor som det ser ut nu efter strejken. 200 000 resenärer är drabbade på ett eller annat sätt!
Lovar att berätta hur det går!

OK, hoppas det löser sig för alla drabbade!

Katitzi 2015-03-27 19:41

I går fick vi besked om att vi får tillbaka pengarna för vår hemresa med Norwegian som blev inställd. Nu återstår det att se hur det blir med pengarna vi lagt ut för hemresan med Airberlin. :rolleyes:

Thira 2015-03-27 21:13

fb_gilla

Sunny12 2015-03-27 22:22

Låter bra Katitzi... GRATTIS 🎉.. :D

MetaxaHasse 2015-03-29 10:51

En tanke...Tänk om jag rest upp merparten av min plånbok och ej kan boka om o betala,ligga ute med pengar tills saker o ting ev.blir löst på endera viset..ev.??hmm..flygbolag/researrangör tycker jag ska ta hela ansvaret för sin kund om strejksituation eller liknande uppstrår.Det heter ju så fint att tredjepart ej ska bli drabbad om konflikt uppstår mellan arbetsgivare o arbetstagare.
Hasse

kari 2015-03-29 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av MetaxaHasse (Inlägg 357721)
En tanke...Tänk om jag rest upp merparten av min plånbok och ej kan boka om o betala,ligga ute med pengar tills saker o ting ev.blir löst på endera viset..ev.??hmm..flygbolag/researrangör tycker jag ska ta hela ansvaret för sin kund om strejksituation eller liknande uppstrår.Det heter ju så fint att tredjepart ej ska bli drabbad om konflikt uppstår mellan arbetsgivare o arbetstagare.
Hasse

Jeg er enig med deg, det burde være så ideelt, men ...når det ikke er det så har vel "alle" i dag et kredittkort, eller to, med (opptil) 45 dagers gratis kredit, om man betaler alt ved forfall.

- en annen sak er at flyselskapene bruker lang tid før erstatningen kommer, så man evt må benytte kreditten...
Om man, som jeg har lav kredittgrense, kan man (i alle fall på Norwegeankortet) gå inn på " min side" og be om å få høyere kredittgrense, det tok ca 5.minutter, da jeg gjorde det i sommer. Jeg betaler alltid reiser og oftest hoteller, med kredittkort, og betaler alt ved forfall.
Da samler jeg mange cashpoints til nye reiser :)

Håper du får alle pengene tilbake fra Norwegian uten å vente f o r lenge, Katitzi:)

Kalimera 2015-03-29 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av Katitzi (Inlägg 357653)
I går fick vi besked om att vi får tillbaka pengarna för vår hemresa med Norwegian som blev inställd.

Grattis! klapp_klap

Katitzi 2015-04-09 18:56

Hej igen! Idag fick jag ett mail från Norwegian att de beslutat att vi får tillbaka våra pengar som vi lagt ut på flygbiljetter hem från Lanzarote med Airberlin!_B-anana_B-anana
Det är ju skönt att det löste sig tillslut, men mycket frustration har det varit!

Kalimera 2015-04-09 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Katitzi (Inlägg 358635)
Hej igen! Idag fick jag ett mail från Norwegian att de beslutat att vi får tillbaka våra pengar som vi lagt ut på flygbiljetter hem från Lanzarote med Airberlin!

Härligt att det löste sig till slut. Grattis! klapp_klap

Sunny12 2015-04-09 20:50

fb_gilla..klapp_klap

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.