![]() |
Sv: Ni som trivs i Grekland...
Kolla Kas i Turkiet - finns med i Apollos sortiment. En riktig pärla! Det där med enklare boende blir kanske lite körigt om man åker charter, men man kan lätt snickra ihop resan själv. En liten mysig by med många trevliga restauranger vid havet. Fantastisk natur och härligt vatten! Och nära till Grekland - man kan åka till Kastellorizo över dagen, tar bara en halvtimme.
Jag trivs också i Pythagorion och tyckte att Kas var kalas! Men nära till en större ort är det inte, och transfern från Dalamans flygplats tar drygt två timmar. Lite segt, kanske, men jag ska åka tillbaka dit. Annars kan du väl titta på Kroatien? Istrien i norra delen med sina medeltidsstäder, eller en liten ö-luff med start i Split, som ju sägs vara en så trevlig stad. Dit finns det ju också lågprisflyg. Kanske vore nåt! |
Citat:
Instämmer helt i detta! Palma är en fantastisk stad... Jag spenderade en hel dag när jag var på Alcudia en vecka...flabb_flab Men när det gäller storstäder älskar jag Prag och min absoluta favvo är Berlin;) |
Citat:
3!!! Paris. På våren. En stad man bör se en gång i livet. Något överreklamerad dock. Speciellt om man kommer dit utan kontakter. Man behöver någon som visar smultronställen... Stränder? Det räcker med att sitta på ett Café och titta på Seine.... 2!! Rom. En fantastisk stad. Italien är ett fantastiskt land. Lite dyrt dock. Rom andas nästan ännu mer av antiken än Athen om man är intresserad av det. Maten... Mmmmm... Strand. Tja. Man kan åka ut till Ostia och bada. Så kan man passa på att se Universitetsstaden på vägen... 1! Wien. Ni som inte varit i Wien förstår inte vad ni missat! Wien blev precis nyss framröstad som den bästa huvudstaden I HELA VÄLDEN att bo i... Fortfarande hyfsat billigt och med de vänligaste människor man kan tänka sig. För oss från Sverige är det nästan lite 80-talskänsla! På ett märkligt men positivt sätt. Sedan finns det massor med utflykter man kan göra ut från Wien till olika orter / sjöar där man kan bada, eller t o m stanna ett tag på en pension med ett supertjock duntäcke... Österrike är inte bara en "skidort". Det är ett fantastiskt land även på sommaren! Sol, sand och strand kan man hitta på rätt många ställen i Sydeuropa! Men det finns också rätt mycket mer att se i de Sydeuropeiska länderna... Om man är intresserad! |
Stort tack till er alla för en massa fina tips!
Ni är så bra! klapp_klap Nu har jag en guldgruva att gräva i under många kommande reseplaneringar. Allt från Danmark till Mexiko, med Syd- och Mellaneuropa dessemellan! Trevlig helg, önskar en inspirerad Kalá |
Hej igen alla! Är nu hemma igen och kan kasta mig in i diskussionerna! :p
Kalá, jag kan rekomendera dig Menorca (Mallorcas lillasyster)! Där är det betydligt lugnare stämmning än på Mallis och boenden med havsutsikt finns det gott om! När vi var där bodde vi i Cal´n Bosch som ligger ca. 1 mil utanför den jättemysiga gamla staden Cituadella. Det går bussar in, inga problem alltså! Själva ön är grön och fin med många små fina vita sandstränder. En hel del historia och kultur finns också att upptäcka. Annars är Malta ett lite annorlunda och spännande resmål också! Katitzi:) |
Tack Katitzi!
Jag blir sugen på Menorca! Hur har du rest dit - med charter eller på egen hand? Kalá :) |
Vi åkte charter dit med Solresor. Tror att de är de enda nu som har resor dit. Det kan nog vara lite krångligt att ta sig till ön för egen maskin. Tror inte det finns direktflyg dit.
Vi var i alla fall nöjda när vi var där. Katitzi:) Här kommer en bild på Menorcas otroligt fina vatten! http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=2863 |
Som märks av mitt "nick" så gillar jag Mallorca :D.
Har semestrat på de flesta småorter däribland Deia, Cala Figuera, Soller, Port Soller m.fl. En annan ort jag kan rekommendera är Colonia Sant Jordi på sydöstra delen. Då ska man bo i den gamla delen som ligger vid hamnen. Inte lika vackert som västra sidan men trevligt och avspänt. Helt fantastiska sanstränder på gångavstånd. Jag gillar Menorca också. Två gånger har vi rest dit. Första gången med charter , direktflyg. Andra gången reste vi på egen hand. Då flög vi till Mallorca och tillbingade några dagar i Palma sedan tog vi bussen till Port Alcudia och fortsatte med färja till Ciutadella (min favorit på ön) där vi bodde en vecka. Riktigt trevlig resa var det! En ö till som är en favorit är Korsika! En resa dit kan jag verkligen rekommendera. |
Varför inte en tur i Sverige?
Österlen är fantastiskt o Brantevik strax söder om Simrishamn är en liten pärla! Därifrån är det inte heller långt till Köpenhamn! Karlskrona skärgård är mycket vackert, eller Göteborg, ta spårvagnen till Saltholmen (tror jag det heter) o därifrån båt ut till t ex Brännö. Höga Kusten o världsmetropolen Härnösand ;) Men är det Medelhavssemester som gäller, vill även jag slå ett slag för Mallorca och Toscana! //Inger |
Citat:
Hälsningar Stinab |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34. |