Kalimera Grekland

Kalimera Grekland (https://www.kalimera.nu/forums/index.php)
-   Chaniakusten (https://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=47)
-   -   Svininfluensa/värmekameror.. (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=20505)

litentuva 2009-08-18 19:12

Sv: Svininfluensa/värmekameror..

Citat:

Ursprungligen postat av Kalimera (Inlägg 178359)
Skrevs om det i den här tråden. Stod även en kamera som filmade alla när vi kom till Aten i juni. En person satt bredvid och tittade i en monitor. Vet naturligtvis inte exakt vad det var för typ av kamera, men det skulle ha kunnat vara en värmekamera.

Vi blev filmade på Chanias flygplats när vi landade sista Juni, såg ut på skärmen ungefär som vi blev röntgade/genomlysta. Tänkte inte så mycket på det med tanke på alla säkerhetsåtgärder som finns numera,men det var mycket viktigt att alla gick på rätt ställe, flera som inte såg att det var "påbjuden gångriktning" blev tillbakamotade ganska bryskt.

litentuva 2009-08-18 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av Getty (Inlägg 178351)
Det fanns inga värmekameror på Chanias flygplats när vi kom ner den 30 Juli. Det var bara att knalla in i terminalen och vänta på väskorna.

//Ingela

Vi blev som sagt filmade på Chanias flygplats i Juni i år (fast jag vet ju inte om det var en värme kamera), dock tror jag inte att alla märkte det eftersom den som kollade satt ungefär där de förr brukade kolla passen. Att vi la märke till det berodde enbart på att kön stannade upp just då och jag tittade mig omkring lite.
Egentligen borde de väl vara skyldiga att sätta upp nån skylt så att man vet om vad som gäller och varför de filmar...

Irene53 2009-08-19 19:29

Landade på Zakynthos flygplats den 11/8 där fick vi gå förbi en värmekamra vi såg oss på en monitor.Det stod en personal med munskydd och såg till att vi kom igenom rätt. Lite överdrivet tycker jag. Men man vet ju aldrig hur det blir med "svinet"

marans 2009-08-19 23:08

Heraklions flygplats i förra veckan hade värmekameror, en fyra-fem stycken som de satt och kollade på monitorer när vi kom in från bussen från planet.

lpj 2009-08-20 08:21

Finns det ingen som vet vad som händer om man "åker fast"?

Eva L 2009-08-20 08:31

Gissar lite nu. Du blir antagligen läkarundersökt och finns det misstanke om influensa så blir det säkert isolering på hotellrummet. Kanske någon annan personal gör en första kontroll för att se om det finns andra förklaringar till din höga kroppstemperatur.

Eva

Hasse 2009-08-20 10:34

Samos flygplats var också utrustad med "värmekamera" när vi anlände den 20/6. Personen som satt bakom skärmen stoppade några personer då och då, vinkade snabbt iväg dem och återtog sin väldigt bakåtlutande sittning på sin stol. Det fanns några meter bort en stor affisch på en pelare som berättade mer om svininfluensa-informationen.

Det skulle vara intressant att få veta av er som vägrar tro på "värmekamerateorin" vad ni tror att det var istället.

Hasse :cool:

Malina 2009-08-20 11:36

På Santorini i juli fanns också en dylik kamera.

Ludde65 2009-08-20 20:27

Har svårt att förstå varför folk inte tror på oss som råkat ut för denna värmekamera, fick nys om det innan vi åkte den 9/7 till Chania och var jätte nervös att jag skulle vara för varm.... men efter lite dricka på planet så kopplade jag bort det, men det satt som alla beskriver en man och tittade på en monitor och en kamera riktad mot alla passagerare, obehagligt men sant !

Mvh Ludde

Netwolf 2009-08-22 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av Hasse (Inlägg 178636)
Det skulle vara intressant att få veta av er som vägrar tro på "värmekamerateorin" vad ni tror att det var istället.

Ha-ha, ni tror säkert folk har landat på månen med :D;)

Wardakis 2009-08-22 19:28

Jag var inte med på månen men en värmekamera på flygplatsen i Chania har jag sett.Du får väl ta en tur till Grekland om du inte tror oss!
Gunilla

litentuva 2009-08-22 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av Wardakis (Inlägg 178883)
Jag var inte med på månen men en värmekamera på flygplatsen i Chania har jag sett.Du får väl ta en tur till Grekland om du inte tror oss!
Gunilla

Ja det är faktisk ingen "råttan i pizzan"-story, bara en kamera och en man som höll koll på anländande resenärer, värmekamera el ej, filmade blev vi!

inkfish 2009-08-22 20:25

Berlitz får införa en ny fras i sina parlörer:

"Bäste herr tjänsteman, titta, av födelsenumret i mitt pass framgår att jag med största sannolikhet är i klimakteriet!"

:eek:

Wardakis 2009-08-22 20:49

flabb_flab!!!
Gunilla

Athanasia 2009-08-23 16:10

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 178896)
Berlitz får införa en ny fras i sina parlörer:

"Bäste herr tjänsteman, titta, av födelsenumret i mitt pass framgår att jag med största sannolikhet är i klimakteriet!"

:eek:

HAHA!!!

inkfish 2009-08-23 16:14

Men alltså, det låter som ett så trubbigt instrumet, det finns ju mängder av andra orsaker än svininfluensa till förhöjd kroppstemperatur:(

Elisabet 2009-08-23 16:23

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish (Inlägg 178985)
Men alltså, det låter som ett så trubbigt instrumet, det finns ju mängder av andra orsaker än svininfluensa till förhöjd kroppstemperatur:(

Ja exakt, men de måste väl ändå testa dem med förhöjd temperatur på andra sätt innan de "dömer" någon??!

karinafp 2009-08-23 16:31

Citat:

Ursprungligen postat av Elisabet
Ja exakt, men de måste väl ändå testa dem med förhöjd temperatur på andra sätt innan de "dömer" någon??!

Vad jag förstår, tas de till en läkare för vidare undersökning. Å andra sidan, här hemma får man ju inte ens komma till en läkare; de sjukskriver en per telefon. Jag har två kollegor som har drabbats. Hittills.... :( Båda säger samma sak: man blir VÄLDIGT sjuk, VÄLDIGT snabbt, med feber över 39 grader.

Karin
som undrar hur det kommer att se ut på skolan nu när barnen kommer tillbaka...

inkfish 2009-08-23 16:32

Fast väldigt sjuk, väldigt snabbt - det blir man ju av vanlig influensa också? Trodde jag.

karinafp 2009-08-23 17:21

Citat:

Ursprungligen postat av inkfish
Fast väldigt sjuk, väldigt snabbt - det blir man ju av vanlig influensa också? Trodde jag.

Jo, men det är ingen större skillnad mellan den här influensan och en "vanlig" influensa. Vi som är över 30 har större motståndskraft, sägs det. Man får väl hoppas... De som kan råka riktigt illa ut är de som är i riskzonen varje år när influensan slår till, dvs de som av någon anledning har nedsatt immunförsvar. Det är den här influensan som går i år.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:45.