Logga in

Visa fullständig version : nattfärja med barn

Mayra
2007-06-09, 13:24
Hej!
Vi ska åka nattfärja från Aten till Samos med två barn (4 och 8). Båten heter Milena och bolaget är G.A Ferries. Ska vi välja hytt eller däck? Vi vill åtminstone sova hyfsat gott på natten. Ska vi ta med filtar/sovsäckar om vi väljer däck? Prisskillnaden för oss fyra blir nästan 1000 kr mellan däck och A-hytt. Vi är sugna på lite äventyr men utmattade barn och föräldrar gör ingen bra semester.

Kajode
2007-06-10, 12:47
Vi har tidigare åkt nattfärja, för några år sedan, från Aten till Amorgos. Våra barn var då 6 och 8 år och vi hade förberett med både liggunderlag och sovsäck. Vi försökte först sova inomhus, på några plastbänkar, men då grekerna röker som borstbindlar och även diskuterar ljudligt hela nätterna igenom gick det inte alls att sova där. Vi lade då oss ute på däck, fanns ett litet längst bak då vi åkte med Blue Star Ferries. Det blåste upp rejält när vi var ute till havs så en sovsäck behövs, dessutom något att ligga på. Vi blev tillsagda att vi inte fick ligga därute, men då andra låg kvar gjorde vi likadant.

Någon sömn blev det ändå knappt inte men barnen sov hela resan igenom. Trötta fick vi tag på ett hotellrum vid 06.00 och stapplade direkt i säng och lade oss för att sova igen några timmar. Vad ni väljer beror på om ni har lätt för att sova si så där, barnen brukar inte vara några problem. En hytt är ju förstås riktigt skön att ha, men måste ni boka en A-hytt? Vi åkte ett annat år nattfärjan från Milos till Pireus och fick en av de sista hytterna som var under bildäck. Den var dock ljuvligt sval och sängarna var helt ok med rena lakan.

//Karin

Mayra
2007-06-10, 18:38
Hej Karin!
Tack för svar. Det får nog bli en hytt av något slag.
Nej, vi måste inte ha en A-hytt. Har dock en släng av klaustrofobi...
Mayra

Yak
2007-06-10, 20:01
Har sjalv sovit mig igenom en natt i sovsack pa C/F Romildas akterdack, gick utmarkt. Mycket beroende pa att det var en varm natt utan vind. Men vill man inte chansa, sarskilt med barn, sa ar nog en hytt att foredra.

bon
2007-06-10, 20:51
Jag skulle inte våga sova om inte gossen låg tryggt i en säng. Att ha 2 småbarn vandrande omkring på båten medans föräldrarna sover är nog ingen höjdare.

Jag skulle boka hytt.

birgitta