handdator

Visa fullständig version : Limenas eller Limenaria (särskilt hotellen Filia, Blue View och Thalassies)


CamillaL
2007-06-06, 00:50
Hej!

Jag och min sambo sitter och ska försöka boka en resa till Thassos. Vi vill åka med Airtours, eftersom vi inte har så goda erfarenheter av den andra researrangören dit.

Vi var först inne på något i närheten av Golden Beach, för att få en avkopplande semester med härliga bad. Men vi ska åka 18-25 juli, och jag har fått intrycket av att stranden där är ganska full då? Hitta dessutom bara boende i Skala Panagias som verkar vara ganska litet (om man vill kunna välja lite vad man ska äta, ta lite bussturer etc.) Stämmer det? Är Skala Potamias större?

Nu väljer vi framförallt mellan Limenas och Limenaria. I Limenas hittade vi hotell Filia som verkar bra, men det känns som om det ligger lite på fel sida av stan, verkar mysigare med den äldre delen? Där stranden finns också väl? I Limenaria hittade vi Blue View och Thalassies. Är det någon som vet var i staden dessa ligger? Finns ingen bra karta.

Vi har läst en del på internet, och kan inte riktigt komma fram till vart vi vill ;) Vi var i Pythagorion på Samos för ett par år sedan, och något i den stilen skulle inte vara helt fel :)

Vet någon hur det skiljer med bussförbindelser i Limenaria jämfört med Limenas? Vi är 20 och 22 år, och ingen av oss har haft körkort i 3 år, så det kanske kan bli svårt att hyra bil.

Hmm, massor av frågor blev det, men kanske någon som har nån erfarenhet från Thassos att dela med sig av? :rolleyes:

//Camilla

eija
2007-06-06, 11:00
Hej Camilla!
Först lite om geografin på Thassos, alltså Golden Beach = Skala Panagías = Chrissi Ammoudiá. Skala Potamias (14 km till huvudbyn Limenas) ligger på östersidan av ön vid samma bukt, i andra ändan. Båda, Skala Potamia och Skala Panagias är rena små semesterorter med många hotell och tavernor och barer.
Panagía och Potamía är deras bergbyar och mycket vackra, ganska "genuin".

Limenaria och Potos ligger på södra sidan av ön, avståndet mellan dem 4,5 km. Limeanaria, 42 km från Limenas, är lite större och båda är säkert mycket livliga i juli. Jag själv tycker att L är en av de trevligaste ställen på Thassos. Blue View ligger på sandsstranden, inte alldeles i centrum, men man kan gå längs stranden och vägen är inte så lång. På katalogen står det säkert? Jag vet att många finska turister har tyckt mycket om hotellet. Jag har bara besökt huset och det såg mycket trivsamt ut.
Om Thalassies vågar jag inte säga något, känner det inte, men efter en bild ligger det alldeles på stranden??

Det är lätt att fara med bus på ön, men dom går inte efter kl 18, åtminstone i juni, nu i april när jag var där senast, gick bussarna inte efter kl 16!!!

Limenas är alltså "en huvudstad", en trevlig livlig by med sin fina "akropol" och kastro, fina klippor utanför byn och många goda tavernor, barer och discos, men om dem vet jag inte mycket (jag reser oftast ensam och sitter inte ofta på bar!).
Jag försökte att hitta på hotel Filia på internet, så att jag kunde se var det ligger på kartan men lyckades inte.

Fråga bara mera, jag ska hjälpa gärna om jag kan!

mvh/Eija

PS. Nu hittade jag Filia på kartan. Hotellet ligger alltså nära nya hamnen. Jag tänker att det ligger ganska lugnt. Visserligen är hamnen mycket livlig då alla färjor från Kavala kommer dit, men hotellet syns ligga lite längre bakom hamnen, dock inte långt från centrum. Där finns det en mindre sandsstrand alldeles nära. I omgivningen finns det många nyare hotel och cafeér, tror jag.

Christian
2007-06-17, 20:14
Nu väljer vi framförallt mellan Limenas och Limenaria. I Limenas hittade vi hotell Filia som verkar bra, men det känns som om det ligger lite på fel sida av stan, verkar mysigare med den äldre delen? Där stranden finns också väl? I Limenaria hittade vi Blue View och Thalassies. Är det någon som vet var i staden dessa ligger? Finns ingen bra karta.
Hej!
Vi kom precis tillbaka efter att ha varit på Limenaria och hotell Blue View ( för andra gången). Vi kan varmt rekommendera båda två, om man vill ha... sol,bad,värme,god mat, lugn, mys osv..ja allt!
Hotellet är litet, fint och fräscht och ägarna suveräna... Limenaria en liten "stad" med allt som behövs..tavernor, stränder osv...
Vill man röra på sig finns det bussar, om man inte hyr bil. Det är inte långa avstånd eftersom ön är så liten...
Som sagt kan varmt rekommendera Limenaria och framför allt Blue View, det är ju såklart våra erfarenheter men kanske lite hjälp på vägen!! bye_bye
Ha en bra resa!

Totti
2007-06-19, 19:14
Hej!
Jag är nyss hemkommen från Thassos och Skala Rachoni. Egentligen kan jag inte säga något om hotellen eller orterna du velar mellan men efter ett par rundturer med bil på ön skulle jag personligen valt Limenaria som favoritort av de två. Hur som helst tror jag att ni blir nöjda med vad ni än väljer för det är en härlig ö! Jag rekommenderar dock att hyra bil, moped eller fyrhjuling för att få ut så mycket som möjligt av vad ön har att erbjuda. Ni går misste om mycket om ni stannar på ett ställe!
Ha det gott på resan!
Kram Totti, Glada Hudik

JohnS
2007-06-19, 20:23
Vi kom hjem fra to uker på Thassos for to uker siden. Vi bodde i Limenas, og var meget fornøyde med stedet og med Hotel Timoleon, som ligger så sentralt i byen som man kan komme.

Vi leide ikke bil, men tok bussen til flere andre steder på øya.. For oss vil Limenaria trolig være det eneste aktuelle alternativet til Limenas, de andre stedene så ut til å være mer typiske badesteder og ikke så mye mer.

En stor fordel med Limenas er at det går båter til fastlandet. Det går hyppige ferger til Keramoti, som så absolutt er verdt en dagstur. Det går også hydrofoilbåt til Kavala, som er storbyen i området, med 60 - 70 000 innbyggere, en flott borg, en utrolig gammel akvedukt som skjærer tvers gjennom en sentral del av byen, og et meget livlig gatemarked på lørdager. Anbefales på det varmeste! Vi tok hydrofoilbåten like utenfor hotellet vårt, ferge tilbake til Skala Prinou og bussen "hjem", så det ble en liten rundtur av det.