handdator

Visa fullständig version : Lägesrapport samos - pythagorion


deleelsia
2007-06-04, 11:19
Just hemkommen (3/6-07) från Samos tänkte jag lämna en lite rapport.

Lufttemperatur - runt +27 (var det när vi åkte hem och det verkade bli varmare för varje dag)
Vattentemperatur - runt +22

Priser
Buss Pythagorion - Samos stad 1,5€
Buss Samos stas - Kokkari 1,3€
Två solstolar med parasoll 5€ Potokaki beach/ 6€ Tsamadou beach
Grekisksallad 3,5-4,5€
Stor amstel 2,3-2,5€ (hittade ingen Fix öl :()

Bästa restauranger tyckte vi helt klart var Elia.
En annan som vi tyckte var bra var den restaurangen som ser lite "finare" ut som ligger efter "bystranden" vid piren (alltså står man med näsan mot vattnet är det bystranden åt vänster).
Men det fanns många bra resturanger.

Åkte på båtur med Captain Anderas till Samiopoula. Jättefin liten strand och badvik med turkost och klart vatten. Kan dock tänka mig att det blir lite väl mycket folk där under högsäsong. Nu var vi bara 3 båtar där.
På vägen hem hade vi dessutom turen att få se delfiner som kom och hoppade helt ovanför vattnet bara några meter från båten. Helt fantastiskt!

Hyrde bil av Kilkos för 25€, liten bil med AC.
Vad vi inte visst var angående bensinen, visst vi visste att man fick betala för den, men fick ingen svar på hur det funkade, bara luddigt. Mannen som gav oss bilen kunde ingen engelska utan peka bara på vägen åt höger å sa gasstation...ja tanken var alltså tom när vi fick den...å vi tankade i ganska mycket dumma som vi var, dels för att vi skulle runt hela ön å inte visste hur långt och dels inte förstod hur det fungerade. Det vill säga inga pengar tillbaka för bensin och bilen hade en halv full tank när vi lämnade den...mindre kul. Tycker det borde informerat att det var det som gällde, särskillt när vi frågade hur det fungerade.
Detta var första gången vi hyrde bil i Grekland med...man lär väl av sina misstag.

KristinaE
2007-06-06, 14:11
Efter att läst din lägesrapport, längtar jag ännu mer till Samos. Vi åker i början på Juli. En fråga: har museèt öppnat i år. bye_bye

deleelsia
2007-06-06, 17:35
Efter att läst din lägesrapport, längtar jag ännu mer till Samos. Vi åker i början på Juli. En fråga: har museèt öppnat i år. bye_bye

Nej i alla fall inte när vi var där :(

Ja ni kommer få det jättehärligt.
Lätt avis att ni har er resa kvar, men får väl börja planera för nästa :)