handdator

Visa fullständig version : Batluffare smakykladerna


Nurses
2007-06-03, 19:37
Hej alla Kalimeror!

Nu har vi varit har pa Amorgos i snart en vecka och vi njuter av livet. Vi har beslutat att skippa Milos som tidigare var planerad till fordel for smakykladerna pa Skopans rutt...

Vi bor hos Eleni och har det saaa bra _B-anana

Todelooo
/Tillan & Jakob

Ioslina
2007-06-03, 19:58
Hoppar ni över Milos? Varför det?:D

Cecilia
2007-06-04, 00:22
Ja, Amorgos är underbart! Och Småkykladerna är så fina. Vi var till Iraklia förra året, stannade längre än vad vi tänkt - så skön stämning! Milos däremot blev en besvikelse, så jag tror att ni gör rätt! :)

Smultron
2007-06-04, 06:13
Nu blir jag lite nyfiken eftersom Milos är en av de öar vi tänkt besöka om några veckor. Vaför blev Milos en besvikelse?


Smultron

Cecilia
2007-06-04, 14:48
Nu blir jag lite nyfiken eftersom Milos är en av de öar vi tänkt besöka om några veckor. Vaför blev Milos en besvikelse?

För mig personligen blev Milos en besvikelse för att det blev en sån brutal kontrast mot Amorgos som vi precis lämnat och där vi stormtrivts.

Det är så svårt att förklara, men jag kände att till skillnad mot Amorgos så hade Milos ingen "själ". Ön var så opersonlig. På Amorgos fanns det något speciellt som bara inte gick att beskriva - en känsla av att bara må bra kanske. Därför kändes det så konstigt att komma till Milos precis efteråt. Ändå gav vi ön en chans, vi hyrde bil, åkte runt till Papa Fragas, Tsigrado, Sarakiniko - jättehäftigt, coolt och allt sånt där - men ändå: själlöst.

Men som sagt: så kände jag - min högst personliga och subjektiva åsikt. Jag vet att det fanns massor här på Kalimera som älskar Milos! :)

Kajode
2007-06-04, 17:02
En fråga till Cecilia, Iraklia är det något för oss med två barn på 10 och 13 år? Jag tänker främst på att det ska finnas andra barn och en bra strand. Jag har tänkt att åka rutten Folegandros - Amorgos (vår favoritö) - Naxos och sedan nog klämma in en till ö på våra 2 1/2 vecka. Funderar på Småkykladerna, tyckte om Kofounissi med superfina stränder där jag var 2004, men vill se någon ny ö. Funderar mellan Iraklia, Shinoussa eller Donoussa. Har du varit på någon av de andra öarna och kan ge oss råd och vad var det som var så bra med Iraklia?

Håller med dig om ditt resonemang ang. Milos - Amorgos. Jag kände precis samma sak som du!

Endast två veckor kvar.......

//Karin

Cecilia
2007-06-04, 20:27
Iraklia är det något för oss med två barn på 10 och 13 år? Jag tänker främst på att det ska finnas andra barn och en bra strand. Funderar mellan Iraklia, Shinoussa eller Donoussa. Har du varit på någon av de andra öarna och kan ge oss råd och vad var det som var så bra med Iraklia?

Hej Karin!

Svår fråga ... Jag har ju inga barn. Däremot så har vi varit till Koufonissi. Och jag tror att ingen av de tre andra öarna påminner om Koufonissi, som är unikt! Vi var som sagt till Iraklia förra sommaren och vi trivdes jättebra. Det är dock en väldigt lugn ö, betydligt lugnare än Koufonissi. Vi var där i slutet av juni. Det finns en fin sandstrand mitt i byn. Badskor behövs dock för botten är stenig och vass. Bra snorkling med andra ord.

Vi hyrde vespa och begav oss till öns pytte, pyttelilla Chora. Där parkerade vi vespan och vandrade sen till en avskild vik med fantastiskt vatten. Vi var helt ensamma! Vi gjorde ett par andra vandringar också.

Iraklia kändes mer "vuxen" än Koufonissi, så jag vet inte om den passar för en 10-åring och en 13-åring. Jag hoppas att andra barnfamiljer som har varit på Iraklia kan ge dig bättre svar.

Lycka till i valet av öar! :)

Yak
2007-06-05, 20:44
Iraklia ar ju verkligen en "liten" o, det ar ju nast intill stendott daer :)
Jag vet inte men jag tror att barnen skulle bli uttrakade. Det finns visserligen en fin strand dar men mycket mer ar det ju inte...
Koufonissi brukar vara ett sakert val for barnen annars.
Kul forresten att ni gillar Amorgos lika mycket som mig. Jag kommer till Katapola ikvall med Blue star!_B-anana

Ps. var pa bade Iraklia och Schnoussa forra aret. Skulle nog valja schinoussa mellan de bagge.

Nurses
2007-06-22, 18:43
Nu har vi avverkat aven Koufonissi och iraklia samt Naxos och sitter just nu pa Kreta (Chania) for hemfard imorgon. Vi har verkligen uppskattat bade Koufonissi, lugnt skont och mkt bra bad, saval som Iraklia, vandring och luuuugnt. Pa Iraklia var Livadi en besvikelse men ett klippbad nara Agios Georgios var hur underbart som helst (Xilop... nanting, fraga i affaren).

Naxos var inte heller dumt med lite mer puls och dar valde vi att leva riktigt charterliv :). Chania har inte heller blivit samre sen sist.

Kolla garna in resedagboken.se resenar = Entropy

Baj baj

PS: anledningen till att vi valde bort Milos var avstanden. Traffade en bekant pa Naxos som ar helt sald pa Milos sa det funkar sakert oxa...