handdator

Visa fullständig version : Nä, nu får ni bestämma!


Bluesbrother
2007-06-02, 23:09
Hej!

I veckor har vi grubblat. Amorgos - Folegandros - Milos eller Amorgos - Paros(antiparos) - Tinos under 14 dagar. Vi åker på söndag (10/6) och är alltså bara säkra på Amorgos, fast sen har vi kört fast. Tinos är en lommig ö utan toppenstränder Milos ganska karg med med toppenbad. Tinos lär ha de vakraste byarna men är kanske en för stor ö för at man ska hinna uppleva den på fyra dagar. Detsamma gäller Paros, men där stannar vi nog bara ett par dagar för sol och bad. Vilken rutt ger mest omväxling? Snälla bestäm åt oss! ... eller rekomendera övertygande :-D

Peter
2007-06-03, 15:59
Tinos är en lommig ö utan toppenstränder

På Tinos har du Porto, Kolymbithra och Yanaki tex. Alla bra sandstränder. Åt Väster vid Tinos Beach Hotell finns också en hyfsad strand. Och går du 10 - 15 min åt Öster har du en stor strand blandad klappersten och sandstrand. Ju längre du kommer ut från Chora, ju mer sand blir det. Så klaga inte på Tinos stränder __D :D Men det gäller att välja rätt strand, dvs rätt sida av ön, beroende på åt vilket håll det blåser. Men Yanaki är nästan alltid ett bra val. Den ligger skyddad utom om det blåser rakt söderifrån.

Kombinationen Amorgos och Tinos är inte alls fel. Tvärtom. Kolla bara båtarna innan ni åker. Om man åker från Amorgos till Tinos så brukar man få byta antingen på Naxos eller Myconos.

Peter

laero
2007-06-03, 22:30
Snälla bestäm åt oss!
Ok, då bestämmer vi så här ;)..... Ni tar er till Amorgos som ni är säkra på. Sedan låter ni bli att bestämma nått mer innan ni är där. Efter några dagar eller en vecka på Amorgos kanske ni känner för en ny ö, då ser ni vad för båtar som går och bestämmer er för lämplig ö att förflytta er till.
Jag tycker att en stor del av charmen med ö-luff är att ta dagen som den kommer och att inte ha alltför mycket färdigplanerat hemifrån.

Lars (som troligtvis också startar på Amorgos 23/6)

Bluesbrother
2007-06-08, 23:22
Då bär det av! Om fem timmar kommer taxin som tar mig till Stuttgart Flughafen och 9 är jag i Athen. På söndag kommer flickvännen och då åker vi till Amorgos. Sen blir det nog Milos via Folegandros, men det är ju bara preliminärt. Vem vet vad som händer... Underbart! Tack för all tips och råd alla forumsmedlemmar!

Mvh Anton