handdator

Visa fullständig version : lefkas utan bil?


yuzu
2005-06-10, 16:36
Jag har läst att många tycker att bil är ett måste om man ska besöka Lefkas. Stämmer det? Går det bussar på ön - ofta?

kassiopeja
2005-06-13, 09:56
Hej!

Det går bussar på ostsidan av ön, åtminstone dagtid. Alltså kan man ta sig från till exempel Nidri till Lefkas stad. Däremot finns det inga bussförbindelser till/på västkusten där de mest spektakulära stränderna finns.

Jag var på Lefkas med min mamma september 2003, och ingen av oss har körkort. I utflyktsväg var vi inne i Lefkas Stad en kväll med en buss som charterbolaget ordnade, säkert klart dyrare än lokalbussen dock. Dessutom tog vi en heldag till sjöss med stopp för bad vid Agiofili, lunch i Fiskardo på Kefalonia och fika i Syvota på tillbakavägen. Det finns flera utflyktsbåtar i hamnen i Nidri, ordnas förstås även via charterbolagen. En kväll tog vi taxi till en liten by (eller knappt ens det) upp i bergen nära Nidri för middag på en taverna, det kostade några euro förstås men jämnade ut sig eller till och med betalade sig eftersom det var klart billigare att äta där jämfört med nere i staden.

Sammantaget kan jag säga att vi hade en härlig vecka och kunde alltså göra en del småturer. Men sett i backspegeln så känns det förstås som att man "missade" lite av ön genom att inte ha möjlighet att hyra eget transportmedel...

Grek_ságapo
2006-02-14, 20:32
bil är bra om man vill se västkusten!

PO
2006-02-14, 21:42
Det går även båtar från Nidri till de mest berömda stränderna på västkusten samt till några som inte går att nå med bil.
Men hyr moppe och åk upp i bergen åtminstone en dag, det är synd att missa den miljön.

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lefkas%202002/originalen/normal_herden.jpg

Grek_ságapo
2006-02-14, 22:07
ja ...för man vill inte missa Karya ! Så härligt ställe...heheklapp_klap

inkfish
2006-02-14, 22:38
Eftersom tråden är gammal låser jag den. Nya frågor om Lefkas får ställas i nya trådar.

inkfish/moderator