handdator

Visa fullständig version : Tips till en nybörjare, tack!


Zizou
2007-06-01, 13:15
Hej!

Jag och min flickvän (båda 20 år) vill åka till grekland i sommar. Vi var i phytagorion förra sommaren och det var trevligt, kanske lite väl lugnt och 40+ varning men vi är inte direkt ute efter nått festande heller.

Så jag har ett par frågor angående Naxos. Hur fungerar det med att man inte åker flyg direkt till ön utan man får åka massa andra transfers innan man kommer fram, brukar detta vara krångligt? Om vi åker flyger vi charter.

Hur fungerar det att hyra bil? Som jag nämnde är vi båda 20 år, behöver man vara äldre? Hur dyrt är det att hyra bil i ett par dagar?

Vi är ute efter ett badvänligt ställe som inte är "dött", vilken plats på Naxos skulle ni då rekomendera eller skulle ni rekomendera en helt annan ö?

Tacksam för svar eftersom det verkar finnas riktiga experter här inne :)

Malina
2007-06-01, 14:58
Hej!

Jag tycker ni ska ta flygstol (charter) med Airtours till Santorini och båt därifrån till Naxos.

Om ni vill ha lite liv och rörelse,ska ni bo i Naxos stad.Det finns bra bo-tips på Kalimera.

Till de UNDERBARA stränderna tar det ca 10 min. med buss.Agia Anna,Plaka osv.

Lycka till!

ENIAC
2007-06-01, 15:00
Hej!

Om ni åker charter till Naxos så ordnar resebolaget transfern. Ni går bara fram till reseledaren när ni landat på Santorini så vägleder hon er. Det är inte krångligt att ta sig till Naxos utan det går direktfärja dit. Så här står det på Apollos sida:

"Transfer:
Vid ankomst/avresa till Santorinis flygplats till hamnen ca 25 min. Båtresa från Santorini till Naxos ca 3-4 timmar beroende av båttyp. Båtresan kan ske med antingen en stor färja eller mindre båtar. Väntetider (upptill 6 timmar) alternativt övernattning på Santorini förekommer på Santorini på väg till Naxos. Starka vindar förekommer. Reservation för eventuella ändringar."

Vad det kostar att hyra bil vet jag inte. Det ska inte vara några problem att hyra bil för er. Tänk på att ni hos vissa uthyrare måste ha VISA-kort för att få hyra. Inte att betala med, utan för att de vill ha kortnumret vid eventuell olycka. Vet inte om det är så på just Naxos, men det kan vara bra att veta.

Jag har själv inte rest runt på Naxos utan bara varit i Naxos stad (dit båttransfern kommer). Det är en jättemysig chora som lever upp på kvällarna. Där finns människor i alla möjliga åldrar (inte bara 40-taggare!;))och även små pubar och liknande. Underbar glassbar och en på Kalimera väl omtalad ostaffär som har en massa spännande kryddor, olivolja och en massa annat roligt. Gott om mysiga gränder och små affärer och det finns även en stor och fin sandstrand. Vi ska själva spendera ca 5 dagar och resa runt på ön. Det finns tydligen massor att se! Temperaturen tycker jag brukar ligga lite högre än på andra kykladiska öar jag varit på och det blåser inte så mycket.

Hoppas ni fått svar på några frågor och GRATTIS till bra val av ö! Jag tror inte ni kommer bli besvikna!

Mvh,

Veronica (som är på Santorini imorgon vid den här tiden!:D)

Zizou
2007-06-01, 15:37
Tack för svaren!

Låter bra att det inte blåser så mycket. På Samos/pythagorion blåste det hela tiden, vattnet var inte varmare än i Sverige när vi var där månadskiftet agusti/september.

Vart är det smartast att hyra bil? På plats, genom resebolaget eller den firman som kalimera tipsar om när man läser om Naxos (glömt namnet).

ENIAC
2007-06-01, 15:42
Vart är det smartast att hyra bil? På plats, genom resebolaget eller den firman som kalimera tipsar om när man läser om Naxos (glömt namnet).

Bäst och billigast är nog att gå runt och jämföra mellan olika uthyrare. Jag brukar själv föredra att hyra hos något av de större bolagen, Avis till exempel, som finns i ett flertal länder. Kan nog tänka mig att de kan vara lite dyrare än mindre uthyrare. Pruta kan man alltid göra! Att hyra genom resebolaget är nog det dyraste alternativet. Glöm för all del inte försäkring! Ofta står det i villkoren att försäkringen inte täcker punktering, så kolla det. Inte heller brukar man få köra på grusvägar, men det gör alla ändå... :rolleyes:

Lycka till!

ENIAC
2007-06-01, 16:03
Om du är nyfiken på ostaffären hittar du en karta här:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7635&highlight=Ostaff%E4ren

Här hittar du lite tips om vad man inte ska missa när man är på Naxos:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5338&highlight=Ostaff%E4ren

Åh, vad jag längtar!! _B-anana

Zizou
2007-06-01, 19:12
Tack för tipsen!

Har kollat runt lite och det lutar åt att det blir hederlig charter med Apollo. Funderar på att bo på hotell i Agia Anna eller Agios Prokopios.

Har någon av er bott där eller har ni några erfarenheter därifrån? Är det mysiga byar och hur är det med buss osv till Naxos stad?

som alltid tacksam för svar!

Netwolf
2007-06-01, 20:12
Funderar på att bo på hotell i Agia Anna eller Agios Prokopios.

Har någon av er bott där eller har ni några erfarenheter därifrån? Är det mysiga byar och hur är det med buss osv till Naxos stad?

Buss in till Naxos stad går "stup i kvarten". Inga som helst problem. Själv har jag bott på bägge ställena och jag gillar Agia Anna bäst. Dels för att jag tycker att det är mysigare, men även att man slipper vägen mellan stranden och tavernorna. Däremot så kanske det är något lugnare i Agia Anna, men som sagt. Bussen går ofta in till Naxos stad.

Zizou
2007-06-04, 00:59
Hej igen!

Jag och flickvännen bokade en vecka på hotel Katerina i Ag. prokopios. Tog ungefär en halvtimme att boka. :)

Har någon bott i Ag. Prokopios som eventuellt kan förtälja något om denna förhoppningsvis trevliga plats?

Om vi t.ex vill ta oss till Ag. Anna eller Plaka eller någon annan strand (någon på M....) som ligger längre söderut, går man då eller tar man buss? Hänger inte riktigt med på avstånden.

Vi båda vill gärna hyra bil en dag eller två och åka runt ön? Har läst lite angående smultronställen som folk verkar ha. Funderar att köpa Naxos guiden men det stod att man var tvungen att vänta en vecka :confused: ?

Bernt Andrè
2007-06-04, 12:01
Katerina i Ag. prokopios er helt ok. Prokopios ligger helt inntil Agia anna, derretter kommer Plaka,Orkos, mikri vigla,Kastraki Alykes.For å komme til feks Plaka som er min favoritt vil jeg anbefale heller å laie sykler. Det tar dere toppen 10-15 min til Plaka som har en laaaaang herlig sandstrand.

Orkos og Mikri Vigla er også bra men vinden står som regel rett inn der. Fordelen er at en kan finne sin lille bukt helt for segselv.

I Prokopios finns Nikos Bikes som er rimelig: 30 euro pr døgn for en jeep. Guide får du hos utleieren. En fin kjøretur rundt øya bør dere gjøre.

Klick
2007-06-27, 14:24
Har kollat runt lite och det lutar åt att det blir hederlig charter med Apollo. Funderar på att bo på hotell i Agia Anna eller Agios Prokopios.

Har någon av er bott där eller har ni några erfarenheter därifrån? Är det mysiga byar och hur är det med buss osv till Naxos stad?

Har själv bott i Ag Prokopios... Bra strand men långgrunt.... Bra hotell och det var rent och stödat kom jag i håg... Det hotell jag bodde på hette Semeli men Apollo har inte kvar detta hotellalternativ längre... Det går bra med buss till Naxos stad annars är det inte så dyrt att åka taxi (man skall bara komma i håg att göra upp om priset innan man stiger in i bilen)

Lycka till annars med resan och vistelsen

Klick i HBG

kize
2007-06-27, 22:43
Hej!
Vi har varit flera gånger på Naxos och alltid bott vid Agios Prokopios. För vår del tycker vi att det är bekvämare att bo nära de härliga stränderna söder om staden och sedan ta oss in till stan på kvällstid.
Vi brukar ta buss in och de går en gång i halvtimmen under högsäsong och kostade förra året 1.10€ enkel resa. Bussarna går även söderut mot stränderna Maragas och Plaka.
Biljetterna till bussarna måste numera förköpas i närmaste supermarket eller turistinformation. Lätt att hitta försäljningsställen.
Man kan även åka taxi och vi betalade förra året 6€ enkel resa, men det är viktigt att göra upp om priset i förväg.
Hoppas att ni trivs på Naxos, det är en kanonö.
Trevlig resa
Kicki

urpe
2007-06-28, 14:18
Hej !

Grattis till ett bra val av ö. Tror ej ni kommer att bli besvikenklapp_klap. Jättemysigt att bara vandra antingen längs hamnpromenaden eller upp i gränderna eller ut mot Portaran kvälls tid i Naxos stad.

Själv har vi bott inne i Naxos Stad och sen tagit bussen eller hyrt moppe, som oxå rekomenderas. Kommer ej ihåg vilken uthyrarere, men det var någon av de större som var superbra att ha att göra med för transporten till Plaka osv. Med moppe tar du dig bra fram och hittar snabbt små guldkorn och ensamna badvikar efter västra sidan:cool:

Finns många mysiga tavernor så det är bara att hitta sin favorit. En liten kul sak att prova är ett bio-besök under bar himmel med bar etc, vet ej om den finns kvar den som liggerpå höger sida i infarten till Naxos stad en bit snett över från den större livsmedelaffären som ligger på vänster sida intill Naxos Holidays, har för mig att det även låg ett bageri nästan mittemot "bion".

Hare så bra