handdator

Visa fullständig version : Mat ombord på Sterling

bengtv
2007-05-30, 12:11
Hej. Jag har också kommit över billiga biljetter till Chania ´med Sterling.
Hur fungerar mat och dryck ombord. Måste jag förhandsbeställa eller kan man
välja när man kommit ombord.
Bengt o Anita

Peter
2007-05-30, 15:20
Du kan beställa ombord med risken att vissa saker kan ta slut. Det brukar finnas Pizzabitar och mackor. Ingen gourmemeny direkt men det brukar räcka tills man kan beställa första salladen.

Vill du vara på säkra sidan så förbeställ.

Peter

mkh
2007-05-30, 20:30
Hur fungerar mat och dryck ombord. Måste jag förhandsbeställa eller kan man välja när man kommit ombord.
Bengt o Anita

Välja? Nja, snarare betala ett rejält överpris för lite mackor eller nåt. Vi åkte med dem ner förra året och om jag inte minns fel hittar man deras meny på hemsidan

Hm kollade och insåg att de verkar ha ett annat system i år - men samma hutlösa priser :eek: - men det är väl det här med gungor och karuseller :rolleyes:

/Marianne

Rasmus
2007-05-30, 23:16
"Men det är väl det här med gungor och karuseller"...

Det kan man lugnt säga. Konstaterade under vår senaste resa att kalorier (bestående av ett par överblivna plastmackor från Statens Järnvägar, sannolikt anno 1985, två små pilsner och en liten burk läsk) för två vuxna och ett barn på flyget betingade ett pris som på plats i Grekland väl motsvarade notan för en brakmiddag, inklusive dryck och glass, för oss tre tillsammans.... Åker ni från Arlanda är vårt tips att ni fyller magen med McDonaldskalorier innan ni passerar säkerhetskontrollen.

R ;)

Myslo
2007-05-31, 08:54
Men kan man inte ha med sig egna mackor istället i handbagaget? Dricka får man väl köpa efter säkerhetskontrollen antar jag, på grund av alla vätskeregler, men ett par torra mackor borde väl ingen klaga över?

/matilda

Smultron
2007-05-31, 09:02
Vi flyger också med Sterling och har även vi konstaterat att maten är minst sagt dyr ombord. Enligt reglerna på deras hemsida är det dock inte tillåtet att äta medhavd mat ombord, så det bästa är kanske att äta innan flygningen.

Smultron

Gita
2007-05-31, 14:56
Man kan ju ha med sig mackor etc och köpa dricka på caféet på Arlanda, så fikar/äter man innan man kliver ombord...

CarinaN
2007-05-31, 15:44
Men kan man inte ha med sig egna mackor istället i handbagaget?

Det går bra att bära med sig mackor genom säkerhetskontrollen, det gjorde vi sist. Sedan kan man som sagt köpa dricka innanför och fika innan man går på planet, så klarar man sig under resan. Tom vattenflaska brukar jag också bära med mig som jag sedan fyller på när jag passerat säkerhetskontrollen, vill gärna ha tillgång till vanligt vatten under resan.

Carina

Elisabet
2007-05-31, 16:05
Lite off topic men här är luftfartsverkets lista med exempel på vad som räknas och inte räknas som vätska. (http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Resenarsinfo/Exempel_på_VÄTSKOR_070215.pdf)

Gita
2007-05-31, 16:24
Tomma flaskor är alltså OK. Men inte ägg - undrar om det hjälper att man kokar och skalar dem, eller steker dem ;)?

Tack Bettan för listan, jag planerar att ta med något slags mat och äta det på Arlanda, då är det bra att ha lite koll...

Torkat renkött måste gå igenom, eller hur? Det hade jag tänkt ta med. Men kniven får jag lämna hemma.

Elisabet
2007-05-31, 17:08
Tomma flaskor är alltså OK. Men inte ägg - undrar om det hjälper att man kokar och skalar dem, eller steker dem ;)?Ja bara du inte har dem i någon slags sås eller röra så :rolleyes:

Fast om du lägger röran på en macka så får du ändå ha den. Kaviar på smörgås går också bra, men inte i tub... Man ska vara smart för att förstå logiken Ang_elx

Torkat renkött måste gå igenom, eller hur? Det hade jag tänkt ta med. Men kniven får jag lämna hemma.Kniven kan du lugnt packa i väskan du checkar in. Renköttet får du ju inte äta på vägen :rolleyes: men om du tänker göra det så kan du ju kava det hemma.
(Fast det är ju ingen ekonomi i att äta torkat renkött, om du inte har egna renar förståss. Man blir säkert mer mätt på mindre pengar om man köper flygets små äckliga matlådor...)

Gita
2007-05-31, 20:18
Äggröra på macka, det är gott, det. Jag vet att renkött är dyrt, men det är gott, och mättar bättre än en pizzabit. Försöker tänka på lite på GI, jag tror inte de har någon sådan variant ombord på flyget... och nötter får man inte äta på planet.

Det ordnar sig nog, jag kommer nog på något lämpligt och fiffigt...

Myslo
2007-05-31, 20:18
Jaja, det får väl bli frukost efter säkerhetskontrollen, före flyget lyfter då... Men planet går ju tjugo i sju på morgonen!!! snyft_drop

Gita
2007-05-31, 20:25
Jaja, det får väl bli frukost efter säkerhetskontrollen, före flyget lyfter då... Men planet går ju tjugo i sju på morgonen!!! snyft_drop

Jag undrar om fiket har öppnat då? Annars får du väl slinka in på toaletten ombord på planet och äta en frukostmacka :D. Kanske inte så kul, nej...

bengtv
2007-06-01, 09:38
Tack för ert engagemang i frågan. Vi har kommit fram att en
"nyttig" hamburgare med tillbehör är nog det enda rätta före avgång.
Det ni beskriver för ett hutlöst pris känns fel.
Mätt och belåten kan man njuta av en öl eller ett glas vin istället
under resan.
Bengt Anita

thomas
2007-06-01, 11:00
Hej
har flera gånger åkt med sterling även med de senaste restriktionerna.
Mitt tips är att ta med egna mackor och äta dessa på planet men inte mitt framför näsan på personalen ombord. Vad skall de göra, kasta av dig?
Men packa i plastpåse.
Hälsningar Thomas_B-anana_B-anana_B-anana Bananer går också bra

malou
2007-06-01, 22:37
Hej
... Vad skall de göra, kasta av dig?
Men packa i plastpåse.
Hälsningar Thomas_B-anana_B-anana_B-anana Bananer går också bra

:D Herlig. 'Flymat' smaker oftest som søppel/sopor (?)! Reiser man, med flybytte etc som kan ta noen timer av døgnet - innenlands eller utenlands - kan man jo føle seg syk av mindre. Har nesten alltid tatt med egen mat, til alle disse restriksjonene kom. Skal jammen prøve på nytt, innen Europa kan man vel ta en sjanse. Med direktefly blir man i hvert fall kastet av på rett sted!

*Nicki*
2007-06-01, 22:49
Vi åkte med Sterling till Santorini förra sommaren. Tyckte inte det var lönt att betala den dyra flygmaten för våra barn (då 3 och 4 år) så vi hade kalla pannkakor och dricka med oss till dem i stället. Flygpersonalen såg dem äta men sa ingenting. Som sagt var...vad skulle de kunna göra mer än säga till?