handdator

Visa fullständig version : Blå kortet från FK


Peter
2007-05-28, 16:23
De flesta har väl skaffat det blå kortet från FK som visar att man är sjukförsäkrad i Sverige? Tänk på att kortet har begränsad giltighet och måste förnyas!!! Det skulle ju vara trist om det händer något och man står där med ett kort som gått ut... :mad:

För Danskar finns det ytterligare några konstiga regler. Jag såg lite på Dansk TV om det för ett tag sedan. Där har man både ett gult och ett blått kort. Det skiljer tydligen i användning, vad resp kort täcker i utlandet, beroende på om man har någon kronisk sjukdom eller om man söker akut. Det kanske är värt för er att kolla. Det var bara ½ % av alla Danskar som skaffat det blåa ännu, men man rekomenderade tydligen att man skulle ha med sig båda korten vid resor.

Peter

Lissi
2007-05-28, 17:43
Vi fick våra nya kort i fredags..Maken upptäckte av en slump att de precis skulle gå ut.. För 2 år sen behövde han uppsöka läkare på Symi för en öronåkomma...Spolning behövdes..Läkare och sköterska ägnade en god stund åt honom...Kostade ingenting och kortet frågade de inte ens efter!!! Jag satt i väntrummet och väntade tåligt och helt plötsligt kommer prästen rusande in:eek: Hjälp tänkte jag , var han SÅ dålig...:D:confused:Ang_elx

Aldrig har det varit problenm i Grekland vid läkarbesök....

Lissi

inkfish
2007-05-28, 19:59
Jag har hittills aldrig hört om nån som behövt visa det där kortet när de behövt sjukvård i Grekland. Men naturligtvis ska det med i alla fall.