handdator

Visa fullständig version : Vad görs för miljön?


Janet
2007-05-28, 15:14
Här i Sverige sopsorterar vi, pantar burkar och diskuterar (och provar) trängselskatt.
Miljön är på mångas läppar och många jobbar för den, åtminstone till viss del.

Hur ser det ut i Grekland, hur pass miljövänligt är landet? Om man nu kan fråga så... :o

UlfWiman
2007-05-28, 16:14
Vad är miljö i Grekland?

Uffe

Monica P
2007-05-28, 16:18
Nej, fråga inte, jag blir bara deppig.

Ioslina
2007-05-28, 16:19
Nej, fråga inte, jag blir bara deppig.
flabb_flabflabb_flab

Monica P
2007-05-28, 17:05
Nu har jag samlat ihop mig lite.

Det går inte att döma ut hela landet efter den plätt man bor på, inte heller tyckte jag det var så fritt från sopor överallt när jag var i Stockholm i november.
-Men! Miljö är ju inte bara sopor, det är ju så oerhört stort så allt man diskuterar ändå bara snuddar vid problemen.

På en ö kommer oundvikligen transportproblemen i fokus. För att kunna producera något måste råvaror transporteras och produkter likaså. Det blir svårt att göra något vettigt med restprodukterna.

Vi producerar alltså bland annat service till solhungriga nordeuropéer. Dessa ska transporteras hit i bränsleslukande farkoster, de ska ha mat och dryck, de genererar sopor, tomglas, energiförbrukning, vattenförbrukning.
Produkten, en förhoppningsvis nöjd person, transporteras åter iväg. Vinsten, de euro personen lämnat efter sig , tillåter ett stort antal personer att leva och våga satsa på en framtid här, bygga hus, köpa grejer, bekosta utbildning åt sina barn.

Det är bara ett enda exempel på hur komplicerat systemet är. Detta forum är för begränsat för att man ska kunna göra en bättre analys.

Elen genereras här med diesel, när vi har sol och vind i överflöd!! Vattenbristen är hotande när det finns ett hav runt om!!
- Nuvarande regering har visserligen hakat på tidstrenden och ska låta bygga en massa vindsnurror, det är ju på tiden. Avsaltningsanläggingar är på gång. Reningsverk byggs. Sophanteringen diskuteras vildsint. Biodieselfabriker finns. Gasledningar dras från Ryssland. Bättre vägar och broar tillkommer ideligen. Städernas parkeringsproblem debatteras. Metron växer .

Jag blir lite arg känner jag, vid tanken på att en massa andra länder i Europa redan har kommit så mycket längre i sin infrastruktur.
Jag blir ännu argare när jag tänker på hur ojämt fördelat det när det gäller förbrukning av allting per capita.

So what! Om tidningarna samlas ihop i Sverige! Vem har kommit på att man behöver så mycket tidningar i första hand? Burkinsamling, jättebra, men är det nån naturlag som säger att man måste förbruka så mycket öl och läsk ?

Om jag inte konsumerar är jag tydligen en osocial person som sätter landets ekonomi på spel. Om jag konsumerar åstadkommer jag en massa sopor.

Återgår till mitt vardagsresonemang: försöker att sköta mig som en förnuftig person, håller rent, minimerar el-och vattenförbrukning, städar stranden...det håller åtminstone vissa neurotiska beteenden borta.

Men tänk efter... det är inte skräpet som är grundproblemet .

UlfWiman
2007-05-28, 17:17
Jag har försökt sedan 03 att få en ganska mäktig person i Athen(min vän) att försöka detta med petflaskor och aluminium. Han har kontrollerat med många för han ser ekonomin i det hela, men Grekland är inte redo ännu är svaret jag får. Vi diskuterade det senast i december då jag var och hälsade på honom i Athen.

Uffe

Janet
2007-05-28, 18:09
Återgår till mitt vardagsresonemang: försöker att sköta mig som en förnuftig person, håller rent, minimerar el-och vattenförbrukning, städar stranden...det håller åtminstone vissa neurotiska beteenden borta.


Så gör jag också. Ja, hm, inte städar stranden då... men jag hade gjort det om jag hade bott vid en strand. :o

Men det räcker väl knappast om så alla människor på hela jorden gör så, det krävs nog större krafttag. Tyvärr.

Och som det är nu är det ju långt ifrån alla som orkar bry sig..... :(

Janet
2007-05-28, 18:11
Han har kontrollerat med många för han ser ekonomin i det hela, men Grekland är inte redo ännu är svaret jag får.


Det är sorgligt!
När ska Grekland bli redo då?! När det är så varmt där så att det inte går att leva där...? :confused:

Bra att du utövar påtryckningar i alla fall Uffe! bye_bye

klaritza
2007-06-01, 16:12
Jag har försökt sedan 03 att få en ganska mäktig person i Athen(min vän) att försöka detta med petflaskor och aluminium. Han har kontrollerat med många för han ser ekonomin i det hela, men Grekland är inte redo ännu är svaret jag får. Vi diskuterade det senast i december då jag var och hälsade på honom i Athen.

Uffe

vad är det du menar inte finns? sedan påsken 2006 så finns det ju pantningsmöjligheter i Athen. dessutom står det numera även blå soptunnor bredvid dom vanliga i metall, där man kan lägga papper och plast. pantnignsmöjligheten har dessutoms pritts, så att det nu går att panta i stora delar av athen. man får ju en slant även här, men den är skrattretande liten! om jag pantar 20 ölburkar får jag kansek ut 0.17 cent.

Jennie
2007-06-08, 20:40
Visst finns pantningsmöjligheter och de blå tunnorna, men om vi skulle titta närmre på vad som ligger i tunnan skulle det nog vara samma skräp som i den vanliga. Informationsbrist tror jag, för hur många greker vet att det finns återvinningsmöjligheter i deras område eller supermarket? Lite reklam och utbildning av återvinningsgubbar skulle inte skada. Men jag tror inte att grekerna är riktigt redo för detta. Så länga man inte kan öppna ett paket cigaretter i bilen utan att bara veva ner rutan och ut med det eller inte ta med sig sitt skräp när man lämnar stranden. När de börjar tänka på det kan återvinningsfrågan börja.

pao
2007-06-09, 12:06
97% av Greklands vatten, stränder och miljön "runtomkring" är utmärkt , enligt den senaste undersökningen som gjorts av EU.
Det placerar Grekland på en förstaplats,som vanligt.

UlfWiman
2007-06-09, 13:14
Till Klaritza

Vad vi har diskuterat är samma system som i sverige att lägga på ett belopp 50 öre eller liknande på drycken som säljs. Då kommer motivationen att verkligen gå och panta flaskor o burkar samt att våra zigenarbarn här skulle få en sysselsättning som är bättre än att gå och tigga. Glöm inte att det skulle se snyggar ut i omgivningen utan dessa burkar o flaskor. Systemet finns ju för öl och retzinaflaskor sedan många år tillbaka. De gånger jag köper flaska blir det alltid den man kan lämna tillbaka.

Uffe