handdator

Visa fullständig version : Hur långt klarar jag mig..?

susning
2007-05-28, 10:31
Hej!
Har kollat efter "fina erbjudanden" för barnfamlijer på chaterbolagen men kommit fram till att man inte är en familj om det inte är två vuxna och två barn som reser..
Nåväl, strunt i domflabb_flab,här får man fixa själv! Kan kanske båtluffa istället, har gjort det en gång när barnen var små. (underbart)

Hur långt klarar jag mig med 25.000 totalt om jag ska flyga till Santorini, köpa färjebiljetter, bo och äta? Har hittat biljetter för tre pers tor för 7000, är det ok?
Kan resa två första veckorna i augusti.

Vi är inga lyxlirare (öl, vin och drinkar hoppar vi över)... fast det är klart vi kanske trycker i oss dubbelt så mycket glass istället...

susning
2007-05-28, 10:34
Glömde säga att vi är 14,15 och i den absolut bästa av åldrar, 40 (!) som reser...

Lopez
2007-05-28, 11:34
Förstår vad du menar. Har upplevt samma sak flera gånger när man reser ensam vuxen med barn. Kan man inte tillgodogöra sig alla barnrabatt o.dyl. kan det kosta "skjortan".
Om man inte har något absolut specifikt resmål, är det min uppfattning att Airtours har de bästa priserna när man åker 1vuxen+2 barn.
Sökte lite på måfå på de 2 första veckorna i augusti och hittade 2 bra resor som jag gärna själv skulle vilja göra med barnen (mina är i samma ålder som dina):
1. Thassos. Hotel Emerald.
2. Mytilini. Hotel Anaxos Garden.

Bägge hotellen verkar jättetrevliga (standard 3 +), med både pool och närhet till stranden.

En 2-veckorsresa för er skulle i aug. skulle för er landa på ett totalpris på ca. 13.000:-, vilket måste anses mycket vara bra med tanke på att det är under högsäsong. Har du en budget på 25.000:- kommer ni att leva gott under dessa veckor, kan kosta på er några trevliga utflykter och hur mycket glass ni vill:).

Lycka till med resplanerna.

Matte
2007-05-29, 19:58
Jag skulle välja båtluffen, då får ni lite äventyr tillsammans också. En budget på 25000 tycker jag borde räcka om flygbiljetterna kostar 7000. Men kolla även att åka till Aten, det brukar vara billigare och det är inga problem med flygbuss och båtar heller. Båtar finns det i massor och flygbussen stannar precis i hamnen.
Boendet varierar mellan öarna, men ni kan säkert bo helt okej för 25-40 €/natt.
Båtbiljetter beror på avstånd och typ av båt, men med en "långsam" båt där du kan räkna med i snitt 20 € per person och sträcka (småsträckorna är naturligtvis billigare).
Mat, ja det beror ju på om ni äter på restaurang alla måltider. Frukost och lunch kan man kanske fixa själva och en varmrätt kostar väl en 7-10 €.

Till det kommer ju då glassen, och allt annat som ni handlar.....

//Matte

Ioslina
2007-05-29, 21:30
[quote=susning;91813] Har hittat biljetter för tre pers tor för 7000, är det ok?

Åkte 3 veckor från den 7 juni förra året, vi reste 2 st t o r till Athen för 2.200:- sammanlagt!! med sterling!

mkh
2007-05-29, 22:12
Jag tror biljettpriset är OK. Ni åker ju i Augusti - absolut högsäsong. det är skillnad om man kan åka före/efter skolstart. Det kanske går att hitta billigare till Aten, men då måste ni åka dyrare båtresa och framför allt bo en natt i Aten, så priset måste skilja sig ganska mycket för att det ska löna sig.

Alltså har ni 25 000 - 7000 = 18 000 kr kvar

Om ni ska stanna 14 dagar blir det knappt 1300/ dag. Jag vet inte om det räcker? Vi (standardfamilj, 2 vuxna, 2 barn, 10 och 11 år) gjorde av med 1500/dag förra året, men det var i juni och boendet är ju dyrare i augusti. Då åt vi ute 2 ggr/dag, men den ena typ gyros eller annat enkelt. Fast vi hyrde bil en dag, cyklar, åkte en del buss - så det går att pressa kostnaderna en del. kolla boendeiser på nätet så får du en prisbild.

Lycka till!

/Marianne

Netwolf
2007-05-29, 22:17
Jag tror nog att ni klarar er. Santorini är förvisso en dyr ö, om ni tänkt er att spendera större delen av tiden där.
Prova billigare alternativ, varför inte en tur till AntiParos. Riktigt bra priser även i högsäsong. Naxos är även det en billig ö, däremot så är det knökat med greker där i augusti, så det kan vara problem med att få rum.

Good luck! /Netwolf

susning
2007-05-29, 23:35
Tack för svar:)
Just nu har jag hittat flygbiljetter för 4000 för alla tre, jag fattar ingenting. Verkar vara som ett lotteri.
Mina barn vill inte åka omkring hela tiden, jag skrämde dem för fem år sedan tror jag, for mellan öarna som en jojo:o.
Så kanske det är bra med två ställen i år. AntiParos ska jag kolla. FLer förslag?