handdator

Visa fullständig version : Fix


xenos
2007-05-28, 08:59
En av resans höjdpunkter förutom lyckliga resenärers besök i Imbrosravinen, i Splantzia och på de generösa stränderna var att
Fix nu återigen produceras.
Denna goda öl fanns att beställa in Nea Chora på tavernan Manos, alldeles invid den lilla fiskehamnen. Maten var också den alldeles utmärkt.
De andra tavernorna vågar ännu inte lita på att denna öl levereras, enligt insatt källa, och har den därför inte ännu.

Lefteris

Hasse
2007-05-28, 09:36
Har den varit ur produktion ?



Hasse :cool:

xenos
2007-05-28, 10:53
Har den varit ur produktion ?

Hasse :cool:



Japp!

Hasse
2007-05-28, 16:22
http://www.fixbeerusa.com/


Man häpnar lite...........



Hasse flabb_flab

Janérik
2007-05-28, 23:07
Förra hösten fick vi en förklaring på detta med Fix öl då vi var i Naoussa. Tydligen är det ett litet bryggeri som gör ölet nu, de brygger så länge de har flaskor att tappa i, sedan tar de paus. In för en ny sommar har de så hunnit få tillbaks alla tomflaskor och kan åter igen börja brygga. Vi köpte för övrigt de sista fyra Fix-ölen som fanns i Naoussa i höstas.
Under tiden man inväntar att kunna köpa mera Fix-öl så kan man ju faktiskt klä upp sina barn med kläder av märket Fix, en av de stora klädkedjorna har ju haft den fina smaken att döpa en del av sina barnkläder till just Fix.

Mvh Janérik

Hasse
2007-05-29, 07:02
Förra hösten fick vi en förklaring på detta med Fix öl då vi var i Naoussa. Tydligen är det ett litet bryggeri som gör ölet nu
Mvh Janérik



Jag har en gång tagit reda på vilket bryggeri det var. Antingen var det Olympic Brewery eller Athenian Brewery, har glömt vilket. När jag höll på och letade som mest gav jag upp eftersom bryggeriet i fråga inte hade någon site på nätet.

Så om det är ett nytt bryggeri nu, inget av ovanstående så undrar jag om du fick namnet på det, Janérik ?

Skulle (mot förmodan) Fix inte finnas på Lesvos i sommar så är väl inte det hela världen. Men det är ändå det bästa grekiska ölet, tycker vi.


Hasse :cool:

Elisabet
2007-05-29, 08:53
Vet inte om jag missar nåt av vad ni pratar om, men det står ju tydligt i länken du skickade Hasse att det numer bryggs i USA och att bryggeriet heter FIX USA. Jag trodde det var det du häpnade över..

Hasse
2007-05-29, 09:53
Vet inte om jag missar nåt av vad ni pratar om, men det står ju tydligt i länken du skickade Hasse att det numer bryggs i USA och att bryggeriet heter FIX USA. Jag trodde det var det du häpnade över..



Jag har för ett par dagar sedan fått en nyligen inköpt Fix från en som redan varit i Grekland i år. Jag ska kika på vad det står på etiketterna, jag betvivlar nämligen starkt att Fix numera bryggs i USA. I ölvärlden är det mycket vanligt att populära ölsorter bryggs på licens i andra länder. Ett exempel är Löwenbräu som bryggs av Spendrups i Sverige. Detta med Fix kan vara ett sådant exempel.

Ska som sagt ta reda på mer fakta i ämnet..........



Hasse :cool:

Elisabet
2007-05-29, 11:49
Citat från den sida du länkade till:

Today his (= "The last brew master of the Fix dynasty") recipes and experience through the ages have made a new home in the United States. There, using advanced technology amalgamated with tradition, we brew the distinct and unique FIX 1864 Lager, the beer that became a legend.

FIX The Traditional Beer of Greece Since 1864 TM
Brewed and Bottled by: FIX USA



Just för att det är vanligt att öl bryggs på licens i olika länder är det ju inte otroligt att FIX:s överlevnad har lösts på detta sätt.

Får jag fråga, vad var det du häpnade lite över om det inte var detta?

Elisabet
2007-05-29, 12:26
Lite research:

Jag har en (tom) burk, på den står det Olympic brewery.

Enligt Beer in Greece (http://grecja.home.pl/eng/epiwo.htm) var det dock vinproducenten Kourtaki :confused: som återintroducerade FIX år 2000, med namnet FIX HELLAS Beer. Så har det också stått på de flaskor och burkar som jag sett på senare år.

Längre ner på sidan, i tabellen, står det att Fix Hellas Beer och Fix Hellas Export beer görs av bryggeriet Koutaris Fix. Kanske den första uppgiften är ett tryckfel? Googlar man på Koutaris så får man också en del träffar.

På Hasse-länken har den namnet FIX 1864 Special.

Nu stiger spänningen på vad det står det för namn och bryggeri på din nyinköpta flaska Hasse! Och kan du reda ut det här??

Netwolf
2007-06-01, 23:35
Förra sommaren steg jag in i en sömning affär på Sifnos, och döm om min förvåning att jag i en nästan igenfrostad kyl såg jag ett antal burkar FIX. Jag hade hört talas om detta legendariska öl, men aldrig smakat, så visst köpte jag en burk och....det var bland det vidrigaste jag nånsin druckit.

Jag har nog aldrig blivit så besviken i hela mitt liv. Kanske var det fel på ölen, för gammal etc, men det var ändå en missräkning. Ni som är FIXerade, svara mig. Vad är det för speciellt med detta öl?

Peter
2007-06-02, 02:22
FIX är nostalgi. Framför allt för oss som började luffa runt i slutet av 70- och början av 80-talet... :D Vi "levde" på FIX... Ang_elx Och en och annan gyros...

Men FIX försvann. Blev uppköpt och nerlagt av Heineken enligt rykten. Men FIX återuppstod för 5 - 6 år sedan! Och det är en god Lager. Så den du köpt har kanske varit för gammal, starköl skall drickas inom 3 - 4 månader, svagare öl ännu tidigare, för att inte förlora smak. Eller så har den varit frusen. Öl som förvarats för kallt och fryst smakar pyton! Oavsett märke... Det låter nästan som att det är det du råkat ut för enligt din beskrivning. "Igenfrostad kyl...." :mad:

Ge FIX en chans till! Om du hittar en som inte är "misshandlad"...! Den är lite mjukare i smaken än typ Falcon Export, min favve... Men det är samma typ.

God njutning... :D

Peter

xenos
2007-06-02, 05:51
[QUOTEVad är det för speciellt med detta öl?[/QUOTE]

Smaken..

Lefteris

PO
2007-06-02, 11:08
Smaken..

Lefteris

Kärnfullt! klapp_klap

//PO

JohnS
2007-06-14, 10:39
Jeg tror nok nostalgien betyr mest her. Selv drikker jeg stort sett Mythos i Hellas, og er ingen øl-ekspert. En greker jeg snakket med, mente at "nye" Fix bare har navnet til felles med det gamle ølet, men selger godt likevel på grunn av at så mange hadde et forhold til Fix fra gamle dager. "And they don't really remember how it tasted", som han lakonisk konstaterte.....

Elisabet
2007-06-14, 10:47
"And they don't really remember how it tasted", som han lakonisk konstaterte.....Så är det säkert, men det förändrar inte det faktum att FIX har en helt annan smak än andra grekiska ölsorter, åtminstone än de andra jag har smakat - och tycker man då att den beskare smaken är godare så spelar det ju ingen roll om det inte smakar som på 70-talet (eller när man var ung Ang_elx ). Huvudsaken är ju att den är godare än Mythos idag ;)

xenos
2007-06-14, 14:38
[QUOTE=JohnS;93679]Jeg tror nok nostalgien betyr mest her. QUOTE]

Absolut inte. Min erfarenhet av Fix är inte så gammal att det kan ge upphov till nostalgi.
Det är ren och förfalskad smak det handlar om.

Lefteris
utan ölmage

hasa
2007-06-14, 16:29
Förra sommaren gick det att köpa Fix på flaska i Chora på Amorgos.