Visa fullständig version : går det att lita på tidtabellerna?
vår dötter kommer att behöva ta sig till flyget i Athen på egen hand en onsdag i juli kl. 21.00, från antingen Naxos eller Paros, vi har hittat en båt som enligt tidtabellen är framme i Pireus ca 15.00, går det att lita på detta och skicka iväg henne? hur vanligt är det med förseningar på en Blue Star ferries-båt?
Maria&Peter
2007-05-27, 07:01
Jag har fått svaret att åka samma morgon, dagen innan, några dar innan el ta inrikesflyg för att komma fram i tid.
Vi flyger hem kl 18.
Blev du klokare av det svaret? :D
Man ska visst försöka ta de största båtarna, de brukar gå i alla väder.
Hade det gällt en person ur vår familj, då hade jag chansat och tagit den båten som är framme vid 15-tiden +- någon halvtimma- femtio minuter.
Skulle vi åka hela familjen, då hade jag valt att åka in till Aten dagen innan. Beror ju definitvt på hur gammal dottern är också, klarar hon sig en natt själv i Aten?
Anledningen till att jag inte valt att åka samma dag med hela familjen är att det blir så dyrt att köpa nya flygbiljetter till alla om båten skulle bli inställd, försening på så många timmar att hon missar flyget blir det normalt inte.
Till Maria&Peter: Just hur mycket is i magen man har varierar ju väldigt från person till person, ni kan aldrig få ett svar som är rätt i denna fråga, gäller ju naturligtvis rekommendationer av boende osv också. Man får helt enkelt se svaren som en vägleding vilket jag ser att ni gjort med den ":D" infogad, ville bara förtydliga:eek:
// Helén
Elisabet
2007-05-27, 07:54
Hade det varit min dotter så blev det tveklöst flyg till Aten. Inte för att hon inte fixar det som eventuellt strular, men för att det är så mycket enklare och smidigare.
tack för alla svar, hon är 18 år och rest en del men vi vågar inte med en natt i Athen ensam, kollat flyget från Santorini, det kostar 4000:- , och det är för dyrt för oss. Båten från Paros kostar ( om vi bokar den idag) bara 18 euro /:rolleyes:
Har ni tittat på alternativet att hon tar sig till Santorini och därifrån flyger till Aten?
// Helén
UlfWiman
2007-05-27, 09:06
Vad har du fått för priser?
Jag har kollat med Aegean airlines som har plan med passande tider alla onsdagar i juli. Det kostar 103€ till Athens. Även Olympic har bra priser.
Uffe
kollat flyget från Santorini, det kostar 4000:-
Det här måste vara fel. Dessutom ska dottern kunna flyga både från Paros och Naxos med Olympic. En ej ombokningsbar biljett borde kosta 50-80 euro.
Lars
Elisabet
2007-05-27, 09:38
Jag säger som Uffe och Lars, det måste ha blivit något fel när ni kollade priset. Med Olympic kostar en enkel biljett 95€/105€ beroende på avgång.
Enligt tidtabellen kör Olympic tre plan från Paros till Aten och ett från Naxos till Aten alla onsdagar i juli. Paros-Aten kostar 61€ (eller var det 63?). När jag försöker provboka går det däremot inte, vet inte vad det beror på.
kollat flyget från Santorini, det kostar 4000:- , och det är för dyrt för oss. Båten från Paros kostar ( om vi bokar den idag) bara 18 euro /:rolleyes:
Mitt svar tidigare om flyg från Santorini till Aten grundar sig på att jag utgick från att priset på 4000 kr gäller Santorini-Sverige.
// Helén
nu kollar vi flygpriserna för fullt, det är med att flyga från paros och Naxos var helt okänd för oss...., detta är vår första båtluff.... så tack för alla trevliga svar och tack för att ni bryr er och tack Kalimera för den här saiten.
Elisabet
2007-05-27, 17:15
Följdfråga: Vet någon varför det kommer upp en ruta med "No available flights" när man försöker boka biljett på Olympics sida och vet att det finns avgångar den dagen? Det ligger nära till hands att tro att det är slut platser, men på vissa rutter kommer rutan upp även när man ber om att få "First available flight" men alla avgångar som biljetterna släppts för kan väl inte vara fullbokade??
Monica P
2007-05-27, 17:27
Kan det vara att det är "no available computer personal " på Olympic?
Följdfråga: Vet någon varför det kommer upp en ruta med "No available flights"
Nej, jag lyckas inte heller med Olympics bokningsida. Om det verkligen inte går att boka i juli hade jag nog försökt fixa flygbiljetten på plats. På så sätt slipper ni också att bestämma er för vilken ö ni skall vara på när dottern ska till Aten. En enstaka flygbiljett måste väl gå att uppbringa oavsett om Tomashq befinner sig på Naxos eller Paros (eller kanske Syros). Och skulle det inte funka finns ju möjligheten att ta en morgonbåt till Pireus.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.