handdator

Visa fullständig version : Lördag 26/5


UlfWiman
2007-05-26, 20:40
Lördag 26/5


Äntligen sol och blå himmel. Fullständigt vindstilla ute med en temp på 23° inne o 21° ute, luftfuktigheten är 78% och det är högt. Vaknade 08.00 med en härlig Propavan(sömntabl)-baksmälla men har fått sova i 8 timmar. Giannis kom med trevlig post från igår. Pengar samt en bunt DVD-skivor med svenska filmer.


Jag berättade aldrig om torsdagsnatten. Mycket trött går jag och lägger mig 21.30 för att sedan vakna 00.30. Resten av natten tillbringades i ett halvvaket tillstånd. Uppe och käkade frukost men gick o lade mig vid halvnio igen och fick sova en timma. Ikväll blir det piller för att jag inte ska vända på dygnet. Fredagskvällen kantades av skottlossning från automatvapen så det var väl någon som fyllde år eller liknande.


Idag var det mycket varmt att promenera, så tröjan åkte av ganska fort, till och med Giannis gnällde lite grand. Nu är det bara sex dagar till Kickie flyttar och jag hoppas hon inte råkar ut för något mera. Misstänker att hon har en stark ”hemlängtan” precis som jag skriver borta i Sverige. Om man bestämmer sig för det ganska stora steget det innebär att flytta så måste man ju ge det nya landet en rimlig chans trots kulturkrockar och liknande. Något som krävs här är ett outtömligt förråd med tålamod. Det gäller allt från byråkratin till hur du blir bemött.


Jag behövde en packning till badkaret och en skruv som jag råkade tappa i avloppet. Inget fanns i Xania utan i Athen, det tog två veckor att få hit det lilla brevet, men jag var förberedd så det var ingen fara.


En väninna till mig på plats tycker jag ska skriva mer om Kretensarna och hur det är på Kreta. Rent för turister finns det mycket att läsa om Kreta i guider o liknande. Jag tror inte jag kan tillföra något direkt. Själv ser jag idag Xania mest som ett nödvändigt ont då det finns en del saker där som jag behöver ibland, men gud så skönt det är att åka hem igen.


Det ni erbjuds genom hörnorna är ett stycke vardagsliv fritt från det romantiska från oss som skriver. Kretensarna har jag skrivit en del om i ”Nu har jag bott…” och det skiljer inte så mycket från livet idag förutom att de flesta ungdomar verkar vilja fara till Athen. Börjar på något skumt sätt likna avfolkningsbygderna vi har i Sverige. Nu är jag för gammal för att vilja fara och bosätta mig i Athen utan jag vill ha lugn och ro i stället. Jag tycker det bara är avgaser o en massa trafik i Athen för att det ska tilltala mig.


Det finns kritvita hus på kreta också med blåa luckor, men trenden verkar att vara vanliga lackade furudörrar på de flesta hus. Att sen det mesta är vitt i många brytningar är mest en praktisk historia. Semestervåningar har för det mesta glasdörrar, men det skulle inte jag villa ha på vintern. Jag har dessutom tvåglasfönster för värmens skull. Vi nästa lön ska jag titta på en avfuktare för den är mycket billigare i drift än A/C´n.


Något de flesta kretensare verkar ha är ett mycket gott minne på bra eller gott. Katterna verkar också ha gott minne för de är inte i närheten av mig efter att jag ramlade på de i våras. En del här nere är lyriska över den svenska maten som finns att köpa. Jag är inte så våldsamt impad av pytt i panna och liknande. Pytt får man vid städning av kylskåpet resten kan jag jaga till själv, men jag tycker grekiska köttbullar är godare. Aladåb kan det finnas på Lidl ibland och då är det bara att handla och stoppa i frysen. Det enda jag inte tycker om är den tyska mjölken för jag tycker det smakar pulvermjöl. Några gånger har jag gjort misstaget att dricka den och det var inget kul.


Alla goda grytor som bland annat Katerina bjussar på smakar nästan som mina egna alster plus att man får vanlig hederlig kokt potatis till o inte flottig friterad potatis. Sedan en sak som man alltid får till maten är en microvärmd variant av ”kina-mix”. Ris kan vara gott men då vill jag ha det nykokt och klibbigt som man får på kinakrog. På tal om kretensare så är ju Antonis sur på mig för att jag inte bor hos honom längre och det har han vari i tre och ett halvt år. Men jag vill inte bo i Stalos då det är fullständigt dött på vintern. Sedan ur ren författarsynpunkt är det bättre med AA då det är lugnt även på sommaren, det är väl bara stranden som bör undvikas för där kan det vara riktigt livat ibland.


Jag ska följa med ut och fiska med en vän, men jag måste skaffa mig ett tillstånd först. Annars kan det bli problem om kustbevakningen skulle stoppa oss. Jag behöver inte ens fiska utan det räcker att jag är med i båten. Idag har jag kommit på något nytt. Jag gick och vilade på sängen med min fotpall i bädden med fötterna på. När jag vaknade en o en halv timme senare var inte mina fötter svullna längre. Det kommer att bli den nya tvtittarställningen för ett bra tag framöver. Nu har jag varit och ätit middag och det blev en halv schnitzel till mig o resten till Mitzie.

Uffe

Kikh
2007-05-27, 17:47
Tack för omtanken Uffe! Jag ska säga dig att är de inte snälla med mig nu, då slår jag dem med din nyinköpta duschstång! :D Undra vad de kommer att tycka på Apollo när jag checkar in den...

Monica P
2007-05-27, 17:55
Uffe, den där viloställningen har ett eget namn: psoasläge, fint som attan. Sjukgymnaster rekommenderar detta läge om man har ont i ryggen också, så kan ömmande "filé-"muskler slappna av. Har man ingen fotpall kan man ta en kartong och knöka in en filt. En stor sovsäcksrulle är också bra, och den väsnas inte när man kickar ner den ur sängen när man tröttnat. Ocj jag som trodde att jag glömt alla sjukgymnastråd, lite sitter kvar i huvudet än.

UlfWiman
2007-05-27, 19:38
Tack för sjukgymnastens råd.
Kanske man ska ringa dig när man har bekymmer?

Uffe

Monica P
2007-05-27, 20:39
I teorin, ja... Men jag sa ju att jag glömt (förträngt) det mesta. Det jag har kvar är sånt som alla förnuftiga människor också vet: det är bra för hälsan att man rör på sig, håller normal vikt, lever sunt. Smärta brukar lindras med vila,värme och vänligt bemötande.