handdator

Visa fullständig version : Dessa vackra barn


Monica P
2007-05-25, 17:50
Små barn är väl det vackraste som finns! Då menar jag både människobarn och djurbarn. Vetenskapen har sållat fram vilka drag som vädjar till våra ur-instinkter , att vårda och skydda barn: stort huvud, runda klara ögon, tafatta rörelser. Bambi ruskar om i vårt inre.
Hormonpåslag skojar vi om, unga kvinnor får häftig längtan efter (fler) sådana när de får någons gullebarn i knäet. Samma sak drabbar unga män, men bara om de själva är pappor...
Hur man nu har kollat detta.

Vår flitige TV-reporter har haft en del reportage från skolor här på Kalymnos, och jag blir lite rörd när jag ser dessa vackra barn presentera skoltidningar, jobb om miljön, dikter och sånger. Det är småklasser mest, och de är DUKTIGA! Lärarna gör ett jättejobb för att de här barnen ska få en sund inställning till omgivning och livsmiljö.
En av våra klasser från Argos vann ett av priserna i Volvos miljötävling härom året. Läraren Pavlos, ett antal mammor och barn vann en resa till Göteborg, jag hoppas att det uppmärksammades i Sverige . Lilla Argos ihop med klasser från hela världen!

I dagens reportage hade barnen gjort en anti-cocacolasång! Medelhavmat har diskuterats . Igår hade en annan klass undersökt utbudet av ekologiska varor på en stor affär.

Mera sånt, bravo barn och lärare!

Sanningen är ju den att Grekland ligger många mil efter nordeuropa vad gäller de här frågorna. Jag orkar faktiskt inte prata om det längre, nöjer mig med att sköta min del så gott jag kan.

Djurbarn vädjar också till våra innersta känslor. Våra tre hittekatter är otroligt duktiga nu, modiga och kavata, snabba som illrar.

En morgon när jag kom ut på terassen låg den svarta loppkatten där med fyra stora tjocka ungar. Att hon varit dräktig visste jag, men hon är så oerhört skygg och har gömt dem tills nu. Hon har nån hudåkomma så att pälsen är delvis borta. Jättefina ungar! I fjol la hon sin första kull inne i vår utegrill, de överlevde inte att bli inkletade med aska så att de satt ihop. Men i år har hon visat att hon kan knepen. -Tror ni att jag kan låta bli att mata de fina ungarna?

Vår kastrerade Bobbi har blivit snäll morbror. Han har regredierat till barnstadiet själv ,förresten, vill bara sitta i mitt knä, gör sig liten (5 kg...) och gullig.

Min nya roll: kattmormor.

Zanét
2007-05-26, 18:23
och jag blir lite rörd när jag ser dessa vackra barn presentera skoltidningar, jobb om miljön, dikter och sånger. Det är småklasser mest, och de är DUKTIGA! Lärarna gör ett jättejobb för att de här barnen ska få en sund inställning till omgivning och livsmiljö...

I dagens reportage hade barnen gjort en anti-cocacolasång! Medelhavmat har diskuterats . Igår hade en annan klass undersökt utbudet av ekologiska varor på en stor affär.
Jag blir så glad varje gång jag hör att det idkas miljöarbete i Grekland och jag ska faktiskt vidarebefordra din info till en väninna i byn som är lärare för de minsta.

Gör barnen dessa arbeten på skoltid? Att jag ställer frågan beror på att min sambo diskuterat med väninnan som berättat att lärarna är så hårt styrda om vad som ska ingå i undervisningen och att det är svårt att gå utanför "ramarna".

//Zanét bye_bye

Monica P
2007-05-27, 14:16
Ja, de har haft olika teman att jobba med, som miljö och ekologi, om att inte acceptera racism och annat. Jag ska fråga Pavlos var de får sina idéer ifrån.

Zanét
2007-05-27, 19:22
Vore jättesnällt av dig om du vid något tillfälle kunde fråga Pavlos. Väninnan jag talar om är mycket engagerad i många frågor och gång efter annan tar hon upp just miljöproblematiken. Om barn tidigt får in ett miljötänkande är det ju mycket lättare att påverka framtida projekt som ju mer och mer även kommer till Grekland.

//Zanét bye_bye

Monica P
2007-05-28, 18:24
Jag har talat med Pavlos. Jag skickar hans e-mail till dig som PM för vidarebefordran till väninnan.
Enligt Pavlos har lärarna en viss tid till att jobba med frivilliga ämnen, man får vissa förslag från högre ort men utarbetar själv programmet och får ledningens godkännande. Det beror ju mycket på den enskilde läraren, vad som blir resultatet. Material och info får man skaffa själv.

monica
2007-05-29, 08:01
Kan berätta att i min dotters skola får barnen 1 dag i veckan ägna sin långa rast till att plocka upp allt skräp de slänger runt skolans område och även inne i skolan. Väldigt bra tycker jag, då barnen har med sig något hemifrån att äta eller köper något i skolans kiosk, blir det mycket skräp och papper som inte alltid hamnar i skräpkorgarna. Eftersom skolan ligger 50 meter från mitt hus, ser jag barnen varje fredag städa skolan, och de har blivit bättre, inte lika mycket skräp som förrut.

Min sons skola, högstadiet, har just avslutat ett projekt just om miljön och växthuseffekten, så visst kommer Grekland i frågan om miljön men alldeles för långsamt. Känner bara till en supermarket som har återvinning på burkar och flaskor.

Monica

Zanét
2007-05-29, 21:44
Jag skickar hans e-mail till dig som PM för vidarebefordran till väninnan.
Tack Monica P :D Vore ju himla trevligt om också byn kunde starta upp små skolprojekt i miljöns tecken :)

//Zanét bye_bye