handdator

Visa fullständig version : Diakofto-Korint-Loutraki-Lake Vouliagmenis


Uffe B
2007-05-25, 11:07
Geias sas,
Jag och min sambo har varit ett otal gånger i Grekland. Nu ska vi till Aten för att gå på bröllop och tänkte innan dess tillbringa 7-8 dagar på norra Peloponnesos där vi inte varit annat än på genomresa.
Diakofto-Kalavrita-järnvägen står på önskelistan, sedan en bas nära Loutraki så att vi kan besöka t.ex. Delfi, Nemea (framför allt för att besöka vinproducenter) och lagunen Limni Vouliagmenis. Jag undra om någon har tips på boende nära Diakofto och i närheten av Loutraki? Eller andra tips?

Admirala
2007-05-25, 11:59
Vi reiste runden Nafplio - Nemea - Kalavrita - Loutraki i påsken i år. Det er et kjempefint område, med masse å se og flott natur.
Bare lurte på en ting: Skjønner ikke helt hvorfor du vil bo "i nærheten av" Loutraki, hvorfor ikke i? Vi bodde på et bra hotell i Loutraki, helt nede ved havnepromenaden/stranden.

Foruten de stedene du nevner, som alle er verd å se, ville jeg reist innom Galaxidi når jeg først var i Delfi. "Innsjøhulene" sør om Kalavrita er også fine, og småveiene mellom Kalavrita og kysten er flotte - men dere tar jo toget, så det er kanskje ikke så interessant? Kystbyene langs sørsiden av Korinthkanalen er ikke verdens mest spennende, men Xylokastro har et trivelig torg som er skikkelig livlig på kveldstid, og fin strand. Ved Vouliagmeni ligger et lite tempel for Hera fint og ensomt til. Det antikke Nemea er ikke så stort, men vakkert, og museet er skikkelig interessant med masse bra informasjon om utstillingene. Avtal omvisning på en vingård på forhånd!

Lino
2007-05-25, 12:26
Hej! Om jag var som er, tror jag nästan att jag skulle starta med att resa till Delfi via Livadia. (Övre vägen, brukar vi kalla den.) Därifrån skulle jag fortsätta till Nafpaktos som är en riktig pärla. Vägen dit är mycket bra och ni passerar den ena mysiga lilla byn efter den andra, bl a Galaxidi, på vägen dit. I Nafpaktos kommer ni att kunna sitta på torget under en jättelik platan och beskåda en vykortvacker hamn. Det finns gott om bra hotell alldeles vid strandpromenaderna, en på vardera sidan av hamnen, om ni vill övernatta och se mera av stan, exempelvis sitta på ett av kaféerna uppe vid medeltidsborgen med utsikt över en stor del av viken, och se hur mörkret faller och ljusen tänds i Patras och de andra orterna på andra sidan. När ni besett Nafpaktos tar ni den nya tjusiga bron över till norra Peloponnesos. På detta viset får ni se hur det ser ut runt nästan hela Korintiska golfen.
Ha det så trevligt i Grekland!
Lino

Lino
2007-05-25, 13:13
Hej, igen. När jag nu går in och kollar, ser jag att ni ju inte alls har tänkt åka till Delfi, utan ämnar hålla er runt Kalavrita med omnejd. Fattar inte, hur jag kunde få för mig att ni även skulle till Delfi. Ursäkta mitt klumpiga inlägg! Antar att ni redan besökt Achaia Clauss i Patras, om ni är vinintresserade?
Lino

Admirala
2007-05-25, 14:29
vi kan besöka t.ex. Delfi,

När jag nu går in och kollar, ser jag att ni ju inte alls har tänkt åka till Delfi,

Er det jeg som ikke skjønner noe her...? :confused::rolleyes::D
Delfi hører riktignok ikke til Peloponnes, men er en naturlig avstikker når man er på de nordre deler av halvøya.

Lino
2007-05-25, 16:04
Hej! Tack Admirala. Nu, vid tredje kollen, ser jag att Ulf B med sambo VISST har tänkt sig Delfi också. Jag var inte så knasig som jag trodde, tydligen. Skämt åsido, jag har haft en stroke och med den fått en del visuella problem. Så ni Kalimeror som läser nåt egendomligt inlägg av mig, var vänliga hör av er. Jag blir inte ledsen, utan bara tacksam, om nån rättar mig.
Lino

Uffe B
2007-06-18, 23:13
Tack för bra svar, Lino och Admirala. Har glömt mitt password ett antal gånger men är nu tillbaka igen. Bara någon vecka kvar innan avresa. Nafpaktos, Galaxidi med mera låter kanon där vi säkert kommer att stanna till. Vi ska nu bo på Lemonies hotell i Diakofto i tre dagar, sedan ett par nätter i Loutraki och några utanför Loutraki. Har sedan bokat vårt favvohotell i Aten för att gå på bröllop.
Ser fram emot att kolla in norra Peloponnesos. Har inte varit på Achaia Clauss, även om jag passaret detta för en väldig massa år sedan. Mavrodaphnen ska visst vara mycket bra? Demestica är inte mitt favoritvin dock.
Återkommer när jag är tillbaka

Trevlig sommar

Uffe

Uffe B
2007-07-10, 08:51
Geia sas,
den 12 dagar korta Greklandsvistelsen tog slut allför snabbt. Den blev också annorlunda än planerat vilket visade sig bli rätt trots allt. I stället för att åka direkt till Diakofto för Kalavritajärnvägsåkande bar det av direkt ner till det mycket fina Kardamyli, söder om Kalamata. På vägen norrut fick vi sedan tillfälle att se dom fina byarna Karítena, Stemnítsa och Dimitsána. Framför allt Stemnítsa var fantastiskt! Dom av oss som hade benen någorlunda i behåll kunde också bese kloster och ravinen nära byn.
För alla som tänkt ta järnvägen mellan Diakoftó och Kalavrita kan jag bara säga GLÖM DET. Vi fick höra talas om att det fanns tekniska problem och när vi kom till Diakoftó bekräftades detta när vi kom till byns station. Jag frågade när nästa tåg skulle gå och fick till svar Come back next year. Så var det med det. Hade gärna stannat ett år men som den löneslav man är blev det inte så, denna gång...

Admirala
2007-07-10, 09:16
Høres ut som en flott ferie, Uffe!
Karítena, Stemnítsa og Dimitsána er nydelige byer, helt enig i det. Og naturen der oppe i fjellene er jo helt fantastisk.
Så jernbanen gikk ikke? Det gjorde den ikke da vi var der i påsken i år heller, men da fikk vi høre av noen som bor i Diakofto at den skulle åpne igjen like etter påske... De må ha ment påsken i 2008 :D

Lissi
2007-07-10, 09:22
ÅH...Kardamili....Gissa om jag suktar!!
Vilken härlig resa ni gjort!!

Uffe B
2007-07-13, 14:20
Hej!
Jag och sambon planerar redan för en ny Peloponnesos-semester, kanske inte redan i sommar men rätt snart. Att slå läger några dagar i Stemnítsa kan jag verkligen tänka mig även om jag inte tillhör bergsgetterna (jag var inte en av dom som gick ner till klostret i ravinen). Jag tillbringade flera timmar i den vackra byn, framför allt på det fina torget och uppe på den fina utsiktsplatsen, medan dom andra såg det häftiga klostret Prodromos.

Är det någon som vet hur man hittar till platsen där floden Styx ska flyta fram? Har läst detta någonstans men kan inte hitta var, har bara för mig att det är vid foten av berget nära Kalavrita.

rekommendationer om andra fina bergsbyar mottages tacksamt

Uffe