Visa fullständig version : Sista natten
Maria&Peter
2007-05-25, 06:56
Vårat flyg går hem vid 18-tiden.
När skulle ni rekomendera att senast åka från ön, dagen innan el samma förmiddag?
Förmodligen befinner vi oss på antiparos el sifnos då.
Kalimera
2007-05-25, 13:48
på morgonen.....Skulle jag också gjort. Känner ni er osäkra kanske det går en nattbåt, då är ni framme på morgonen.
Och jag skulle ha åkt dagen innan. Säkerhetsmarginal is my middle name.
Håller med dig, Inkfish. Hade inte vågat chansa på samma dag.
Kolla upp era försäkringar - det gjorde jag. Och insåg att jag skulle få bekosta en ny hemresa ur egen ficka om det tex blåste så att båtarna ställdes in eller något liknande. Då känns inte en hotellnatt i Aten så dyr längre...
/Marianne
Definitivt dagen før - i det minste over til Paros om jeg befant meg på Antiparos. Der har jeg vært 'inneblåst' flere døgn i juni en gang. Ellers, fly fra Paros til Athen kan være et godt alternativ til ferge. Er været dårlig, er sjansen større for å komme seg til Athen.
Monica P
2007-05-26, 12:20
Detta är ju ett praktexempel på de problem de mindre öarna har, där det inte finns flygplats med direktflyg. Kalymnos är en stor ö, men tack vare risken att resenärerna blir fast där på grund av dåligt väder, har bolagen föredragit Kos och Rodos osv som mål, så slipper man riskera att krångla med transfern.
Även för oss fastboende kan det bli problem , det kan gå dagar utan båtförbindelse, kul om man måste passa någon tid i Aten eller så.
För att inte tala om strejker som poppar upp ideligen. Säkerhetsmarginal är mitt val också.
Elisabet
2007-05-26, 12:39
Ett alternativ är att välja att vara på en ö med inrikesflyg de sista dagarna och ta det till Aten på förmiddagen. Så gjorde vi från Skiathos i höstas och en sak är säker, det var inte sista gången! Det var mycket smidigt och en fantastisk upplevelse att se öar och fastland från ovan på ett helt annat sätt än när man kommer i det stora planet från Sverige.
Monica P
2007-05-26, 12:56
Det är begränsat med plats på våra flygplan till Aten, hittills har alla gått i stort sett fyllda.
Definitivt dagen før - i det minste over til Paros om jeg befant meg på Antiparos. Der har jeg vært 'inneblåst' flere døgn i juni en gang.
Nu blev jag lite nervös, gick inte Pounda färjan heller? Det måste vara väldigt ovanligt att den ställs in, däremot den från Parikia är ju lite osäker.
Jag skulle välja att åka in dagen före till Aten, aternativt boka inrikesflyg, problemet med flyget är att det måste bokas långt i förväg och då gäller det att veta var man befinner sig i slutet av resan.
// Helén
Elisabet
2007-05-26, 14:30
Det är begränsat med plats på våra flygplan till Aten, hittills har alla gått i stort sett fyllda.Så bra, då finns det förutsättningar att linjen får finnas kvar.
Annars hade jag faktiskt fått det motsatta intrycket. När vi till exempel flög Skiathos-Aten i höstas var planet inte ens halvfyllt. När vi en gång var in på Olympics kontor i Pigadia, Karpathos för att fråga om biljetter en eller två dagar senare fanns det flera platser kvar på alla tre avgångarna. Och så har man ju hört båtluffare berätta hur de bestämt sig för att lämna en ö tidigare än nästa båt går och därför köpt flygbiljetter samma dag. Fast då är det ju inte till Aten utan till någon annan ö. Det kanske kan spela roll?
Hur som helst, den som har bokat hemresa från Aten har ju vanligen gott om tid att även boka passande flyg från någon ö till Aten.
Fast då är det ju inte till Aten utan till någon annan ö. Det kanske kan spela roll?
När jag tittat på flyglinjer och sökt efter biljetter verkar det som om Aten är ett nav för flyg till alla öar, hittar inga flyg som går direkt mellan öarna.
Har det ändrats eller det kanske bara är så att jag sökt på fel sätt, bra i så fall. Det jag tittade på var öar i Kykladerna från Kreta.
// Helén
Elisabet
2007-05-26, 16:15
Det går flyg mellan en del öar, men de allra flesta går till och från Aten. Det enda jag vet helt säkert så här på rak arm är att till Rhodos kan man flyga från Karpathos och Kastellorizi och mellan Karpathos och Kassos går världens kortaste reguljärflyglinje, 15 minuter inklusive start och landning.
Som off topic går världens längsta inrikeslinje mellan Moskva och Kamchatka. Efter 11 timmars resa i luften pratar människorna samma språk, ser på samma tv-program och äter samma mat!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.