handdator

Visa fullständig version : Torsdag 24/5


UlfWiman
2007-05-24, 19:14
Torsdag 24/5


Jag står på toppen av ett berg med hela världen nedanför ååh mount everest, citat November 1970. Undrar om det bara är Pugh R som fortfarande håller på och spelar av de gamla proggarna. Träffade honom för så där 35 år sedan i Norberg. Han var inte så stor på den tiden. Träffade även Lundell för några år sedan på ett flyg Luleå Stockholm. Den enda artisten jag har lite kontakt med är Ringbom som bor på Gotland. Vi är ju ö-bor båda två. Han har ju blivit krögare istället för artist. Synd för musikvärlden.

Vädret är sol med dis 22,3° inne och 22,6° ute. Det mullrade lite i natt men sedan hände det ingenting utom att strömmen for en stund. Jag hör det på datorn då den varnar för att den övergår till batteridrift.


Nu har jag fått svaret på gatuproblemen. Det finns en underjordisk vattenåder en liten bit utanför, därav brist på bebyggelse på andra sidan gatan. Marken betraktas som osäker. Det har knappt gått att skriva idag då det är någon flygövning och det dånar hela tiden. De har en helikopter som dånar som tio flygplan. Jag röstar för att de inte får några mera soppapengar. En bekant till mig bor med sin kille ute på Akrotiri och hon sa det var hemskt i morse. De håller på att träna ”touch and go” igen. Undrar om charterplanen får vänta tills de har lekt färdigt.


Nu är det helmolnigt ute och regnet hänger i luften. Det är nog Agda som har skickat hit skräpvädret. Sedan ska vi skicka det vidare till Kalymnos med adress Monica P. De lär också behöva vatten.


Idag var det dags igen, hej Kalimera Uffe. Jag får nog göra som Monica sa att skaffa mig en Burka om jag vill smyga omkring.
Jag blir så arg när jag läser debatten i PT om Norrbothniabanan. Det enda regeringen gör är att bygga ut infrastrukturen i Mälardalen. Var ligger industrierna som genererar pengar? Ska vi fortsätta med lastbilar i miljöns tecken? Basindustrierna ligger faktiskt i Norr o Västerbotten.

Uffe

Klipp ur PT idag.

Norra Sverige är kontrasternas rike. Här finns gott om ödemark och glesbygd, men här finns också Sveriges starkast växande region. Ingenstans är tillväxten högre än i Norrbotten. Värdet av det som produceras längs sträckan Luleå-Umeå ligger på 65 miljarder kronor. Nyinvesteringar för 30 miljarder kronor för ökad produktion är på gång. Mer kan inte dagens transportsystem svälja.

Banan är i första hand avsedd för godstransporter, men det som framför allt höjer lönsamheten för Norrbotniabanan i Banverkets senaste utredning är nyttan som ligger i att befolkningen i Norrbotten och Västerbotten snabbt kan förflytta sig mellan orterna och länen. Effekterna är större än många hittills har förstått, säger Tomas Gustafsson, Banverkets projektansvarige. Med de moderna snabbtågen halveras restiden. Det blir möjligt att bo i Piteå och jobba i Umeå. Restiden blir mindre än en timme.

En ny marknad för handel, arbete och utbildning öppnar sig. En marknad med förgreningar till Finland, Ryssland och Norge. Befolkningen får helt andra möjligheter att nyttja de utbildningar som finns och långt fler arbetsplatser att välja på. Detta utan att rycka upp sina bopålar, lämna familj, släkt och vänner. Arbetsgivarna i sin tur får lättare att hitta personal med rätt kompetens. Något som borde få den borgerliga alliansregeringen att ta Norrbotniabanan till sitt hjärta och sätta spaden i händerna på Banverket.

Till detta kommer miljövinsterna. Något som inte ingår i Banverkets kalkyl. Klimatet är den politiska fråga svenska folket ger högsta prioritet. Intresset och engagemanget för järnvägssatsningar ligger på topp. Regeringen hävdar att satsningar på bättre miljö och minskade koldioxidutsläpp står högt på deras att-göra-lista. I verkligheten ökar utsläppen kraftigt från den tunga trafiken och Fredrik Reinfeldt ber EU om ökade utsläppsrätter för svensk industri. Det låter inte särskilt ansvarsfullt, när rapporter berättar att utsläppen redan är så stora att FN:s värsta klimatscenarier passerats.

Norrbotniabanan är den viktigaste framtidsinvesteringen för Norrbotten och Västerbotten. Utredarna kan sluta räkna på om banan blir vinst eller nollsummespel och istället börja räkna på vilka förluster som kommer att drabba, inte bara de två norrlänen utan hela nationen om banbygget skjuts på framtiden. Stora värden står på spel när dåligt fungerande transportsystem begränsar produktion och kommunikation och höjer kostnaderna så att företagen prisar sig ut ur marknaden. Den globala marknaden.

Norrbotniabanan har lyfts ut från Banverkets plan för 2010-2015. Pengarna har gått till projekt i Mälardalen. Moderatväljarna ska hållas vid gott humör. Egenmäktigt och kortsiktigt. Regeringen vadar i miljarder. Pengar finns till projekt i både Mälardalen och norra Sverige. Pengarna kastas inte i sjön. Det är investeringar som kommer samhället till del, får det att utvecklas, blomstra och överleva även i nedgångstider.

Använd miljarderna till att rusta Sverige, inte till att nedrusta och sänka skatter för dem som redan har mest. Glädjen över ett fetare bankkonto kan bli överraskande kortvarig. Som centerveteranen Börje Hörnlunds över den borgerliga alliansens valseger.

Publicerad: 2007-05-24 00:00
Uppdaterad: 2007-05-24 00:00
Av Birgitta Pettersson PT

glenn_f
2007-05-24, 20:47
Banan är i första hand avsedd för godstransporter, men det som framför allt höjer lönsamheten för Norrbotniabanan i Banverkets senaste utredning är nyttan som ligger i att befolkningen i Norrbotten och Västerbotten snabbt kan förflytta sig mellan orterna och länen

Håller fullständigt med dig Ulf, och då måste ju tågen fungera även i snö och storm. Då får ju även Mälardalen nytta av utvecklingen. _B-anana
Om vi får snabbtåg i Piteå finns där säkert någon uppfinnarjocke som fixar problemen så slipper dom tågförseningar i Mälardalen i fortsättningen. Finurligt eller hur.

Bygg färdigt Botnia bananklapp_klapklapp_klapklapp_klap
Hälsningar Glenn & Berit

Agda
2007-05-24, 22:06
Jag tyckte du behövde lite regn där borta! Nu faller regnet åter tungt här och så skulle det visst bli i hela grekland imorgon. Så du har lyckats sända det vidare till Monica P!

Agda

Monica P
2007-05-25, 07:51
Vänta lite, jag behöver åka och handla först! Just nu ett jättefint stilla väder men det kan ändra sig hur snabbt som helst. I Sverige kunde jag ganska säkert känna vad som var på gång, men här har vädret annat (sydlänskt) temperament.