handdator

Visa fullständig version : Läsvärt om Kretas djurliv


Kikh
2007-05-22, 13:57
Idag kom jag över en länk till Aquaworld Aquarium i Hersonissos. På hemsidan hittar man, förutom öppettider och besöksinformation, vackra bilder på djuren och information om Kretas reptiler samt vilka inhemska arter som är giftiga. Sajten är på engelska och innehåller bilder på ormar.

http://www.aquaworld-crete.com/indexen.html

Kickie

Suz
2007-05-22, 22:01
Den bästa infon var denna:

there are no vipers in Crete!

klapp_klap

UlfWiman
2007-05-22, 22:39
Det finns orm här och jag har själv sett dom, men inte velat stifta någon närmre bekantskap. Mest uppe i olivlundarna så där går jag inte barfota.
Heter det inte serpent om jag inte minns fel? Eller är min engelska för gammal?

Uffe

ramses
2007-05-23, 08:21
Visst finns det ormar, men "viper" är en (hugg) orm med gift, viper är alltså en orm med gift som biter.

Elisabet
2007-05-23, 09:46
Mmm, den hemsidan har man gottat sig i många gånger! Aquaworld ser ut att vara ett intressant och välskött reptilhus (om man nu kan avgöra det på internet..).

Serpentes är det vetenskapliga namnet på ormar. På engelska säger man serpents och på svenska serpenter. Viperidae är familjen huggormar. Vipers på engelska och viperor på svenska brukar användas som samlingsnamn för alla huggormar. Det finns tio arter i Europa, varav flera i Grekland. Undrar varför de inte har hittat till Kreta?

En orm med gift finns det däremot där och det är Kattormen. Den använder giftet på ett annat sätt än huggormar gör, inte när den hugger utan strax innan den börjar svälja. Giftet är dessutom väldigt svagt. Därför brukar den inte räknas till giftormar.

På Kreta finns också den allra vackraste av vackra: Leopardsnoken! Jag har ännu inte fått se någon i naturlig miljö, men hoppas varje gång jag är ute och går i Grekland att det ska komma en förbi på vägen!

Eva L
2007-05-23, 10:18
I Parga med omgivningar fanns det gott om orm. Både runt hotellet i olivlunden och på vägen till Acheron. Vi såg en mycket vacker tjock snok men jag vet tyvärr inte vad den heter. Kanske ett resmål för dig.

Eva

zebmag
2009-03-29, 13:19
Eva L -> Det var dåliga nyheter för mig!! Jag har ormskräck och precis bokat en resa till Parga... Och på ett hotel (spiros) uppe i en olivlund..

Vad finns det för orm där? Giftiga?

Eva L
2009-03-29, 14:46
Jag tror att det bara finns en giftig orm i Grekland men forumet har en riktig ormexpert så du får säkert ett korrekt svar av henne. Jag bodde på Della som ligger vid en olivlund.

Eva

Såg att hon redan svarat ovan

Elisabet
2009-03-29, 19:07
Jag tror att det bara finns en giftig orm i Grekland men forumet har en riktig ormexpert så du får säkert ett korrekt svar av henne. Jag bodde på Della som ligger vid en olivlund.

Eva

Såg att hon redan svarat ovanOm det är mig du menar så är jag ingen ormexpert utan bara intresserad och fascinerad av ormar.
Jag svarar i ormar i parga-tråden eftersom det är dig zebmag ska åka.

Eva L
2009-03-29, 21:53
Om det är mig du menar så är jag ingen ormexpert utan bara intresserad och fascinerad av ormar.


Nu menade jag inte expert på riktigt utan bara att du är kunnig i ämnet och intresserad av ormar.

Eva