handdator

Visa fullständig version : Det där med morgondopp


inkfish
2007-05-21, 22:03
Någon nämnde "det härliga morgondoppet" här på forumet tidigare i dag och det får mig att fundera.

När jag hittar boende precis vid havet tänker jag alltid "ÅH vad härligt, nu kan jag ta morgondopp!" Eller för den delen kvällsdopp.

Men sen gör jag det aldrig! Inte orkar man få salt på kroppen innan frukost?

Och på kvällen känns det inte heller lockande, då vill jag duscha och mysa på balkongen innan middagen.

Jag inser det där med morgon- och kvällsdopp bara är en romantisk föreställning för min del.:D

Hur är det för er?

UlfWiman
2007-05-21, 22:06
Blir det så varmt så man kan doppa sig? Möjligen en mitt på dagen doppare.

Uffe

Kikh
2007-05-21, 22:25
Själv hör jag till dem som doppar sig mest av misstag. Ofta i samband med grillfester på stranden. Frivilligt doppar jag mig i augusti, i klart vatten på fin sandbotten och bara ytterst sällan.

Badkruka? :p
Kickie

inkfish
2007-05-21, 22:59
Men vad i hela friden? Är det bara badkrukor på Kreta?:cool:

I Grekland badar jag från maj till oktober:D

Elisabet
2007-05-21, 23:05
Ja jag vet att jag är förutsägbar - men det bästa doppet är ett midnattsdopp en ljus sommarnatt i en vacker skogsinramad sjö i Norrbotten. Snart är det dags - det blir bara ljusare och ljusare nu, inte förrän om två månader börjar det mörkna igen.

Morgondopp i Grekland? Nej inte före frukost, men gärna direkt efter :)

liselotti
2007-05-21, 23:56
"När jag hittar boende precis vid havet tänker jag alltid "ÅH vad härligt, nu kan jag ta morgondopp!" Eller för den delen kvällsdopp.
Men sen gör jag det aldrig!"

Precis så! I år har vi bokat med havsutsikt och liten klapperstenstrand i närheten igen.
-"Bra så kan vi gå ner och doppa oss på morgonen", så resonerar vi också. Fast vi vet att det inte kommer att hända ;) .

Men vi gillar att gå till stranden SENT. Vid 16-tiden ibland. Sedan stannar vi tills solen nästan går ner. De flesta har gått hem. Havet blir silverfärgat och sanden lite sval. Solen bränner inte utan bara värmer. Härligt....

martinifk
2007-05-22, 00:48
Jag har också tankar om morgon/kvällsdopp samt att jogga en säng på stranden innan frukost men hittentills har tankarna inte blivit verklighet, men kanske nästa gång (inte troligt..) Ang_elx

Hasse
2007-05-22, 07:14
BADKRUKOR ??? Ja här erkänner en sådan att så råkar vara fallet.

Resan till Lesbos i Juli ska bli min stora R E V A N S C H eftersom jag badade inte en enda gång förra sommaren (Skiathos-Skopelos).

Ja ja, kasta tomater på mig nu, kålrötter, ruttna ägg och vad ni hittar. Jag ÄR inte bra på simning, vistas EJ under vattenytan, dyker EJ, hoppar EJ i. Går stilla i, känner temperaturen (måste vara minst + 25) och tar några stilla krampaktiga simtag innan jag känner att det "fungerar".

Vattenlekar........nä.......åka "banan" eller på sådana däringa lastbilsdäck eller vad dom gör.......NÄ !

Vi kommer ned så pass sent att vi inte kan mer än packa upp och gå och lägga oss. Morgonen därpå ska jag dock utföra R E V A N S C H E N genom att gå ned till poolen och se till att bryta den negativa trenden. Om jag gör det innan frukost, med risk för kramp :rolleyes: :p Ang_elx får väl dagsformen och jäklar-anammat avgöra just då ?

Så nu var det sagt, BADKRUKA var ordet.......snyft_drop :cool:



Hasse :p :cool:

Athanasia
2007-05-22, 07:24
Du har nog rätt i det Inkfish,,,romantiker.....men badkruka kan jag inte kalla mig...badar från ca.9-16 varje dag..oavsett om det är maj,juni juli eller sept.okt...(inte hela tiden så klart,då skulle jag nog kalla mig för Russin istället,men bada i havet i Grekland är underbart)

Argyris
2007-05-22, 07:30
I grekland tar jag alltid morgondopp innan frukost, om möjligheten finns i havet, annars i poolen.

Sedan är jag även lycklig lottad att bo ca 50 m från havet i Sverige. Så Juni-September doppar jag mig även här INNAN frukost.

/Nico

Bossew
2007-05-22, 07:59
Jag inser det där med morgon- och kvällsdopp bara är en romantisk föreställning för min del.:D

Hur är det för er?

Jag simmar nästan varje morgon och kväll. Däremot simmar jag inte mycket dagtid.

bosse

Admirala
2007-05-22, 08:28
Strand og bad er ikke det som lokker mest med Hellas. Men hvis jeg skal ha strandliv, er det vanligvis enten et par timer tidlig på formiddagen, eller et par timer forholdsvis sent på ettermiddagen. Havet, stemningen, lyset er på sitt vakreste på disse tidspunktene, synes jeg. Og så er det så fredelig.

Eva L
2007-05-22, 08:32
Inga morgondopp eller kvällsdopp för min del. Den härligaste tiden på stranden är på eftermiddagen när solen inte steker så mycket och ljuset börjar bli lite mer behagligt. I höst flyttar jag nära vår stads sjö där jag gillar att vara och här badar jag oftare än i Grekland. Är dålig på att simma lärde mig först i vuxen ålder, avskyr kallt vatten och föredrar tropiska stränder. Konstigt säger mina vänner att du inte gillar kallvatten när du kan cykla en mil i -20 eller mer och förfrysa näsan.

Eva

Stinab
2007-05-22, 08:47
Eftersom vi brukar ha boende med pool (ungarna älskar det) och jag är morgonpigg till skillnad mot resten av familjen, så brukar det bli några morgondopp för min del. Jag tycker det är härligt :D
Stinabbye_bye

Janet
2007-05-22, 09:25
Jag inser det där med morgon- och kvällsdopp bara är en romantisk föreställning för min del.:D


Jag VILL nog oftast ta både morgon- och kvällsdopp.

Men sen när jag väl är i Grekland blir det sådär "nej men nu måste jag ju äta frukost och nu är jag så trött och nu har jag ju duschat inför kvällen" alldeles för ofta.

I sommar (visserligen inte i Grekland, *snyft*) ska jag nog se till att göra slag i saken. Och jag ska minsann jogga också före morgondoppet. Minst tre gånger ska det ske - så, nu har jag lovat det. Så nu får det allt ta och bli av flabb_flab

JohnS
2007-05-22, 12:32
Jeg kjente godt igjen min egen innstilling til badelivet i Hasses eminente beskrivelse. Jeg reiser til Hellas i morgen, slik jeg vanligvis gjør på denne tiden av året, men jeg kan ikke tenke meg at jeg kommer til å bade denne gangen heller.... Forsiktig vassing til vannet nærmer seg knærne får holde.

Bading er bare aktuelt når jeg reiser i september, og solen har varmet havet en hel sommer. Og ingen hopping eller stuping, jeg skrider verdig ut i vannet..... meget sakte og kontemplativt mens jeg venner meg gradvis til et unaturlig element for den menneskelige kropp.... til det når skuldrene før jeg slipper taket med bena i bunnen.

Min kone derimot bader i tide og utide, og tar gjerne en svømmetur før frokost hvis vi bor i nærheten av havet, eller evt. har tilgang til et basseng.

Kalimera
2007-05-22, 12:56
Jag är precis som många av er andra. Pratar gärna vitt och brett om att gå ner och ta ett morgondopp, men det blir aldrig av. När vi bor hos Eleni på Amorgos brukar jag titta ner på stranden varje morgon, där är alltid någon som tar sitt morgondopp. Jag brukar alltid säga: "gud vad det ser skönt ut, det måste vi göra någon morgon". Det är vad jag säger, min hjärna tänker dock: fy attans vad det ser kallt ut". :)

ulrikas
2007-05-22, 13:09
I sommar SKA jag ta ett kvällsdopp i havet! Nu har vi snackat om det så länge så det måste bli av. Var på Thassos i somras två veckor och sa till våra tonåringar -Innan vi åker hem ska vi ha tagit ett kvällsdopp. Men gjorde vi det? Nej, såklart inte. Vi var helt enkelt för bekväma. Jobbigt att duscha igen, mörkt, blev för sent att gå ut och äta osv. Så det blir mitt löfte till barnen, någon gång mellan 17 juni och 1 juli blir det ett kvällsdopp i Analipsi klapp_klap

inkfish
2007-05-22, 16:32
-"Bra så kan vi gå ner och doppa oss på morgonen", så resonerar vi också. Fast vi vet att det inte kommer att hända ;) .


men hittentills har tankarna inte blivit verklighet, men kanske nästa gång (inte troligt..) Ang_elx

Pratar gärna vitt och brett om att gå ner och ta ett morgondopp, men det blir aldrig av.

-Innan vi åker hem ska vi ha tagit ett kvällsdopp. Men gjorde vi det? Nej, såklart inte.

Hihi, man vet aldrig vad som kommer upp när man vänder på en sten.... Vad många vi är!flabb_flab

Bada sent på eftermiddagen nämner många - det brukar jag också göra. Det är gudomligt när man haft migrän eller på annat sätt legat sjuk under dagen, då har jag pallrat mig till närmsta strand vid femtiden och varit där ett par timmar. Underbart ljus, underbart vatten, underbart avslappnad stämning.

Fast duscha ordentligt innan middagen är ett måste när man varit med hela kroppen - inkl skallen - under vattnet. Och det har man för man älskar att bada:o

,men bada i havet i Grekland är underbart)

Det där håller jag verkligen med om! Jag började åka till Grekland -89 och har hittills aldrig badat i grekisk pool! Kommer inte att göra det heller, för den egeiska jättepoolen slår alltklapp_klap

Hasse m fl badkrukor: ha inte dåligt samvete för det! Om vissa delar av mänskligheten badar måste andra ta på sig uppgiften att sitta i skuggan med en sval öl. Ett hårt jobb, men någon måste göra det:cool:

Lissi
2007-05-22, 16:41
Jag är ju en badare och badar hemma i Sverige från andra halvan av maj till slutet av september och det var LÄTT i Kalmar när man kunde cykla till Kalmarsund på ett par minuter..eller änu bättre cykla till Öland...Men i Lund..FY ..Där finns ju inget vatten att bada i........Man får åka till Vikhög i Löddeköpinge..I Grekland tar jag morgondopp om vi bor alldeles vid vattnet, som t ex på Eristos Bay på Tilos..eller som nu i påskas i Kardamili...annars blir det bad på stranden efter frukost...
Kvällsbad blir det dock sällan..Man har liksom badat klart då....

Lissi -som älskar att bada bara det är mer än 16 grader i vattnet...

Monica P
2007-05-22, 17:53
Nä, fy. Man blir så blöt.

Frappe
2007-05-22, 17:55
[QUOTE=anoula;90869]. Om man tycker att byskvaller är intressant (och det är det väl alltid i lagom dos?) så får man sitt lystmäte just ute i vattnet där de tror att ingen hör ;).

Ha Ha vad jag känner igen mig....:o

Camilla som oxå spionerar....

Frappe
2007-05-22, 17:59
Jag badar ofta på morgonen... eller snarare harpunerar fisk i gryningen :) detta är MIN tid på morgonen är annars väldigt TRÖTT ingen morgon människa alls men i Grekland är jag morgon pigg av någon konstig anledning..:confused: Så min rutin brukar vara knalla ner till havet dra på mig simfötter och i bland halv dräkt och ut i det stilla lugna havet... sen hem duscha göra en Frappé och sätter mig på verandan och tittar ner över havet och bort mot Evia! härligt härligt! Sen blir det något dopp i bland mitt på dagen annars på kvällen efter 19.00.

Camilla

Lino
2007-05-22, 19:57
Hej! Jag tycker aldrig frukostkaffet smakar så bra som efter ett tidigt morgondopp. Brukar ladda bryggaren innan jag ger mig iväg. Sedan är det bara är att trycka på knappen, och när jag kommer ut ur duschen är doften av nybryggt kaffe en ren njutning. Kvällsdoppet vid halvniosnåret
är minst lika viktigt för mig. Havet har stillat sig och solen har börjat sjunka ner bakom berget. Jag blir behagligt avsvalkad och håller mig sval hela natten. Ja, så kan det vara när livet är som allra bäst.
Lino

Kyy
2007-05-22, 23:00
:rolleyes:Tror jag tar priset_B-ananaPersonligen simmar jag gärna tidigt om jag har en pool tillgänglig.
Aldrig haft sällskap i det blöta i Babis pool på Kalymnos. Förvisso hänt att slostolar dignat av "luffare" i sin sötaste sömn vid mursidan av poolen.
Var i avsaknad av pool sist på Kalymnos "tvungen" att springa/gå nästan varje morgon. Runda från Fotini (nästan Melitsahas) upp på övre vägen och tillbaka via Myrties/Massouri. Vad gör man inte för att få avsluta många kvällar på Nefelis och ändå komma i kläderna.
Priset då undrar ni?
:D Sämre hälft har i stort endast badat i Grekland när han lärde "Grodan" simma i "Delfinpoolen" många herrans år sen´.
Simundervisningen fick undertecknad fixa med Junior.
bye_byeRaR

inkfish
2007-05-23, 15:22
och när jag kommer ut ur duschen är doften av nybryggt kaffe en ren njutning.
------
Jag blir behagligt avsvalkad och håller mig sval hela natten.

Så härligt, njutningsfullt skrivetklapp_klap

mkh
2007-05-23, 20:59
Vi är lika vi också, det blir väldigt sällan bad före frukost, fast man vill, men det är mer praktiska saker som kommer emellan.

Jag släpper aldrig ut mina rödlätta barn i Grekland innan de är noga insmorda. När väl de bestyren är avklarade så inser man att vissa i sälskapets (sonens och kanske min) mat och sovklocka redan har ringt för mat... och så blir det frukost innan vi kommer ut :rolleyes:.

Men sen badar vi gärna länge och mycket, men vi låter helst bli 12 - 2 av solskyddsskäl - en lång lunch är inte helt fel... sen tillbaks till standen

*Zsazsa*
2007-05-23, 21:01
Jag inser det där med morgon- och kvällsdopp bara är en romantisk föreställning för min del.:D
Hur är det för er?

Jag gillar morgon och kvällsdoppar för då är havet som vackrast, stilla och lite sömnig. Om det är tillräckligt varmt då sover jag gärna på sandstranden i min sovsäck efter att ha badat näck i månskenet.
Är jag en obotlig romantiker? Visst är jag det, allt det vackra omkring mig finns i grund och botten inom mig.

Jag har lärt mig älska Cyckladerna innan jag har varit där. Jag har gjort det mycket via era ögon, härliga Kalimera-människor. Med eller utan morgon och kvällsdopp varje inlägg är ett fönster mot grekiska öarna. Håll de vidöppna för alla!

Lissi
2007-05-23, 22:07
Med eller utan morgon och kvällsdopp varje inlägg är ett fönster mot grekiska öarna. Håll de vidöppna för alla!


JANNE!!!!! Precis så är det!..TACK!!! Snart får Du nog ta Dig ett morgondopp...Tänk om vi på bloggen varje dag fick läsa att Du morgonbadat;)..applåderna skulle höras över hela Sverige!klapp_klapklapp_klap

Lissi - som ska premiärbada i Vikhög till helgen!

Kalimera
2007-05-23, 22:13
Visst är jag det, allt det vackra omkring mig finns i grund och botten inom mig. Så sant, så sant!


Jag har lärt mig älska Cyckladerna innan jag har varit där. Jag har gjort det mycket via era ögon, härliga Kalimera-människor. Det var mycket trevligt att höra. :)

Kalimera
2007-05-23, 22:13
Tänk om vi på bloggen varje dag fick läsa att Du morgonbadatVisst måste du mena någon annan Janne? :rolleyes:

Lissi
2007-05-23, 22:55
..TYVÄRR!!!! Jag känner inte till nån annan Janne än Dig!;)

Jo förresten..jympaläraren på skolan..Han är atlet och VINTERBADARE!!!!! Det Du!:D

Lissi