Visa fullständig version : Ta sig till Korfu från Preveza
Hej!
Vi är en familj med två små barn som behöver ta oss från flygplatsen i Preveza till Korfu.
Är det någon som har tips på smidig resväg?
Heslt skulle vi hoppa på en färja från Preveza och komma direkt till Korfu, men vi har inte hittat någon sådan. Annars verkar det vara landvägen till Igoumenitsa och färja över till Korfu, men det blir en sådan lång bilresa för barnen.
Tacksam för tips
Aurora
Varför Korfu?;) Parga finns på vägen och är himla fint.
Det går en båt från Parga till Korfu flera gånger i veckan. Alternativt så ta en taxi/hyrbil till Igom. det kan inte ta mer än 2-2,5 timmar att åka till hamnen. Bussen skulle jag inte ta såvida det inte finns "snabbussar" nuförtiden.
birgitta
Tack för ditt svar!
Vi stannar nog ett par nätter i Parga då_B-anana , men sedan har vi famlij som väntar ivrigt på oss på Korfu.
Färja från Parga vore toppen. Det blir en kortare tur för barnen i bil. De kommer nog att vara helt reströtta bara efter flyget.
Aurora
Kalimera
2007-05-21, 10:32
Det går en båt från Parga till Korfu flera gånger i veckan. Går det verkligen båt från Parga till Korfu? Måste väl vara någon form av utflyktsbåt i så fall, inte reguljär båttrafik. Eller?
Går det verkligen båt från Parga till Korfu? Måste väl vara någon form av utflyktsbåt i så fall, inte reguljär båttrafik. Eller?
Reguljärbåt, som många av Paxos-båtarna, tror den kommer från Atenhållet ibland så kanske någon tur passerar Preveza. Den används också av turistgrupper från Korfu som "utflyktar" till Parga så den kan också bara tura. Den brukar komma in vid elvasnåret och gå vid fem om jag inte missminner mig. Undrar om inte det går båtar mellan Paxos och Korfu också men där är jag lite osäker.
Men mina uppgifter är från år 2006 och tidigare så det gäller att kolla årets båtar.
birgitta
Kalimera
2007-05-21, 12:06
Men mina uppgifter är från år 2006 och tidigare så det gäller att kolla årets båtar. birgittaOkej. Kollade gtp (http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp?SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2007&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRIKE10,5857,6&DCode=&DName=)och där står det att Korfu bara har båtförbindelse med Patras, Paxi och Igeomenitsa.
Okej. Kollade gtp (http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp?SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2007&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRIKE10,5857,6&DCode=&DName=)och där står det att Korfu bara har båtförbindelse med Patras, Paxi och Igeomenitsa.
Vet inte jag båtlinjen heter, men om man går in på turistkontoren så säljer de biljetter till Korfu. Gossen och jag har pratat om att åka men då det tar för lång tid så har vi struntat. Vi brukar dock ofta se båtarna anlöpa när vi sitter på piren och fiskar.
birgitta
Tack för alla svar,
vi har bestämt oss för att nu direkt ta oss till
Igeomenitsa eftersom det verkar som den trafiken är mer regelbunden. vi vågar inte chansa på att behöva leta för mycket med små barn som just flygit också.
ska bli härligt att komma iväg.
hälsn aurora
Vet inte jag båtlinjen heter, men om man går in på turistkontoren så säljer de biljetter till Korfu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.