handdator

Visa fullständig version : Mobiltelefoner


sommar
2007-05-21, 09:39
Kanske en knasig fråga, men när man är i Grekland och skall ringa från en svensk kontantkortstelefon till en annan svensk kontantkortstelefon i Grekland, behöver man då slå 0046 m m:confused: :confused:

Vad blir billigast, att ladda den hemma eller köpa något grekiskt telefonkort:confused: :confused:
Om ifall att vi köper den grekiska varianten är det lätt att förstå instruktionerna då:confused: och behöver man slå 0046 då också:confused:

Vi kommer att ringa både hem till Sverige och till varandra i Grekland.

Låter jag förvirrad, kanske lite:)

Ioslina
2007-05-21, 09:52
Blir billigare att köpa ett grekiskt telefonkort, annars måste man ju "ringa hem till Sverige och vända"

vance
2007-05-21, 09:53
Men om man skall ringa hem så måste man slå 0046, även till mobil i grekland

Elisabet
2007-05-21, 09:54
när man är i Grekland och skall ringa från en svensk kontantkortstelefon till en annan svensk kontantkortstelefon i Grekland, behöver man då slå 0046Ja, men det blir väldigt dyrt.

Vad blir billigast, att ladda den hemma eller köpa något grekiskt telefonkort Grekiskt, men det förutsätter att telefonen inte är bunden till en viss mobilleverantör.

När mina ungdomar är utomlands händer det att vi måste fylla på deras telefoner här hemifrån (via internet) när de använt dem mycket - eller när vi ringt dem eftersom det tickar väldigt mycket på kontantkortet även när man svarar när någon ringer från en svensk telefon.

Den sista frågan får någon annan svara på, jag har aldrig gjort det.

UlfWiman
2007-05-21, 10:12
Som jag sagt i tidigare frågor. Köp ett Vodafone a´la carte och be dom att att ställa in telefonen på att prata engelska. Aktivera samtidigt Passport. Annars blir man ruinerad på ganska kort tid.

Uffe

sommar
2007-05-21, 11:03
Tack för alla snabba svar.klapp_klap Jag ska titta efter gamla trådar som du pratar om Ulf.
bye_bye

inkfish
2007-05-21, 16:05
Om den du ringer TILL har grekiskt kontantkort slår du inte 0046 eller +46.

I alla andra fall måste du göra det - även om den svensk du ringer TILL befinner sig i Grekland.

Janérik
2007-05-21, 23:21
Ett tips runt detta med +46 eller 0046 i början på numret: Då du sparar ett nummer i adressboken så ska du alltid göra det så att det börjar på +46, då behöver du aldrig fundera. Det blir aldrig fel om du börjar med +46, det funkar även om det inte behövs.

Mvh Janérik

bon
2007-05-22, 09:57
Aktivera samtidigt Passport.

Vad är passport?

birgitta

Kikh
2007-05-22, 11:24
Vad är passport? birgitta

Och ska det behövas? Vi är ju EU-medborgare;)

bon
2007-05-23, 09:24
Och ska det behövas? Vi är ju EU-medborgare;)

Vi kanske, men tydligen inte mobilerna. :eek:

birgitta

Myslo
2007-05-23, 13:08
Men blir det inte en startavgift när man köper vodaphone a la carte? :confused:Såsom det blir i vanliga fall när man köper nytt kontantkort?
Jag som endast kommer vara i Grekland i tio dagar (tyvärr) och inte kommer ringa hem till Sverige utom i nödfall, utan använder telefonen mest för att ringa någon enstaka taxi, kommer jag verkligen behöva ett vodaphone a la carte? Jag och min sambo kommer antagligen vara på samma ställe mest hela tiden och därför inte behöva ringa så mycket till varandra. (Annars hade väl båda behövt vodaphone a la carte?)

/ en konfunderad matilda :o

Kikh
2007-05-23, 13:24
Matilda, undvik nödfall, låt hotell eller restaurangpersonal beställa taxin och håll kontakten med Sverige via internet och MSN. Du kan ju ta emot sms från Sverige men svara inte, då blir det dyrt. Ska du inte stanna längre så räcker det med att du laddar kortet rejält innan ni åker, eller via internet från Grekland. Det fanns en tid innan mobilerna och vi överlevde då med:rolleyes:

Reser man ofta eller är borta länge är det däremot värt att skaffa sig ett grekiskt kort.

Kickie

Myslo
2007-05-23, 14:48
Tack, det låter ungefär som jag tänkte!

/matilda

inkfish
2007-05-23, 15:09
Vad är passport?


En avgiftsfri tilläggstjänst hos Vodafone (numera Telenor i Sverige men fortf Vodafone i Grekland). Den gör det lite billigare att ringa när man är utomlands.

bon
2007-05-23, 16:50
Den gör det lite billigare att ringa när man är utomlands.

Tackar. Måste testa om jag kan få passportet laddat i Sverige, vill gärna ringa billigare, använder mobben ibland som reserv i Sverige, t.ex. när slarvige gossen inte har laddat sin telefon.

birgitta