handdator

Visa fullständig version : Mer fullbokat med Internet


Netwolf
2007-05-20, 22:32
Jag har tyckt mig märka att många ställen har fullbokat, när man mailar dem. En stor ökning upplever jag det som. Om man jämför med hur det var förr, så var det ju bara i hösäsong som man behövde förboka. Nu är det ställen som är fullbokade redan i juni. Kan det ha med den ökade "internetbokningen" att göra. Vanorna förändras och de mest populära ställena blir fullbokade först.

/Netwolf

Eva L
2007-05-21, 07:32
När de mest omskrivna, fina ställen är borta finns det massor kvar på de flesta ställen ändå. Bra om det blir större spridning av den reklam vi här i forumet gör för olika boenden. Det blir lätt att vi går i samma fåra vilket jag även gör själv. Tror att det finns massor av ställen som är minst lika fina eller nästan lika fina som de vi alltid hör talas om.

Eva

Janérik
2007-05-21, 09:19
Jag tror precis som Eva att det är de ställen som omskrivs mest som blir fullbokade och på övriga är det precis som tidigare men troligen har också resmönstret och resenärerna ändrat lite av att det går enklare att boka själv. Tidigare var det många som trodde att man måste gå via en resebyrå för att få tag på boendet, en del av dessa har nu hittat sätt att boka boendet själv och bokar då på de mest omskrivna platserna som då blir fullsatta.
Jag har själv försökt få fram lite information om platser som inte skrivs så mycket om här men som jag är helt säker på att ändå är fullgoda (eller kanske bättre) alternativ. Verkar vara nästan omöjligt att få informationen om dessa men jag är helt säker på att om vi styr runt med barnvagnen en stund på natten då vi kommer dit så hittar vi nånting att bo i.

Då det gäller fullsatta båtar så är det väl nog så att utbudet är sämre nu än för några år sedan, Koreanerna (Blue Star) tar mycket av passagerarna under lågsäsongen och då har inte de vanliga båtarna råd att överleva, sedan då det blir högsäsong så finns det inte tillräckligt med båtar att sätta in och då blir det fullt.

Mvh Janérik

Elisabet
2007-05-21, 09:44
Jag är helt övertygad om att internet har medfört att många, många fler bokar, både bland dem som inte bokade alls förr och bland dem som lät någon resebyrå eller researrangör göra det.

Internet har ju flera fördelar som telefonen inte har: man kan se bilder av hotellet och omgivningarna på hemsidan, man kan boka i lugn och ro på tider som passar en själv bäst och är inte beroende av att någon svarar just då, det är lättare att förklara vad man vill ha än när man måste prata engelska eller grekiska i telefonen, det är lättare för den man ringer till att förstå vad man menar, man får en skriftlig bekräftelse på att det blivit rätt, om något i bekräftelsen inte stämmer med det man ville ha så är det lätt att mejla tillbaka och förklara osv, osv.

Det känns kort sagt enklare och tryggare att mejla än att ringa! Dessutom är det billigare.

Men nog finns det många bra ställen ändå som inte blir fullbokade snabbt via internet, det är jag lika övertygad om!

inkfish
2007-05-21, 15:41
Tänker precis som Elisabet. Bara det faktum att ett ställe över huvud taget existerar på nätet gör ju att det får fler bokningar. Jag kan inte se nåt konstigt med det?

Jag förbokar när jag vill tillbaka till ett ställe jag trivts på tidigare. Nu är det längesen jag kom till en helt ny ö men utan en "måste-rekommendation" från en källa jag litar på skulle jag inte förboka.

De ställen jag trivs bäst på - typ tre rum hos gammal tant - de finns ändå aldrig på nätet.