handdator

Visa fullständig version : översättningshjälp!


moro mou
2007-05-20, 13:30
Gia sas! Åker till Zakynthos om två veckor o pluggar nu grekiska i ren panik för att kunna "impa" lite när jag kommer ner ;) . Det e så himla kul att förstå, o än mer roligt att kunna svara o göra sig förstådd!
allt går ju inte att plugga sig till i böckerna, det bästa e ju att vara i miljön o lyssna o lära....men jag har några meningar som någon kanske har lust att översätta åt mig? :)

Här ser det ut precis som vanligt/ här är allt sig likt
Inget nytt som har hänt?
Jag har lärt mig mer grekiska nu
Vi stannar bara en vecka

Tacksam för hjälp // Maria bye_bye

UlfWiman
2007-05-20, 14:58
Hej

Köp dig en liten bok i pocketformat av Dr Athan. J. Delikostopoulos. Snabb grekiska för turister. Mycket bra att ha i ryggan.

Uffe

moro mou
2007-05-20, 17:02
euxaristo poli! tack för tipset,ska kolla om jag hittar den, har flera böcker men det e så regelrättiga o super-artiga fraser....jag har lärt mig mkt genom att lyssna o snappa upp lite slang o hur man pratar mer vardagligt, umgås mkt med greker här i sverige oxå! Det e ju kul att lära sig grekiska !!!
// Maria

Monica P
2007-05-20, 18:24
Edå´ine opos álles chroniés / ....
Ti néa?
Ématha pio pollá elliniká tóra.
Tha mínoume móno mia evdomáda.

moro mou
2007-05-20, 18:50
euxaristo para poli Monica!! det kommer jag få användnig för....fast inte lika mycket som: ena potíri aspro krasi parakaló! stående fras från lunch till "metá mesanixta"....
ho ho, höll på att glömma: barnen börjar bli rätt haja på ellenika, vad ska dom säga när dom vill ha glass? typ, "jag vill ha glass tack"
soliga vårhälsningar från stockholm :)

Monica P
2007-05-20, 19:54
Pagåtå´= glass
- Thélå éna pagåtå´, parakalå.

Om det är en kiosk kan man ju plocka själv, men ibland blir dom irriterade om man inte stänger lådan snabbt.

moro mou
2007-05-20, 20:01
ha ha då ska jag trimma dom små odjuren på lite mer grekiska nu då!! helt otroligt vad barn lär sig fort, o inte lika fega som en själv o säga fel! Tack snälla för hjälpen!!
// Maria