handdator

Visa fullständig version : Kokplatta?


Bluesbrother
2007-05-20, 11:04
Hej! Undrar om det är vanligt med kokplatta på rummen på pensionat och om det finns brukar det då finnas kastrull att låna? Funderar på om man kanske ska ta med sig en liten kastrull från stormköket för att kunna koka morgonkaffe. Har även läst något om att man bör ta med doppvärmare/liten vattenkokare, vad rekomenderas? Frukost ute går bort, är faktiskt "fattig student".

Netwolf
2007-05-20, 11:07
Numera finns det oftast vattenkokare på rummen. Många har även kaffebryggare. Annars kan du säkert låna en kastrull om det inte skulle finnas på ditt rum.

Eva L
2007-05-20, 11:10
Välj bort boenden som inte har det du vill ha. Numera tycker jag ofta att det finns både vattenkokare, ett par kaffekoppar, assietter och bestick även på enklare boenden.

Eva

Elisabet
2007-05-20, 11:13
I en "studio" eller "apartment" finns all köksutrustning man behöver för frukost och enkel matlagning, numer ofta även micro, kaffebryggare och vattenkokare.
I ett "room" kan det finnas diskbänk, kokplatta och lite husgeråd, men ofta inte. En liten kyl finns det däremot nästan alltid. Väljer man att bo i sådana är det bra att ha med doppvärmare, mugg och sked, och kanske lite mer om man tycker man behöver det.

Bluesbrother
2007-05-20, 11:52
Tack för de snabba svaren!

Elisabet
2007-05-20, 11:57
Jag har förresten alltid med mig mugg, sked, liten skärbräda och liten bröd/frukt/grönsakskniv. Det är perfekt för medhavd föda på vandringar och stränder.

Eva L
2007-05-20, 12:10
Fast sista gångerna jag besökt Grekland har det varit vattenkokare även på rummen men det är naturligtvis ingen garanti.

Eva

inkfish
2007-05-20, 13:28
Välj bara ställe med kokmöjlighet. Studios/lägenheter har det alltid, rum har det ofta inte (i synnerhet inte rum på något större hotell, små pensionat är annorlunda).

Kokmöjligheten kan sen vara allt från pytteliten gaslåga där man bara kan ställa minsta sortens grekiska kaffekokare - till fullt utrustat kök.

Jag brukar aldrig ha med mig nåt utan väljer ställen där det nödvändigaste finns.

Och du gör helt rätt som väljer bort frukost ute - inte av ekonomiska skäl utan på grund av trivselfaktorn i att gå till bagaren och sen fixa sin egen frukost på balkongen.:)

Eva L
2007-05-20, 13:32
Ja det är på enklare pensionat jag brukar bo så därav den högre standarden på köksgrejorna.

Eva

Elisabet
2007-05-20, 15:07
Vet inte om det är nödvändigt att jag förtydligar mig, men jag har alltså inte med mig "köksgrejerna" för att det saknas där jag bor - det gör det aldrig numer, utan för att jag vill ha dem med ut på dagen. En av dagens höjdpunkter för mig är picnic-lunchen och då behövs dom.

Netwolf
2007-05-20, 22:27
Men vad saknas i köksgeråd när man tänker efter? Själv har jag ju alltid kniv o korkskruv (måste-ha-grej). flabb_flab
Ett år så "släpade" jag runt på en osthyvel till ingen nytta.

/Netwolf

Janérik
2007-05-20, 23:28
Hmm, vattenvärmare har jag aldrig sett på något ställe vi har bott på och då har vi ändå börjat skämma bort oss lite på de senaste åren.
Vi har de senaste åren haft med oss en mindre vattenvärmare men den ville stanna kvar i Grekland förra året. Då vi använde den för sista gången så slutade den värma precis då vattnet skulle börja koka. Sedan var den bara att slänga och så åkte vi hem.
Jag tror nog ändå att vi kommer att köpa en ny inför årets resa, det är ju betydligt smidigare att använda den än att försöka värma vatten på en spisplatta som behöver 45 minuter för att bli varm.

Mvh Janérik

Eva L
2007-05-21, 07:19
Jag tror att alla mina boenden vid de senaste luffarresorna har haft vattenkokare. Kanske haft tur. Får se hur det blir i år.

Eva

Elisabet
2007-05-21, 09:17
Jag tror att alla mina boenden vid de senaste luffarresorna har haft vattenkokare. Samma här. Däremot inte kaffebryggare, men i höstas fanns det på båda ställena. Å andra sidan, vem använder en sån? :rolleyes:

inkfish
2007-05-21, 16:09
Pröva Tilos och Anna studios, Janérik! Det är nog enda stället jag bott på med vattenkokare. Fast det finns många andra skäl också att åka till Tilos.:)

Janérik
2007-05-21, 23:24
Pröva Tilos och Anna studios, Janérik!
Har nog funderat på Tilos tidigare men det har aldrig blivit och blir knappast i år heller då det ligger i lite fel riktning.

Mvh Janérik

JohnS
2007-05-22, 12:45
Vi har med en liten vannkoker hvis vi skal bo på et vanlig hotellrom, men det er unødvendig i studio/leilighet. Noen ganger er det greit å koke en kaffekopp og ta med på balkongen uten å måtte ut og kjøpe den.

Vannkokeren tar akkurat to kopper, og vi kjøpte den på et supermarked i Elounda, Kreta tror jeg, for noen år siden. Det er verdens enkleste vannkoker, og kostet ca 4€, men den koker opp to kopper vann på et øyeblikk, tar liten plass i kofferten, og den har virket uten problemer på en god del turer nå.

Kalimera
2007-05-22, 12:59
Jag tror att alla mina boenden vid de senaste luffarresorna har haft vattenkokare. Har också sett det på fler och fler ställen. Tar ändå alltid med mig egen vattenkokare, den tar inte stor plats.