handdator

Visa fullständig version : Lördag 19/5


UlfWiman
2007-05-19, 21:33
Lördag 19/5


Hej. Just nu älskar mina blommor vädret ute. Det fullkomligt vräker ner en massa vatten från himlen. Synd för alla badgäster men bra för oss bofasta. Som jag skrev i det lilla igår har jag beställt stövlar i stan. Jag tycker inte 1500 kronor är något överpris för ett par handgjorda läderstövlar. Tur att jag hade strumpor i ryggan när det skulle mätas för skorna.
- Var i Sverige kan man köpa samma sak?
Ett par gympadojor kostar ju 900 kronor o uppåt och är massproduktion.
Nu är det bara 17,1 grader ute och 78% luftfuktighet.
- Undrar hur det skulle vara med 100%, man kanske får lov att simma till brevlådan.

Gick till grannen Farmer´s House och åt en schnitzel igår modell jättestor. Mitzie fick nästan halva när jag kom hem. Satte mig ute till att börja med men fick snabbt fly inomhus då himlens portar öppnade sig. Nu för tiden behöver jag inte säga ”ena patata psimi” utan den kommer automatiskt. Jag fick sista värmeräkningen för i år i går. 190 kronor för mars o april så det var inget att säga om det. Grannen hade 1200 kronor på sin räkning så hon måste vara frusen. Hon kom med pepparmynt till mig igår kväll och det luktar så gott. Tänk att det växer vilt här. Plus en hel massa kryddor.


Passade på att väga mig när jag var hos Antonis igår och vågen sa 84,2kg så det är inget att tjafsa om. Tycker själv att jag har börjat äta som en häst men jag måste nog förbruka en del också. Jag fick ett brev från Ingegerd med blomfrön i så nu har Katerina fått mera jobb.


Hittade en hel påse med böcker på trappan när jag kom hem. Det måste vara någon vänlig själ som har läst om mitt bibliotek och velat bidra med en donation. Vill ni låna är det bara att ringa så ordnar sig allt. Är det inte för långt kan jag säkert leverera plus att alla bidrag med nya titlar emottages tacksamt. Dels för egen del plus för alla andra som vill läsa under semestern.


Jag ringde en väninna igår och undrade om hon inte ville ha en sambo. Det börjar bli fullt på mina 45kvm, och hon har ett hus på 200kvm. Men hon var ganska kallsinnig men skrattade åt förslaget. Det var det mest originella hon någonsin hade hört. En man plus 500 böcker söker sambo.


Nu finns det vattentryck igen för poolen är fylld. Det blir med andra ord dusch i dag. Vi har ingen vattentank på taket som så många andra har. Katerina sa att vattnet är inte fräscht om man har tank utan det luktar unket om det.
- Kanske hon har rätt.
Antonis har 10kbm med vattentankar hos sig och det stämmer att vattnet luktar lite grann.


Som ni märkte igår hade jag inte tid, ork eller lust att skriva så mycket. Måste även få göra sådant jag vill utan att känna någon press på mig att skriva. En annan bekant har hört av sig om det här med översättningar och det är inget jag rekommenderar för det är för stressigt. Allt är panik och väldigt ofta har man 24 timmar på sig till leverans. Säg det till någon som har haft stressrelaterad stroke. Nästa stroke är då väldigt nära.


Jag måste se till att tömma kylskåpet innan det nya kommer samt frosta av det. Det lär bli simbassäng i köket som vanligt. Elräkningen hoppas jag minskar då det nuvarande går nästan jämt. Typiskt en klassisk eltjyv som man inte tänker så mycket på.
Nu är det uppehåll i regnandet en stund så man kanske skulle ta och gå ut ett tag.


Tog en promenad till havet och naturligtvis kom regnet tillbaka när jag var på hemväg. Blöt som en dränkt katt kommer jag till slut hem. Jag hade inte ryggan med mig så regnjackan låg kvar hemma. Måste ta en prommis till för att hämta lite mera pengar så jag kan betala för värmen.


Nu har jag varit ute i fyra timmar och på hemgången kom solen fram o det blev en jättevarm fuktig luft och nästan svårt att andas. Rena tropikerna ute, och helt plötsligt syns turisterna på byn igen. Jag tror de flesta har varit i Xania under dagen för jag har aldrig sett en så full buss från stan. Tur att de har åkt så kanske jag kan ta mig in. Har bestämt möte med en vän i stan kl 19.00. Vi lär väl få se när jag kommer hemrumlande, han är Irländare och hemsk på att dricka pilsner. Det är en av de som har till uppgift att tömma mitt pilsnerförråd. I kväll ska han få bjuda som betalt för gammal ost. Det enda jag tänker ta med mig är en bussbiljett och en femma till taxin hem.


Nu kom alla moln tillbaka samt lite vattendroppar. Det blir nog bäst att ta med regnjackan till stan i kväll. Det räcker att ha blivit blöt en gång i dag. Behövs inga repriser av det slaget. Min telefon ringde och en väninna till mig undrade om jag inte gjorde något annat än pratade i telefon. Nej, jag pratar inte i telefon utan min dator pratar i luren(Internet) naturligtvis. Hon hade försökt ringa hela dan och var nästan på väg ner till mig för att se om det var något fel. Jag sa åt henne att nästa gång slå en signat på mobilen så avbryter jag och ringer upp. Med nummerpresentation ser jag ju vem det är som har ringt, så det räcker med en signal så är det klart.


Det är faktisk bara 19 grader ute just nu så det är inget högtryck direkt. Enligt vädret ska det vara regn i morgon också men sedan kommer sommaren tillbaka. Hoppas att de inte ljuger igen.


Nu har jag kommit hem från stan och det blev en tidig kväll 22.15. David var påstruken redan när vi träffades i stan och under tiden jag fick i mig en halv öl hann han med fyra. Uppdraget blev att se till att han kom hem på ett säkert sätt. Han höll på att hoppa på fel buss av bara farten. Sedan var jag tvungen att se till att han kom in till sig. Tur en annan var så gott som nykter. Det blev inte en sån trevlig kväll som jag hade hoppats på. Djäkla Irländare och öl. De är ju till och med värre än svenskar på semester.

Uffe

Lino
2007-05-19, 21:46
Hej, Uffe. Det vore väl alldeles förfärligt om bloggandet blev till tvång! Är säker på att alla vi Kalimeror förstår att ibland har du ingen lust att berätta. Tänk på att skådisar har spelledigt ibland, det måste en bloggare också ha lov till.
Lino

Millie
2007-05-20, 00:11
Hej Uffe!
Det spelar ingen roll om det blir lite skrivet bara det blir lite grann.
Vi längtar och trängtar efter dessa brev. Hur är det förresten med tuppen
låter han som en galning eller....? Kommer ner till din härliga ö 23.05 (om allt går som det ska) i få se nu ikväll blir det ju, en ny dag har ju börjat!
Hoppas verkligen att solen visar sig från sin bästa sida i 2 veckor framåt.
Hoppas att Bali är lika härligt som jag har upplevt Kreta på andra små ställen. Det blir nog bra, det finns ju ialla fall OUZO !!!!
Hälsningar ifrån Kerstin i Sala

jan c
2007-05-20, 09:05
Hej ULF Skriv på om du orkar även ett par ord räcker.Vi var i Chania 1984 första gången tog bussen till Platanias köpte tomater.vatten och youghurt i affären och gick ned till stranden inga solstolar bara vi och ett Grekiskt par .I Platanias drack vi kaffe på en ouzeria som vi under årens lopp sett växa o byta ägare men behållit den Grekiska stilen . Ibland om man har tur kan man få uppleva ett gäng gubbar sjungande ätande .Vid ett tillfälle hade en lite yngre medlem Stor MC o sexskjutare Hälsn JAN

Kikh
2007-05-20, 09:33
...Vid ett tillfälle hade en lite yngre medlem Stor MC o sexskjutare Hälsn JAN

Den yngre medlemen, och jag är rätt säker på att det är samma, är nu äldre men har fortfarande en stor mc och bär sexskjutare:D Han ser oerhört cool ut när han kommer glidande. Svart båge, helt klädd i svart, svart puffra, grått hår och skägg och svarta solbrillor :cool: Jag kallar honom Sheriffen. Ska se om jag får fånga herrn på bild i sommar.

Kickie

UlfWiman
2007-05-20, 12:36
Hej Kickie

Undrar om det är samma gubbe som brukar vara här?
Puffran i ett svartbrunt hölster!
Han vill inte vara med på bild om det är samma och när han blir full är han rent av farlig, det har jag skrivit om tidigare. Då skjuter han på skyltar så det är bara att huka sig.
Han är så avundsjuk på min Beretta med 15 skott i magasinet. Talar jämt om för mig att utlänningar inte får ha handeldvapen.
Det är polisen som jag känner som har fixat den åt mig för 5 år sen!!
Ironiskt va!
Jag tror de flesta har skjutvapen här nere.

Uffe

Kikh
2007-05-20, 12:47
Uffe,

Om jag inte minns fel heter mannen (kirios) Manolis och han är överallt:) Det finns en bild på honom under Resebrev 2005, Maria Johanssons "Mina gamla vänner på Kreta". På 2:a bilden uppifrån sitter han närmast kameran.

Det kan stämma att han är skjutglad vid "högtidliga tillfällen" även om jag aldrig sett det själv. Däremot behandlas han med enorm respekt, så jag har gissat att han är något av en höjdare i området. Han ses ofta i sällskap med välklädda yngre grekiska kvinnor och tycks ha öga för fägring.

Kickie

Eva L
2007-05-20, 13:31
Lokala maffian kanske? Min dotter jobbade i Rethymnon när den omtalade skottlossningen på rockcafé skedde gissa om mor var glad att hon inte var i närheten. Vid den skottlosnningen var det tur att inte fler dog.

Tyvärr finns det ett samband mellan många vapen bland befolkningen och dödsskjutningar.

Eva

Peter
2007-05-20, 21:01
Gick till grannen Farmer´s House och åt en schnitzel igår modell jättestor. Mitzie fick nästan halva när jag kom hem.

Smaskens för vovven... Men hur är deet med Nisse? Har inte hört om honom på länge!

Peter

UlfWiman
2007-05-20, 21:27
Nisseär inte med oss längre. Han gick till de sälla jaktmarkerna för ungefär en månad sedan.

Uffe