handdator

Visa fullständig version : Öluffarnybörjare


Maria&Peter
2007-05-19, 19:12
Hej vi är två vuxna med en 4-årig son som ska ge oss ut på öluffning 23 juli för första gången.
Funderar på att flyga till Santorini o börja där, tror ni att det kan vara en bra början?
Tips o råd mottages tacksamt om allt möjligt, från tavernor, öar till rumsuthyrare.
_B-anana Mvh Maria Peter & Hampus

Marie & Thore Marmin
2007-05-19, 20:45
bye_byeHej, om ni hittar flyg resor till santorini så är det en bra början på sk; öluff. stanna gärna hos Julia och Paris på Honeymoon Hotel, Paris brukar möta upp på flygplatsen. han har en van märkt med Honeymoon hotel. stanna hos dom några nätter, kolla i staden ,på anslagtavlorna, hur båtarna går till andra öar, Vi hade åkt till Naxos och där hade vi sökt boende i Ag. Anna eller Ag.Prokpios.
sköna stränder Flera tavernor och nära till staden, med Allt som där finns.bye_bye

Yak
2007-05-19, 20:49
Hej!
Santorini är en bra start, man kan ju flyga dit relativt billigt och det finns förbindelser med många öar. Ska själv göra det om två veckor så jag kan nog ge lite mer info efter det.
Ett tips är att ni åker till Naxos sedan, stor ö med mycket att se. Vill ni vidare så har ni hela småkykladerna på en båtturs avstånd. Koufonissi brukar vara populärt hos barn!
Alternativt kan ni åka från Naxos till Paros/Antiparos. Ja, ni har ganska bra valmöjligheter från Naxos.

hasa
2007-05-19, 22:52
Jag skulle satsa på två öar Naxos eller Paros och kanske en dags utflykt eller två nätter på Anti-Paros, helt perfekta stränder för en fyraåring. Vidare skulle jag åka till Amorgos och Egialia, genuint och perfekt med barn. Lätt att hitta bra och billigt boende. Lycka till!

Elisabet
2007-05-19, 23:14
Varifrån flyger ni? Från Aten, eller? Jag frågar eftersom ni har skrivit i en annan tråd att ni ska till Peloponessos och att ni flyger till Aten.

Om det är inrikesflyg till någon ö det handlar om så finns det betydligt mer lämpade öar än Santorini när man reser med barn, i alla fall om det är barnvänliga stränder man vill ha. Santorini är en fantastiskt vacker och facsinerande ö, men det är ur helt andra synvinklar än barnvänlighet.

Paros till exempel. Perfekt ur ö-luffarsynpunkt dessutom.

Eva L
2007-05-20, 09:13
Landar ni i Aten som ni skrivit tidigare kan ett förslag vara att ta er till Sifnos eller Kini på Syros och sedan vidare till Paros eller Naxos. Santorini skulle jag välja bort i det sammanhanget och med ett litet barn om det nu inte är den ö ni landar på? Jag landar själv på Santorini eftersom det är en perfekt start på en luff i cykladerna. Enkel och bekväm början och jag slipper Aten.

Antiparos är populärt bland norska och svenska barnfamiljer och Egiali på Amorgos passar säkert också ett litet barn samt naturligtvis andra öar i småcykladerna.

Eva

Janet
2007-05-20, 09:41
Skulle det vara så att ni av någon anledning INTE ska till Aten först utan direkt till Santorini från Sverige, rekommenderar jag er att ta färjan till t ex Naxos eller Paros direkt.
Stanna inte på Santorini i början, det är dyrt och inte så skoj för barn. Gör istället så att ni tar ett par nätter på Santorini precis i slutet av er resa, så befinner ni er på rätt ställe när det är dags att flyga hem igen.
:)

Eva L
2007-05-20, 10:29
Orkar ni inte med att åka vidare direkt tycker jag att ni ska boka in er på Honeymoon Beach Hotel och åka vidare efter en natt eller två. Kan vara skönt att det lite lugnt efter flygresan och då är boende i Perissa inte helt fel.
Om ni nu flyger till Santorini.

Eva

Janet
2007-05-20, 13:37
Orkar ni inte med att åka vidare direkt tycker jag att ni ska boka in er på Honeymoon Beach Hotel och åka vidare efter en natt eller två.

Eva

Det är sant, det kanske inte är någon dum idé.
Det beror ju lite på när ni kommer fram också. Kommer ni till Santorini tidigt på dagen är det ju ändå okej att åka vidare direkt, färden till Naxos är inte så väldigt lång ändå.
Jag minns inte exat, men det tar fyra timmar eller så va?

Eva L
2007-05-20, 13:43
Jag minns inte exat, men det tar fyra timmar eller så va?

Tre tror jag det var sist.

Eva

P:S Hoppas mamma har det bra på Sifnos