handdator

Visa fullständig version : Kul på Leros


Janérik
2007-05-19, 00:25
Jaha, så var vi alltså på väg till Leros igen, ön som jag en gång för länge sedan lovade att jag troligen aldrig skulle återbesöka efter bara en dagstur.
Jag har läst på lite lätt och kanske fastnat för Pandeli.
Vi vill ha det ganska lugnt med en trevlig liten strand där det gärna finns några andra barnfamiljer, Emma 1,5 år tycker om att titta på andra barn.
God mat på kvällarna är alltid ett plus.
Kom gärna med förslag och tips.
Vi åker om en knapp månad.

Mvh Janérik

pawik
2007-05-19, 10:15
Pandeli passar er nog perfekt.
Ett fint fiskeläge, en strand och några av övärldens allra bästa
tavernor inom bekvämt avstånd. Tavernorna är inte dyrare än
på andra öar men maten....., men maten..... är mycket bättre.
Zorbas ligger nere vid stranden i Pandeli och där har vi stönat
av välbehag många gånger.
Ge Leros en ordentlig chans det är denna ö värd. Lakki är väl
inte världens mysigaste plats men på Leros kommer man nära
det grekiska vardagslivet.

/pawik

Janérik
2007-05-19, 16:16
Tack för svaret!
Låter som att det är Pandeli som ska gälla då.
Finns det tips på några bra boenden där då? Vi bor gärna med ett litet kök och balkong med utsikt mot havet.

Mvh Janérik

laero
2007-05-19, 16:41
Hej Jan-Erik !
Vi var på Leros en vecka sommaren 2004 med 2 tonårsdöttrar och ön blev en riktig favorit för oss alla fyra.
Vi bodde i Pandeli på Nikis Studios & apartments som ligger en liten promenad upp från stranden. Stället har pool (där Emma kan titta på andra barn :) ) och viss havsutsikt från de övre våningarna. Maria, som driver stället, har flyttat hem till Grekland igen från Australien och pratar perfekt engelska. Hon är hur vänlig som helst och hjälper till med allt tänkbart så att gästerna ska trivas på ön.

Pandeli är mer eller mindre ihopväxt med Platanos och Agia Marina och det finns många trevliga gränder och mysiga tavernor att utforska.
Däremot tyckte vi kanske inte att Pandeli strand var så mycket att skriva hem om, grov sand blandat med sten och en och annan sjöborre.
De bästa stränderna hittade vi på norra delen av ön. Dock var vi aldrig på stranden vid Alinda som kanske skulle vara ett bra alternativ för er med småbarn ?

Lars

Ottis
2007-05-28, 21:00
Hej,
vi ska åka till Leros för fjärde gången på raken i juli.... Har verkligen fastnat för ön...:)
Har iofs inga småbarn men stranden i Alinta är nog bättre än den i Pandeli. O så finns ju stranden vid Vromolithos alldeles söder om Pandeli.Sen finns det en fin strand som är mer långgrund på norra delen av ön, Blefoutis. På öns västra sida ligger Gournaviken med mörk lavasand, långgrunt men inte särskilt mysigt.... Däremot ligger en mysig liten strand vid Agia Kioura dit lokalbefolkningen gärna söker sig på helger.... lite svårt att hitta dit men det är bara att be om vägbeskrivning... Ojsan, det blev riktigt många stränder...flabb_flab
Tycker verkligen att ni ska ge Leros en chans. Som sagt, Lakki är inte det trivsammaste stället med sina raka gator och artdeco stil men samtidigt kul att se hur annorlunda det kan vara.... Ön har historia!
Dessutom vänliga människor som inte jagar turister med "special price only for you".... Befriande!
Hälsningar Outi

Monica P
2007-05-29, 07:54
Det finns ett krigsmuseum med underjordiska gångar på Leros. Kanske inte mysigt precis, men likafullt intressant.

Nickan
2007-05-30, 14:59
Grattis till ett bra val av ö flabb_flab, min favorit sedan 1981 när jag var där för första gången! Håller med om att Nikkis studios är ett bra val av boende, brukar själv bo där.
Om ni blir lata och vill ha en strand med sandbotten i närheten kan ni gå till Pandeli-stranden, men bada inte "längst in i viken" utan mellan restaurangerna (brevid båtarna). Ni ser var "grek-barnen" badar... man slår kanske inte så gärna läger där, men skönt för lillans fötter. Annars rekommenderar jag också Vromolithos-stranden... närmast strand-baren "Le Mare" (som man för övrigt går rakt igenom när man går till stranden) finns den bästa bottnen. Dessutom träd med härlig skugga!
Ha så skönt på Leros - själv åker jag dit i slutet på augusti!

jan c
2007-05-30, 22:55
kanske inte kul på Leros ! Men får jag föreslå reselektyr Göran Schildts DIanas Ö HAndlar om Leros O hans vänner där ,kanske inte aktuell idag men ett tidsepos Hälsn Jan

Inga-Karin
2007-06-25, 19:36
Den boken läste vi innan vårt besök på Leros/Platania nedanför borgen och kan bara instämma i att boken ger en skön stämning och uppladdning inför varje öbesök. Leros har fina badmöjligheter och lättillgängliga vägar att färdas på. Välordnad. Ön kändes på många vis modernare än många andra öar.

Hälsningar från en något restrött (Tilos) I-K