handdator

Visa fullständig version : Boende på Kalymnos


Janérik
2007-05-19, 00:15
Om c:a en månad är vi alltså på Kalymnos, än så länge har vi ingen riktig aning om var där.
Med lite googalnde hittade jag en by som jag aldrig hört pratas om förr, Kantouni, jaja den finns med här och det har väl skrivits några ord om den också men det har gått förbi mej.
Jag tycker det verkar ganska bra på de bilder jag sett men hur är det i verkligheten? Vad finns det att bo i och kan man finna sej nånting att äta på kvällarna?
Jaja, jag hårddrar väl lite men kom gärna med bra förslag och trevliga upplägg för vårt boende på Kalymnos. Tänk på att vi ska styra barnvagn då vi ska runt också, Emma är 1,5 år då vi är där i juni/juli.

Mvh Janérik

Monica P
2007-05-19, 09:11
Eftersom jag bor på Kalymnos är det väl lite skamligt att jag inte kan rekommendera något boende...kan dock berätta att Kantounis strand är långgrund och med fin sand, liksom Linaria strax intill. Skulle det blåsa blir det jättevågor , men då kan man bada i någon av bassängerna som kantar stranden österut. Bussförbindelse med Pothia finns. Inom promenadavstånd (backigt) finns stranden Platy Yalo där det är djupare direkt. Små mataffärer finns samt ett nyöppnat stort affärscentrum i Elies.
Kantouni är sammanbyggt med Linaria, Platy Yalo och Elies, alltihop utgör Panormos.
Massor av restauranger i området. Bästa och rikligaste husmanskosten serveras hos Marinos vid torget i Elies.

Janérik
2007-05-19, 09:37
Låter ju som att detta verkar vara en bra ort att satsa på.
Förhoppningsvis kan vi komma dit ganska tidigt på dagen och då löser sej boendet på plats, jag har alltid svårt att boka boende utan att ha sett det före.

Mvh Janérik

MIAS
2007-05-21, 11:09
Kantouni är min älsklingsplats på denna jord! Har dock aldrig bott där, men har tänkt att göra det någon gång. Det finns fler trevliga och bra matställen. Det finns ingen uthyrning av solstolar på stranden så man får ligga på sina badlakan. Många Kalymnier brukar åka/gå dit och bada. Turisterna på Kantouni är i huvudsak Engelsmän.

Mycket vackert ställe, tycker jag!!

Miabye_bye

Lissi
2007-05-21, 11:51
Vi bodde i Platy Yialos 1996 och då var det lugnt och skönt där även om hotellet inte var någon höjdare. Åkte med Apollo och det boendet var borta ur deras val året efter .... stranden gillade vi men det blev djupt meddetsamma så det är ingen småbarnsstrand... Men just den delen av Kalymnos med Kantouni, Platy Yialos, Elies upplevde vi som MYCKET mer genuin och mysig än Myrties -Massouri,,,,(förlåt Riitta!;) )

Bra val tror jag!

Lissi

Riitta
2007-05-21, 13:29
Det är junget fel på Kantouni,känner bara inte någon där:o
Melitsaha kanske skulle också vara ett alternativ.
Stranden är ju liten och mysig.Små trevliga tavernor i närheyen med god mat:p

Riitta,fotfarande utan dator hemmasnyft_drop

eja
2007-05-21, 22:07
Kantouni är den i mitt tycke trevligaste platsen på Kalymnos, har återvänt dit många gånger, och gör det igen om en dryg månad. Lugnt, vackert, välkomnande och ganska lite turister.
Passar utmärkt för barn, i vilket fall har mina tyckt det, fin sandstrand, hyfsat långgrund och en barnpool på Kantouni Beach Hotel som ligger alldeles vid stranden och är öppet för alla.
Bott har vi oftast gjort på Kantouni Beach Hotel, som väl egentligen är ett charterhotel men är öppet även för andra gäster, tel 22430 47980.
Annars finns rätt trevliga studios (till lägre pris än hotellet) men alldeles nära med fin utsikt över strand och hav, Skopellos Studios tel 22430 47155, eller Kolias Apartments&Studios 22430 22124.
Du hittar alla på nätet om du googlar dom.

Kanske ses vi på stranden
Eja

Kalimera
2007-05-22, 12:34
När jag första gången kom till Kalymnos fick jag spader. "What is this shit" - sa jag högt. Kom från Ios, det var på glada 80-talet. Kalymnos stämde inte med den bild jag hade av Grekland. Då. Vi letade rum i Pothia utan att hitta något som passade. Tänkte åka från ön, men det gick inga båtar tillbaka till Kykladerna förrän om en vecka. Då kommer en gubbe fram och frågar om vi vill ha rum i ett litet sammhälle på andra sidan ön. Huset var fint sa han och det var när till havet. Vi följde med honom på hans moppe. Kollade in huset. Tog det, stannade hela veckan och stortrivdes! Huset låg (ligger kanske fortfarande) i Panormos. Tack vare denna man kom vi att tycka om Kalymnos. Tur att det inte gick någon båt tillbaka!

PS. Onödigt vetande: "What is this shit" skrev en recencent om Dylans nedsablade skiva Selfportrait. Han är fortfarande berömd för just dem raderna. Recencenten alltså.

PlatyYialos
2007-06-03, 07:42
Hej där

Här kommer ett gammalt inlägg från 2005-05-30 i samma ämne och det är fortfarande gångbart.
"Jag bor själv i hus på vägen ner mot Platy Yialos ovanför Linaria beach. Jag tycker nog att Platy Yialos är den bästa stranden på Kalymnos men det är ju en bra bit ner. Kantouni och Linaria är det dock mycket lättare att nå och man bor då antingen direkt på stranden eller i Panormos/Elies. Lämpliga hotell är Kalydnia Island Hotel. Mycket bra Hotel med pool mm eller Climbing House hos Stefanos, Hotel Elies eller Kantouni Beach Hotel."
Själv badar vi ofta på den lilla stranden mellan Linaria och Platy Yialos där många av grekerna som bor i Panormos badar. Här är det nästan som att varje familj har sin tid och att man badar i skift. När klockan blir fram emot sex på em så kan ni också träffa på oss och flera andra svenskar och greker något till vänster på stranden i Platy Yialos. Inte omöjligt att vi spelar Kubb eller bara sitter och pratar, ni är välkomna vi är där från den 6 juli till den 3 augusti.
Om ni skall hyra mopeder kan ni göra det av Stefanos som håller till i ett litet hus mitt emot Hotel Elies. Stefanos jobbar också med bergsklättring och ni kan fråga honom om allt kring det och dessutom har han mycket fräscha lägenheter på Climbing House.
Hoppas att ni får en härlig vistelse på Kalymnos