handdator

Visa fullständig version : Boende i Loutsa istället för Rafina?


Jan-Jan
2007-05-18, 17:30
Hej, håller på att titta på sommarens hemresa (sorgligt men nödvändigt) och tänkte prova att ta oss hem via Rafina istället för Pireus denna gång. Dock verkar boenden i själva Rafina vara dyra och lite småtråkiga. Stämmer detta?
Jag hittar ett litet hotell i Loutsa (som ligger mellan Rafina och flygplatsen, med lång strand...). Det heter Peris, de ska ha 100 Euro för ett hotellrum i början av juli en natt (fem pers) men det är inkl frukost och skjuts till flygplatsen (!).
Någon som har erfarenhet av detta? Eller andra tips? Vi har tre små barn så det får inte vara för krångligt att ta sig dit. Det blir mycket resa som det är...

/Jan

Peter
2007-05-18, 18:29
Kul att du tar upp detta. Jag har själv börjat titta efter alternativ till Rafina.

..prova att ta oss hem via Rafina istället för Pireus denna gång. Dock verkar boenden i själva Rafina vara dyra och lite småtråkiga.

Det ofta enklare att ta sig hem via Rafina. Men det finns för lite boende där tyvärr. Coralli som tidigare var billigt, och mysigt, har tydligen ökat priserna rejält. Det beror nog på de två andra stora och moderna hotellen där kostar 80 - 90 € per natt för ett dubbelrum. __D


Jag hittar ett litet hotell i Loutsa. Det heter Peris, de ska ha 100 Euro för ett hotellrum i början av juli en natt (fem pers) men det är inkl frukost och skjuts till flygplatsen (!).


Det är ett bra pris med den servicen. Kolla om de inte kan hämta er i hamnen också när ni kommer! Erbjud dig att betala 10 € extra för det. Det är egentligen för mycket, men då slipper ni hålla på med att fixa taxi och förklara vart ni ska. Och taxin i Rafina vill absolut inte köra en sådan kort körning osv... :mad: Bekräfta ordentligt till hotellet att ni verkligen kommer om ni är överens om priset och vad som ska ingå. Då kan ni ringa från färjan när den närmar sig Rafina och de kan skicka iväg bilen för att hämta er.


Någon som har erfarenhet av detta?


Jag betvivlar att någon annan här har bott i Loutsa. Så du får "reka" åt oss andra och rapportera när ni kommit hem. flabb_flab Kolla gärna om du hittar fler hotell där! Försök hitta broschyrer, tel nr osv... Du är först på jungfrulig mark och kan efter resan bidra med viktig information. Och det ju just det Kalimera bygger på... :D

Lycka till och ha en trevlig resa.

Peter

naxoss
2007-05-19, 22:16
Är också intresserad av boende nära flygplatsen. Har just fått svar från Peris hotel. De vill ha 70 E för en person. Då hämtar de mig på flygplatsen ena dagen och kör mig till flygplatsen dagen efter. Frukost ingår också.
Är det någon annan som har andra tips blir jag glad. Behöver inget fint, skall bara vara där cirka 16 timmar. Det är svårt att hitta något billigare på nätet. Om jag kommer att bo där berättar jag hur det var när jag kommer hem.

Lena

Jan-Jan
2007-07-05, 10:14
Har nu bott på Peris i Loutsa. Staden som egentligen heter Artemis är nästan helt ett bostadsområde. Atenarna har sommarstugor här. Jag såg bara ett hotell till. Medusa, nere vid stranden. Stranden är ok, med mycket restauranger. Ganska dyrt är det väl förstås, men ok för en natt. Han på Peris hämtade oss vid busshållplatsen och skjutsade sedan ner oss till strandpromenaden så vi kunde äta lunch. Sedan badade vi hela eftermiddagen och tog bussen ca en kilometer uppför backen mot flygplatsen och gick sedan ca 150 meter till Peris. Området direkt runt hotellet är rätt trist. Ett bageri, en minimarket och en torftig restaurang med a/c! Vi fick på morgonen en rikigt fin frukost. Sedan skjutsade han in oss till flygplatsen via en bakre infart som han hade fått specialtillstånd att åka via. Så det gick på en knapp kvart att åka dit. Helt ok överlag. Han ska kanske bygga pool till nästa år så det låter bra.
Dock - om man har en eftermiddags/kvälls-flight rekommenderar jag nog att bo på Andros och ta 10-färjan in på morgonen. Då är man i Rafina 12 och på flygplatsen innan 13 (om allt klaffar). Billigare och charmigare.

naxoss
2007-07-05, 21:23
Bode på Peris 29 juni. Jag håller med ovanstående. Dyrt, ocharmig by men smidigt när man inte har så mycket tid. Ja blev hämtad 18.00 och körd tillbaka 10.00 dagen efter. Passade mig perfekt vid denna resa. Han var vänlig och väldigt pratsam.

Lena