handdator

Visa fullständig version : Hydroplan och välsignelse


Monica P
2007-05-17, 18:14
Så där, nu har vi hydroplansförbindelse också, om allt går som planerat, bäst att gardera sig lite. Igår kom det första planet och landade på sydsidan av piren, man har gjort en pontonbrygga där. Massor av folk, lokal-TV, politiker tog emot. Det var en festlig stämning och alla som ville fick gå in och kolla i planet. Så blev det "aiasmos", välsignelse , av en präst som klokt nog rabblade på snabbt och effektivt.

Det här är en sedvänja som är aktuell varje gång något nytt invigs. Biltvätten, slakteributiken, souvenirshopen. För oss lite mer sekulariserade personer kan det bli väl så mycket av det goda, prästerna finns bokstavligen överallt, men här vill man ha det så. Vem vore jag att lägga synpunkter på detta.

Prästen har en bukett med basilika som han doppar i en skål med heligt vatten och stänker på omgivningen och de närvarande personerna, som kysser ett kors han håller i.

Jag tror, nej, jag vet, att den yngre generationen fjärmar sig lite från alla dessa ritualer, och efter en rad ytterst allvarliga skandaler, mer än så, brott, var kyrkans ledning starkt ifrågasatt. Men ingen tycks ens våga tanken på att föreslå delning av stat och kyrka. Inte ens Papariga som leder kommunistpartiet. Impregneringen är stark, och islam alldeles intill.

Ibland kan jag känna avund på personer som är så starka i sin tro att de kan ta svåra motgångar med en hänvisning att det är skrivet...

Nåväl, vårt hydroplan kommer att gå dagligen eller mer , från Lavrion öster om Aten, till Mykonos, Kalymnos och Kos. Pris >100 €, men har man bråttom är det säkert värt pengarna.

Själv gillar jag att åka båt.

Paulina
2007-05-17, 19:07
Ibland kan jag känna avund på personer som är så starka i sin tro att de kan ta svåra motgångar med en hänvisning att det är skrivet...

Jag håller med. Och kan inte heller låta bli att bli förtjust över den där välsignelseritualen.

Men hur hinner de med allt...? Omformulerad fråga: hur mycket jobbar en grekisk präst i genomsnitt? Det går mycket bra med en ospecifik gissning ang. de lokala prästerna... :)

Monica P
2007-05-17, 19:16
Jag har en någotsånär bekant präst i grannskapet, ska fråga honom, eller kanske det är bättre att fråga frun-som kallas pappadiá . Här på ön är det vanligt med öknamn, eller smeknamn, nåja, han kallas "Papa Sousa" för att han alltid kör så fort. (Sousa=när grabbarna kör på bakhjulen på MC:n)

Paulina
2007-05-17, 19:24
Ja, vad kul!

Men, kör han också MC på bakhjulen...? Eller är det bil han kör fort? Eller kanske välsignelserna...? ;)