handdator

Visa fullständig version : Finns det någon som har recept på Juvetsi?


Moster
2007-05-17, 15:54
Finns det möjligtvis någon här på forumet som har receptet till den goda maträtten "Juvetsi"; fläsk-köttbitar i tomatsås?

Moster :)

Annki
2007-05-17, 16:19
Jag har ett recept som jag brukar gå efter, det är från boken "Den bästa boken om grekisk matlagning" av Chrissa Paradissis. Jag brukar använda portionsformar i lera inköpta i Grekland, men naturligtvis går det även bra med en vanlig ugnseldfast form.
Receptet räcker till 4 personer.

Youvetsi
1 kg. lamm-eller fläskkött
smör
1 medelstor hackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
2 tkp. tomatjuice
1 msk. tomatpasta
salt & peppar
1/2 kg makaroner (helst den sort som ser ut som stora riskorn)
riven ost

Skär köttet i mindre bitar och bryn det i en gryta. Tillsätt lök och vitlök och låt det steka på svag värme tills det är mjukt. Häll i tomatpasta, tomatjuice, salt, peppar och så mycket vatten att det täcker köttet. Låt det sjuda under lock på mycket låg värme tills köttet blivit mört och såsen tjocknat.
Lägg makaronerna i kokande vatten och koka tills de blivit mjuka. Låt vattnet rinna av väl. Lägg hälften av makaronerna i smord ugnseldfast form och lägg på köttbitarna. Fördela resten av makaronerna jämt över köttet och häll tomatsåsen ovanpå. Strö över riven ost och grädda puddingen i medelstark ugnsvärme i ca. 15 min.

Lycka till, det är jättegott!
Ann-Kristin bye_bye

Moster
2007-05-17, 16:24
Tusen tack för receptet. Jag har googlat men inte funnit receptet på svenska. Det här ska provas _B-anana

Moster :)

Admirala
2007-06-21, 12:36
2 tkp. tomatjuice

Har tenkt å lage dette snart, men hva betyr tkp?
Türkiye Komünist Partisi?
Technoform KunststoffProfile?
Tekopp?

Frappe
2007-06-21, 13:49
Har tenkt å lage dette snart, men hva betyr tkp?
Türkiye Komünist Partisi?
Technoform KunststoffProfile?
Tekopp?

Jag gissar på det sistnämnda, Tekopp!

Camilla

Frappe
2007-06-21, 13:59
Så här gör jag giouvetsi;
Använder lamm eller nötkött, Lägg kött i en gryta och låt koka med röd lök, vitlök,5-6 färsk tomat som jag skalat och hackat( eller 1-2 burkar krossade tomater) och tomatpure. Salt o svartpeppar o lite socker samt olivolja. Låt puttra på låg värme 1-2 tim.
Häller kritharaki ( pastan som se ut som ris) i en gastra = lergryta eller ungsform häller över köttet med sås spär med lite vatten så det inte torkar ihop, häller oliv olja över och in i ugnen ca 30 min. Strö riven ost innan servering eller riven feta!

Camilla

magnus u
2007-06-21, 18:21
Türkiye Komünist Partisi?
Technoform KunststoffProfile?
Härligt! Helt kjempegreitflabb_flab