handdator

Visa fullständig version : Söker recept på Spanakopita, heter det så?


Hellen
2007-05-17, 12:45
Spenat/fårost paj eller det kanske är någon slags pirog variant? Jag vet vad det är men inte hur man gör. Någon som har recept att dela med sig av, så skulle jag vara jättetacksam.
// Helén

Tom
2007-05-17, 13:10
Spenat/fårost paj eller det kanske är någon slags pirog variant? Jag vet vad det är men inte hur man gör. Någon som har recept att dela med sig av, så skulle jag vara jättetacksam.
// Helén

Hej Helén !
Är det detta du eftersöker ?
http://www.algonet.se/~gonata/spanatpaj.html
Mvh/Tom

Suz
2007-05-17, 13:32
Hej,

Här är ett recept som innehåller mangold istället för spenat, men det går säkert att byta ut. Receptet hämtat ur stora Medelhavskokboken, som innehåller många goda grekiska rätter.

Spanokopita

4-6 personer

1,5 kg mangold
3 msk olivolja
1 finhackad vit lök
10 hackade salladslökar
1 1/2 msk hackad färsk dill
200 g fetaost, smulad
125 g keso
3 msk finriven kefalotyri-ost (kan ersättas med pecorino)
1 krm mald muskot
4 lätt vispade ägg
10 filodegsplattor
80 g smält smör

1. Skölj och torka mangolden, Släng stjälarna och strimla bladen. Hetta upp olivoljan, lägg i löken och stek under omrörning ca 5 min hög värme.Tllsätt salladslök + mangold fräs under lock i 5 minuter. Blanda i dillen och fräs ytterligare 4 minuter tills vätskan kokat in. Låt svalna

2. Sätt ungnen på 180 grader och smörj en form 25 X 20 cm. Lägg feta, keso och kefalotyriost i en skål. Rör ner mangoldblandingen och tillsätt muskot. Planda gradvis i äggen. Salta och peppra.

3. Klä formens botten och sidor med filodeg. Täck över resten av degen med fukrig handuk. Pensla med smör och täck med ytterligare filodegsplatta. Upprepa proceduren med totalt 5 degplattor. Lägg på fyllningen och vik upp den överhängande degen så den täcker fyllningen. Täck över med filodegsplatta, pensla med smör och fortsätt på samma sätt tills alla plattor är använda. Pensla ovansidan med smör. Rista fyrkanter i ytan med vass kniv. Droppa några droppar kallt vatten på så degen inte krusar sig. Grädda i ugnen 45 minuter eller tills degen svällt upp och är gyllene. Låt vila i rumstemperatur i 10 minuter.

Smaklig måltid!!

Hälsningar Suz

Hellen
2007-05-17, 14:17
Tom, det var precis vad jag sökte. Suz- det lät också gott, får ta och prova den med.

Tack!
// Helén

Eva L
2007-05-17, 16:42
Jag vet att jag skrivit ner mitt recept i forumet i gamla mattrådar men var vet jag ej.

Eva

Hellen
2007-05-17, 16:51
Jag vet att jag skrivit ner mitt recept i forumet i gamla mattrådar men var vet jag ej.
Eva

Det kanske var ett tag sedan, jag sökte i forumet, gissade på att det borde finnas, men då gäller det ju att man skall ha stavat det på samma sätt, fick bara massa träffar på vad äter du helst ...
Och bland recepten till vänster hittade jag det inte heller. Men nu skall det prövas!
// Helén

goran
2007-05-17, 18:03
Hejsan Hellen
I den nya kokboken Afrodites skafferi finner du originalreceptet pa Spanakopita.
Goran
Spenat/fårost paj eller det kanske är någon slags pirog variant? Jag vet vad det är men inte hur man gör. Någon som har recept att dela med sig av, så skulle jag vara jättetacksam.
// Helén

Eva L
2007-05-17, 19:20
Mitt recept eller det recept jag själv oftast lagar finns under rubriken spenatpaj.

Eva

Hellen
2007-05-20, 22:56
http://www.algonet.se/~gonata/spanatpaj.html
Mvh/Tom


Jättegott!!!!
// Helén