Logga in

Visa fullständig version : Hyra moped 2007

Kalimera
2007-05-16, 12:37
Det finns vissa farhågor om att det i år är svårare att hyra moped om man bara har B-körkort. Jag skulle vilja att ni som fick hyra moped – och ni som inte fick hyra moped – rapporterar i denna tråd. Kan vara bra för många av oss att veta var man får hyra och var man inte får hyra. Uppgifterna ska vara från i år.

Skriv var ni har hyrt - eller försökt hyra - och vad firman heter.

vance
2007-05-16, 13:12
Ja, bra idé. Jag undrar hur det är med fyrhjulingar, om de räknas till det eventuella förbudet. Är bara 19 och haft körkort kortare än ett år, kan va problem med bil då... och moped när jag inte har A-kort, så då hoppas jag på fyrhjuling!

Kalimera
2007-05-17, 10:54
Ja, bra idé. Jag undrar hur det är med fyrhjulingar, om de räknas till det eventuella förbudet.För fyrhjuling gäller vanligt B-körkort, så det ska inte vara några problem.

SteffTee
2007-05-17, 12:08
Janne!

Du som ska besöka så många öar i sommar, Du kan fylla en egen tråd med A/B-körkortserfarenheter!
Jag lovar i allafall att besöka moppeuthyrarna på Antiparos när jag är där i juni och kolla om de har fattat att de är med i EU och måste rätta sig efter nya regler! :-)

Hellen
2007-05-17, 13:28
Janne!
Jag lovar i allafall att besöka moppeuthyrarna på Antiparos när jag är där i juni och kolla om de har fattat att de är med i EU och måste rätta sig efter nya regler! :-)

Det är uthyrningsreglerna som ändrats, inte vem som får köra enligt EUs regler.
Hoppas verkligen att det går att hyra moppe på Antiparos, kommer att följa din rapport med stort intresse, vi åker inte förrän i slutet av juli.
// Helén- som håller tummarna

Peter
2007-05-17, 14:59
...att de är med i EU och måste rätta sig efter nya regler!

Liten utvikning inom ramer för ämnet Ang_elx :D EU:s regler är minimiregler och begränsar "nedåt". Inte att det är det som ska gälla i alla situationer. Det är helt upp till uthyraren att ställa högre krav än de EU ställer. Hela landet kan omfattas av högre, men ej lägre, krav. Så ingen kan kräva att få hyra bara för att man uppfyller EU:s och Sveriges krav. Det räcker kanske inte i landet man besöker.

Exempel: Vissa uthyrare i vissa länder kräver att man skall haft körkort i ett visst antal år innan man får hyra.

Peter

Celbe
2007-05-17, 15:21
Jag mailade Vägverket i förra veckan och beställde ut "Certificate of Swedish Driving Licence" åt oss båda om vad som ingår i vår körkortsbehörighet. Det fanns ju en intressant diskussion om det här förra året. Vi får se om det fungerar väl på plats!

Celbe

Kalimera
2007-05-18, 07:42
Du kan fylla en egen tråd med A/B-körkortserfarenheter!Det ska jag absolut göra. :)

Kalimera
2007-05-22, 16:57
Jag fick precis sms från Arne:

Läget klarnar angående hyra av moppar och motorcyklar!! För turister är det oförändrat, men greker som ska köra fordon över 50 cc måste får ett särskilt körkort!

Hellen
2007-05-23, 20:02
Läget klarnar angående hyra av moppar och motorcyklar!! För turister är det oförändrat, men greker som ska köra fordon över 50 cc måste får ett särskilt körkort!

Vad är det som klarnar? :confused:
Tror inte att vi når någon lösning på det ev. problemet här, som det står här ovan, så är det ju ingen förändring mot tidigare för oss turister, men det finns ju de som blev nekade att hyra förra året. Kommer på rak arm inte ihåg vem/vilka det var. Kan åldern på den som hyr ha något med problemet att göra?
// Helén

Kalimera
2007-06-01, 10:36
Jag fick precis ett sms från inkfish där hon skrev att hon precis hyrt en moped utan att någon frågade om varken körkort eller vägverksintyg. Den firman brydde sig alltså inte om de "nya" reglerna.

Abi
2007-06-01, 10:42
Jag fick precis ett sms från inkfish där hon skrev att hon precis hyrt en moped utan att någon frågade om varken körkort eller vägverksintyg. Den firman brydde sig alltså inte om de "nya" reglerna.

På vilken ö är det Inkfish befinner sig?:confused:
Ifall fler än jag inte har koll på det.Ang_elx

bye_byeAbi

Hoppsan, såg just rubriken.:D

hahnson
2007-06-03, 10:31
Jag kom hem från Paros igår och jag kunde hyra moped där utan problem med mitt b-körkort. Några av minna vänner som ej har körkort blev nekade på samtliga uthyrningar i Naussa

inkfish
2007-06-04, 10:26
Hoppsan, såg just rubriken.:D

Battre sent an aldrig;)

Kan bara bekrafta att det inte var nat som helst snack om annat an mitt vanliga b-korkort. Har lamnat moppen nu ett par dagar, sen ska jag hyra igen.

finemang
2007-06-04, 20:44
Jag följer info-utbytet i den här tråden med spänning. Vi åker till Kato Stalos den 16 juni och skulle gärna hyra moppar och sticka inåt/uppåt land. Är det någon som är helt säker på hur det ställer sig för tonåringar med förarbevis för EU-moped? Får de köra om vi hyr tillsammans? Själv har jag kort för både mc o bil, så det borde väl inte vara något problem? Behöver man ett "Certificate of Swedish Driving License", som Celbe skrev om?

Gustaf
2007-06-09, 20:41
På den pyttelilla uthyrningsfirman på Folegandros tittade tjejen bakom disken på mitt B-körkort och konstaterade att någon tvåhjuling kunde hon på inga villkor hyra ut till mig, varken den tunga eller lätta varianten. För det krävdes högre behörighet. Tvåhjuling var jag i och för sig inte intresserad av heller, men ändå. Fyrhjuling hade gått bra, om jag fattade rätt, om det bara hade funnits någon ledig. Nu fanns det inte det, så det blev bil i stället.

Och det där med försäkring ja. Man får ju betala självrisken på försäkringen. Hyr man bil i Sverige är den typiskt 10.000 kronor, men betalar man en slant extra sjunker den till typ 1.500 kronor. Där jag hyrde i Grekland var självrisken 20.000 kronor, med reducering blev den 8.000. Rätt usla villkor egentligen. Kör man på en sten på en knagglig väg och det blir en buckla i plåten är man 8.000 kronor fattigare. Och det är ju lätt hänt.

inkfish
2007-06-09, 21:04
Jag hyrde bil har pa Karpathos haromdan, dar var sjalvrisken 200 E.

Annars har jag moppe och jag har funderat en del pa den sjalvrisken pa bilen nar jag kort runt med moppen. Pa ratt manga stallen ligger det nedrasad sten pa vagen, inga jattebumlingar men klart tillrackliga for att orsaka en rejal buckla i platen pa en koreansk pluttbil som den jag hyrde. Skulle vara rackarns surt att fa punga ut med 200 E for att en jakla sten rasade ner...???

Bompex
2007-06-09, 23:17
Hej!

När ni hyr MC/Moped, se till att få hjälm och använd den!

Min far, känd som "Tom" här på forumet kan berätta varför det är så viktigt...

Han blev stoppad av polisen på Samos häromdagen utan kruka på huvudet, fick 350E i böter och körkortet konfiskerat på plats. Nya regler sedan 1 Juni sade konstapeln.

Betalar du inom 10 dagar behöver man bara betala halva beloppet blev han upplyst om. Efter att ha betalat böterna dagen efter gick han till poliskontoret och visade upp kvittot och trodde han skulle få tillbaka körkortet, men det gick inte. De var tvugna att behålla det 10 dagar enligt de nya reglerna, så han var välkommen tillbaka 10 dagar senare.

Nu är han väldigt envis av sig, så efter en timmes livlig argumentation med den lokala polismästaren och, sedan han blivit ditkallad, också den högsta polischefen på ön fick han tillbaka körkortet.

Nu är han på Patmos och har hyrt en 150 kubikare för 3 dagar, och hjälmen sitter som klistrad på huvudet :)!

/Bompex.

primator
2007-06-16, 12:30
Nyss hemkommen från en underbar resa på karp. Hyrde moppe 4 dagar, inga problem. Mitt borttappade bilkörkort hann inte komma innan resan så jag fick åka utan. Hyrde på två ställen motokarphatos(rekommenderat av ving, airtours o apollo mm) och ett ställe vid pelagos tror det är billigast där. Tjejen visade upp sitt körkort men tror att det var för legitimering. Alla visste att jag körde o på ena stället frågade han om jag hade körkort men jag sa nej då sa han att jag skulle vara försiktigt för polisen.

Altså min slutsats är att det inte är några problem att hyra(de går ju i konkurs annars) men att lagen säger att man ska ha moppekörkort(fanns ett papper på en anslagstavla hos en uthyrare där det stod meddelande från polisen). Åkte förbi polisen ett flertal gånger men blev aldrig stoppad, tror inte det är någon fara.

Vi hyrde 80 cc och 100cc vilket är mycket rekommenderat, delvis för att det knappt går att komma upp från backar med en "vanlig" 50cc och att det drar hutlöst mycket mer bensin.
http://www.kalimera.nu/forums/images/misc/progress.gif

Kalimera
2007-06-16, 15:40
Här på Ithaka var det inga problem att hyra moped. Pris: 12 € per dygn.

Myslo
2007-06-19, 07:23
Försökte hyra scooter på Milos i förra veckan och det gick INTE!! __D De krävde motorcykelkörkort (A eller A1) för uthyrning av scooter. Vet inte om de hade 50cc att hyra ut (har de ens mopedklassning i Grekland?). Istället fick vi hyra en 50cc fyrhjuling för 15 Euro per dygn. Eftersom ingen av oss är direkt moped- eller mcvan kanske det var lika bra... Den hade dessutom väldigt mycket ork vilket var bra uppför Milos branta backar.

/matilda

SteffTee
2007-06-21, 16:54
Inga problem att hyra moppe på Antiparos, oavsett kategori på körkortet.

Bluesbrother
2007-06-25, 16:44
Både på Milos, Follegandros och Amorgos gällde 10€ per dygn.
Lite upseendeveckande: Jag har bara B-körkort vilket jag sa till uthyraren på Milos (HappyRide) men blev ändå tillfrågad om jag ville hyra 125-kubikaren. Nej tack... sa min flickvän innan mig flabb_flab Så vilka regler som gäller verkar bero på vilken uthyrare man går till, och när på säsongen.

Om ni kör moppe första gången i livet, dessutom med någon bakpå så rekomenderas inte vägen från Chora till Katapola på Amorgos... fick jag lära den hårda vägen :eek:

inkfish
2007-06-25, 18:52
Bluesbrother, fick du alltså hyra på både Milos och Folegandros?

Då lönar det sig definitivt att fråga vidare, i så fall. Andra i tråden har ju blivit nekade på just de öarna.

Inga-Karin
2007-06-25, 18:54
Kom ju hem från Tilos i går och där krävs det A-körkort, vilket vi båda tack o lov har.
Vi hyrde två scotrar från Drive Rent A Car (kan ju få punka på den ena, vilket har hänt :-/)
Lika med A-körkort gällde på bl.a Thassos, Leros, Folegandros, Paros, Naxos och Kreta.
På Andros och Samos gjordes det verkligen undantag. Där behövde man inte ens ha uppnått den aktningsvärda åldern av 15 för att få hyra en moped, men krav på hjälm.

Ha det fortsatt gott i sommaren önskas

Bluesbrother
2007-06-25, 19:56
Bluesbrother, fick du alltså hyra på både Milos och Folegandros?

Då lönar det sig definitivt att fråga vidare, i så fall. Andra i tråden har ju blivit nekade på just de öarna.

Oj! Glömde. Vi hyrde inte på Folegandros. Ön är ju liten och bussarna går klart oftare än på Amorgos, där var det bedrövligt. Vi blev strandsatta vid klostret, bussen helt enkelt inte dök upp. På Milos hyrde vi från en mindre uthyrare, de kanske inte är lika petiga. Uthyraren heter Happy Ride och ligger en gränd till höger om postkontoret. De hyr ju tydligen ut motorcyklar till vem som helst med, så där är det inga problem. Ännu roligare. Jag är född på Vägerket! :D åtmintonne enligt uthyraren som bara skrev av mitt körkort när han fyllde i kontraktet. Både land och födelsestad löd Vägverket. Den lappen sparar vi till klippboken!flabb_flab

Hellen
2007-06-25, 20:02
Både land och födelsestad löd Vägverket. Den lappen sparar vi till klippboken!flabb_flab

Tänk vad många därifrån han kommer att träffa i år:D
// Helén

Swox
2007-06-25, 20:23
Tackar för den här tråden, moppeutflykterna har verkligen varit uppskattade på mina tidigare semestrar.

Jag var på Mallorca för några veckor sedan och där kostade en moppe 25€!/dygn. Såg knappt ngn turist på moppe och uthyraren mumlade ngt om nya försäkringsregler(?).

Men här talar ni om priser runt 12-14€/dygn vilket låter trevligare för plånboken inför den stundande resan. :)

inkfish
2007-06-25, 22:17
Tack Bluesbrother!

Swox - minsta 50-kubikaren hittar du till och med för 10 ibland.

Kalimera
2007-06-26, 08:25
På Zakynthos är det inga problem att hyra moped. Vi betalade 13 € per dag för en ny 50 cc.

finemang
2007-06-26, 20:38
Vi kom hem från Kreta, Kato Stalos natten till söndag. Hade tänkt försöka att hyra moppe även till tonårsgrabbarna, som har förarbevis för EU-moped. Reste med Apollo och gick därför och frågade på deras kontor om de hade koll på uthyrningsreglerna. Svaret var ganska enkelt. Enligt informationen via Summer Time Rentals krävdes B-körkort upp till 50 cc och däröver mc-kort. Vi struntade i att kolla vidare och hade kul på havet i stället!

finemang
2007-06-26, 20:46
Jo, förresten. Kan ju nämna de priser jag fick. De gäller alltså ST Rentals på Kreta. Moppe från 23 euro och mc från 26 (scooter 125cc för 34) per dygn vid hyra 1 - 2 dygn.

Peter
2007-06-27, 16:26
Jo, förresten. Kan ju nämna de priser jag fick. De gäller alltså ST Rentals på Kreta. Moppe från 23 euro och mc från 26 (scooter 125cc för 34) per dygn vid hyra 1 - 2 dygn.

Skämtar du? :eek: Ähh, jag förstår att du skriver de pris du fått, men det är ju dubbelt så dyrt som på Tilos som tidigare ansetts vara den dyraste ön att hyra tvåhjuling på. Dessa priser är rent av larviga... snyft_drop Körde han en riktig fuling? Såg du några priser på andra ställen?

Peter

inkfish
2007-06-27, 16:41
Allmänt anrop till er som fått nobben:

var det verkligen 50 cc ni inte fick hyra?

Det slog mig att det åtminstona jag inte har det klart för mig.

Elisabet
2007-06-27, 17:53
Allmänt anrop till er som fått nobben:

var det verkligen 50 cc ni inte fick hyra?MYCKET bra fråga! Jag har länge tyckt att förvirringen är om-inte-helt-total-så-i-det-närmaste i den här tråden när det gäller just den saken.

Myslo
2007-06-28, 08:31
Jag har faktiskt heller ingen aning om det. :o
Men då verkar ju det troliga vara att de inte hade några 50cc till uthyrning på de ställen jag frågade på. Hade de haft det så borde de ju talat om att de hade en 50cc scooter att hyra ut till mig med endast b-körkort...Ang_elx

Hur är det i andra länder? Får man köra mc på mer än 50cc med vanligt b-körkort? Är det bara vi i Sverige som har annorlunda regler? För om det är många turister som inte få köra de tyngre scootrarna tycker man ju att uthyrarna borde tjäna på att även ha 50cc att hyra ut... :rolleyes:

Elisabet
2007-06-28, 09:11
Körkortskraven för att köra moped, mc och bil är desamma i hela EU, dvs för moped max 50cc krävs förarbevis eller B-körkort, för mc max 125cc krävs A1-körkort och för tyngre mc krävs A(begränsad effekt) eller A(obegränsad effekt).

Men det är inte det frågan handlar om, utan om reglerna för att HYRA moped 50cc har ändrats och om det i så fall efterföljs.

inkfish
2007-06-28, 16:19
Tack för ditt svar myslo, skulle gärna få fler...

Susie
2007-06-29, 10:52
Jeg kom hjem i sidste uge og havde ingen problemer hverken på Ikaria = 8 EUR, Fourni = 12 EUR eller Samos = 10 EUR for en 50cc.

Kalimera
2007-06-29, 13:48
Har idag hyrt moped på Agistri. Uthyraren frågade om jag hade körkort, jag sa ja och gav honom körkortet. Utan att ens titta på det gav han mig nycklarna till moppen och la körkortet i en låda. Han skrev inte ens kontrakt. När vi bad om hjälmar trodde han att vi skämtade. Vi är de enda på ön om bär hjälm.

Kalimera
2007-07-04, 15:19
Inga problem att hyra på Egina. Pris: 15 € på helgen, 10 € under veckan.

Kalimera
2007-07-09, 13:58
På Spetses var det inga problem att hyra moped med vanligt körkort. Problemet var det höga priset: 20 € per dag, oavsett vem man frågade. :mad:

Hellen
2007-07-18, 18:46
Inga fler som kommit hem och kan meddela om och var det funkar att hyra med B-körkort?
// Helén

laero
2007-07-23, 15:44
Inga problem med B-körkortet.
(Amorgos och Paros)

Lars

Hellen
2007-08-06, 21:55
Inga problem att hyra på Amorgos och Antiparos.
// Helén

gl3on
2007-08-09, 10:56
Hejsan, någon som har någon erfarenhet av Kefalonia? Ska bo i Skala och undrar om där finns någon som hyr ut däromkring, och ifall det är några problem att hyra utan mc-kort.

Mvh Stefan

Kalimera
2007-08-09, 16:32
Inga problem att hyra på Kalymnos, Fourni eller Samos.

Hellen
2007-12-17, 20:08
Tror ni man kan andas ut nu och förvänta sig att det fortsättningsvis kommer att fungera som det gjort tidigare, det verkar inte vara någon som fått problem med att hyra på vanligt B körkort. Skönt!
// Helén

Malena
2007-12-18, 15:31
Det gick inte på Skopelos.

marathon
2007-12-30, 19:14
Med tvekan fick vi hyra en EU-moppe på B-körkort i Karpathos stad. Vi fick tipset att säga att vi glömt alla påskrivna papper hemma ifall vi skulle träffa på polisen. Minns tyvärr inte namnet på firman. Till nästa år har min man förhoppningsvis tagit sitt MC-körkort. Ett annat alternativ är att skaffa EU-körkort.

Argyris
2008-01-29, 15:00
Gick inte hos "min" uthyrare på Kreta, han ville se MC ( A) körkort.

/Nico

Tii
2008-03-31, 21:14
På Zakynthos är det inga problem att hyra moped. Vi betalade 13 € per dag för en ny 50 cc.

Tjena!
Vi ska ner till Zakynthos, Kalamaki i juli månad.
Vi tänkte hyra oss en scooter/moppe för att glida runt några dygn på ön.

Såg denna diskussion och därmed ditt inlägg angående Zakynthos.
Detta skrevs 2007 och undrar därför om du, Kalimera, eller någon annan vet om det fortfarande är lika enkelt för en med b-körtkort att hyra.

Vad ska man tänka på?
Swedish Driving Licens från Vägverket?
Försäkring när man hyr? Kostnad?
Hjälm-tvång?
Kostar det extra att hyra hjälm?

Annars ligger det fortfarande runt 13€/dygn eller?

Tack på förhand ...snart bär d av _B-anana

/Tii o Mii

jensohlsson
2008-06-18, 03:49
Dialog mellan mig och en polis på Patmos för några år sedan:

P: Can I see your papers please!
J: I´ve got my drivers license...
P: Ok...
P: .....
P: ehh... hum..
P: ...
P: Is this for a car or a motorbike?
J: Ohh.. It´s for both. (Vanligt B-kort)
P: ....
J: ....endaxi..?
P: ...daxi.

:-)

Jens

Tii
2008-06-18, 14:38
Om jag får gissa så är det okej att ha B körkort men vad betyder ordet daxi? och endaxi? :)

tack för svar!

Hellen
2008-06-18, 14:52
Om jag får gissa så är det okej att ha B körkort men vad betyder ordet daxi? och endaxi? :)

Det är enligt de egentliga/lagstadgade reglerna inte ok med bara B-körkort, men har hitills funkat på de flesta ställen.
Endaxi betyder ok, daxi? är det någon kortform av endaxi?
// Helén

Rojo72
2008-06-18, 17:44
Hej på er!

Det jag fick förklarat av mig av flera olika uthyrare på Skopelos var att det är försäkringarna som är problemet, inga försäkringar är möjliga att teckna om man inte har någon form av a-kort. En av de jag var hos menade att "om du absolut vill köra moppe/mc så kan jag skicka dig till en som låter dig göra det med då blir det helt utan försäkringar för både dig och honom". Kändes inte som något bra val alls. Lägger hellre extra pengar på bilen isf, även om det är ett lite tråkigare transportmedel...

Tii
2008-06-18, 19:19
Hej på er!

Det jag fick förklarat av mig av flera olika uthyrare på Skopelos var att det är försäkringarna som är problemet, inga försäkringar är möjliga att teckna om man inte har någon form av a-kort. En av de jag var hos menade att "om du absolut vill köra moppe/mc så kan jag skicka dig till en som låter dig göra det med då blir det helt utan försäkringar för både dig och honom". Kändes inte som något bra val alls. Lägger hellre extra pengar på bilen isf, även om det är ett lite tråkigare transportmedel...

Okej. Ja det låter som att man kanske ska hyra bil istället. Att köra utan försäkring kanske inte är det roligaste. Men då vet man iallafall att det finns både och att välja mellan. :)

Tack för svar!!

Tii
2008-06-18, 19:21
Det är enligt de egentliga/lagstadgade reglerna inte ok med bara B-körkort, men har hitills funkat på de flesta ställen.
Endaxi betyder ok, daxi? är det någon kortform av endaxi?
// Helén

okej =) ne vet faktiskt inte vad endaxi betyder tror att det är typ samma ord för okej. Men är inte säker. Bra att veta att det går bra på de flesta ställen.

Tack för svar

Tii
2008-06-28, 11:09
Hej!

Nu är det inte långt kvar tills vi ska åka :) å undrar e sak till.
Finns det någon marknad någonstans i Kalamaki eller en marknad som ligger nära Kalamaki?

Finns det någonstanns där man kan handla kläder å så?

Tacksam för svr!

Ha det så bra

baj baj _B-anana