handdator

Visa fullständig version : Tisdag 15/5


UlfWiman
2007-05-15, 19:47
Tisdag 15/5


Puh, puh, puh. Nu är det varmt 25 inne o 25 ute.


Helt okay carbonara igår men en jätteportion. De kom och frågade mig om det var något fel på maten då jag lämnat så mycket. Jag tror jag ska börja beställa barnportioner i stället.


Fick en massa post igår från svenska myndigheter. De verkar tro att jag inte har något annat att göra än svara på brev och springa till Popis o kopiera. Jag fick ett mycket trevligt och efterlängtat brev från F-kassan igår när jag kom hem. Min pension är nu permanentad så jag behöver inte fara till Sverige. Nu blir det nytt kylskåp i stället för flygbiljett. Priset är ungefär detsamma men jag har mer nytta av ett kylskåp. Jag behöver nämligen ha frysen för att kunna spara mat på ett bättre sätt. Ett paket med köttfärs är på ca 400gr så det går att frysa i fyra påsar, alldeles lagom åt mig. Samma sak med allt annat kött, det är så stora förpackningar.


Läste någon som skrev om vädret nästa vecka. Jag tror inte på regn just nu trots att vi skulle behöva det. Tur att det finns så mycket vatten på Kreta. När det är varmt blir det som lite ordtorka i skallen. Det går inte att koncentrera sig riktigt på allvar. Monica skrev om sitt lilla berg hon brukade gå upp på. Jag kan inte göra samma sak, men jag brukar gå ner till havet innan alla människor har vaknat. Det är också mycket vackert och lugnt tidigt på morgonen.


Jag ångrar idag att jag inte gick den där kursen i hur man beskär träd. Här verkar det mest vara godtycke som avgör. De är så våldsamma när de sågar i träden. Nu hade någon vurpat på moppen när jag gick hem. Armbågen var helt oskadd men ansiktet såg inte speciellt roligt ut plus att de var inget vackra på knäna heller. Så kan det gå när man är ovan att köra och har för lite kläder på sig.


Grekerna verkade inte tycka att jag var riktigt klok när jag hade motorcykeln med mig ner och klädd i fullt väderställ. Skillnaden var att jag viste vad jag satt på. 1100cc o 105hk mellan benen och en våldsam acceleration. Då gäller det att veta vad man håller på med. Det de leker med här är väl max 450cc. De är stora och snygga men inte speciellt häftiga att köra. Jag tar hellre en moppe om jag ska ut och åka. Tyvärr kan jag p.g.a balansen inte cykla eller köra tvåhjuling längre. Bild på min älskling finns under Mc.


Frukttesten utföll ganska lustigt. Jag är en citron, så jag måste vara verkligt sur o grinig. Att fylla en pool verkar ta hur lång tid som helst. Poolen är halvfull så det lär väl dröja nån dag till. Det som är synd är att det inte går att duscha för det finns inget vattentryck. Upptäckte en stor fadäs igår efter allt tvättande. Jag hade köpt en stor flaska klorin och det var ju frid o fröjd ända tills jag gick till grannen för att köpa mera klorin och hade flaskan med mig.
-Vad ska du göra?
-Fortsätta och tvätta sa jag.
-Med det där?
Det går ju inte det är till för att skura golv med. Hon gav mig då rätt sorts klorin och mycket billigare. Ändå står det klorin med stora bokstäver på min f.d flaska.


Här är folk ganska lustiga där jag bor. Alla är ute och springer i morgonrocken lite då och då, när jag gick och hämtade nötter idag kommer Katerina i nattlinne och tofflor travandes runt hörnan. Tur att det är skyddat mot insyn till stor del. Tänk om man skulle bo på ett hotell, då blev man väl utslängd. Det var lite av samma stuk på Pavlakis Beach. Där gick också folk klädda som de ville. Till frukosten kom kvinnorna i långa t-shirts för att hämta apelsiner, bara som exempel. Det var bara Antonis som fick hjärtstillestånd och satte kaffet i vrångstrupen när damerna på grannhotellet kom ut på sina balkonger topless. Dags att gå och äta middag.

Uffe

Monica P
2007-05-15, 19:58
Uffe och ni andra som får svenska pengar och skattar i Sverige: utlandsbeskattning, rejält mycket mindre (25%) och så behöver man inte deklarera. Men har man ex. fastighet i Sverige gäller andra regler.

glenn_f
2007-05-15, 20:46
Har tittat på motorcyckeln, men det som gladde mig mest var omgivningen, kyrkstugorna som är så bekant då vi bor granne med ditt gamla hus i Öjebyn. roligt att höra om pensionen.
Nu är det bara 15 dagar kvar till Naxos. "" Om nu inte SAS ställer till det för vår resa"" . åker med SAS 31/5 till Athen
Hälsningar Glenn & Berit

UlfWiman
2007-05-15, 21:34
Monica

Jag skattar i grekland sedan i februari. Fick tips av min väninna, men vilket ifrågasättande av allting!! Intyg på att jag bor här plus kopia på AFM-numret, hur de nu ska kunna läsa det plus kopia på mitt uppehållstillstånd.

Uffe

Monica P
2007-05-15, 21:41
Det går tydligen att lösa på många sätt, detta med pengar, banker,försäkringskassa, skatter, lån och annat. Man vill ju ha det så förmånligt som möjligt, och ändå hålla sig till regelboken. Det kommer att dröja innan EU har enhetliga regler rakt över, om det nånsin kommer att ske. Men om massor av nordeuropeiska pensionärer drar söderöver kommer åtminstone försäkringskassorna och skatteverket att tvingas ge bättre information.