Logga in

Visa fullständig version : Kalimera fyller tio år!

Kalimera
2007-05-15, 07:13
Idag är det tio år sedan Kalimera såg dagens ljus. Läs historien här. (http://www.kalimera.se/grekland/kalimera_10.html)

Har du lust får du gärna berätta om hur länge du har umgåtts med Kalimera och vad sajten har betytt för dig. Är du inte medlem i forumet kan du skicka ett mejl till kalimera@kalimera.se

Tack alla Kalimerianer för dessa tio sagolika år! klapp_klap

Janne/Kalimera

Kikh
2007-05-15, 07:15
klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap
Grattis på 10-års dagen Kalimera!!!

Athanasia
2007-05-15, 07:17
Grattis Kalimera,och till "den" kloke som grundade den.klapp_klapklapp_klap

FrazzeTiger2
2007-05-15, 07:30
GRATTIS!!!

Ser fram emot att fira fler födelsedagar för Er!!

KRAM Annette

Nicke
2007-05-15, 07:31
Grattis Kalimera på 10-års dagen!! klapp_klap klapp_klap _B-anana _B-anana
Nicke bye_bye

Rossa
2007-05-15, 07:37
Tack för en helt suverän hemsida!!! Den är vårt lexikon när vi ska öluffa.klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap.
Rossa.

Abi
2007-05-15, 07:47
Tack för en helt suverän hemsida!!! Den är vårt lexikon när vi ska öluffa.klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap.
Rossa.

Instämmer, med tillägg: Numera:p ( hade ö-luffat innan jag "hittade" sidan)

bye_bye Abi

lemon
2007-05-15, 08:04
Vad vore livet utan Kalimera?

Grattis till en sida som visserligen sänkt produktiviteten på jobbet något, men höjt humöret desto mer!!!

/lemon

jamenda
2007-05-15, 08:10
Woooow! 10 år!:D

Absolut oumbärlig sajt när man är greklandvän. Vill du veta busstiderna till någon liten by någonstans? Skriv ett inlägg här så har du snabbt svar från några kalimeraläsare.Finns ingen fråga som blir obesvarad..Tack!/jamenda:cool:

kirtor
2007-05-15, 08:12
GRATULERER!!! Supert at noen gidder å gjøre noe så flott for at vi andre kan ha det supert hele året. Ikke en dag uten Kalimera. Selv når vi er på ferie så må vi innom for å se nytt. KJEMPEBRA!!!!! Vi gleder oss til nye 10 år!!!!!!!

Kirsti og Tore

Titti
2007-05-15, 08:29
Hurra för Kalimera, min favoritsajt på nätet! Här häckar jag varje dag mycket och ofta. Här har jag fått kompisar. Och framför allt, här har jag lärt mig det mesta jag vet om vårt underbara Grekland!

Tack Janne, lycka till på resan och med att utveckla Kalimera till nya svindlande höjder!:p

Lotta E
2007-05-15, 08:36
GRATTIS OCH HURRA!!
På 10-årsdagen

Lotta

Malina
2007-05-15, 08:40
Hurraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Malin

henkamo
2007-05-15, 08:46
GRATTIS KALIMERA!!!!!!!!!flabb_flab
klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap _B-anana _B-anana _B-anana

Janet
2007-05-15, 08:49
Stort grattis från mig också!!
klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

Chris
2007-05-15, 09:35
Jag niger djupt och grattar på bemärkelsedagen ! Tänk så många oförglömliga stunder jag haft med Kalimera!
Den är som en gammal kär vän som jag bara älskar!
All erfarenhet av Grekland samlad på ett och samma ställe. En outgrundlig faktabank som inte går av för hackor. Ett stort tack till grundaren Janne och alla kalimeror som fyller sidorna med tips och råd.

Grattiskram från

Chris
bye_bye bye_bye bye_bye

PO
2007-05-15, 09:40
klapp_klap GRATTIS! klapp_klap

Jag säger nu som jag sa då, i mitt första resebrev:
"Kalimera.nu (http://www.kalimera.nu/) har varit en ständig glädje och inspirationskälla."

//PO
-medlem sedan 2001 bye_bye

inkfish
2007-05-15, 10:04
Grattis Kalimera! Och stort, stort tack till dig Janne för all den tid och energi du lägger ner på nätets bästa Greklandssajt:)

Pia B
2007-05-15, 10:08
Ett stort grattis på tioårsdagen! Greklandsresandet har blivit mycket smidigare efter alla bra tips och råd jag har fått genom Kalimera! :)
Pia

bopia
2007-05-15, 10:24
GRATTIS !!!!!!!!

Hipp hipp hurra för Kalimera och Janne idag på 10-årsdagen./bopia

Goliat
2007-05-15, 10:32
_B-anana _B-anana GRATTIS KALIMERA! _B-anana _B-anana

Slå er för bröstet alla Kalimeror! Det är ni som gör detta forum till vad det är! klapp_klap

Tack Janne för att du startade detta fantastiska forum! klapp_klap klapp_klap

Göran (stolt över att vara en del av Kalimera!)

Stina
2007-05-15, 10:57
GRATTIS PÅ 10-ÅRSDAGEN, KALIMERA!! _B-anana _B-anana _B-anana
Tänk så mycket jag lärt mig på den här sajten! klapp_klap
Man blir expert på Grekland av att regelbundet läsa Kalimera!!:)

Bästa Hälsningar från Stina!bye_bye

Ioslina
2007-05-15, 11:03
GRATTIS KALIMERA!

Vilken tur Janne, att din kompis tjatade på dig om hjälpen till hans hemsida, annars kanske du aldrig hade kommit på det här med Kalimera!

Grattis Kalimeras framgång och tack för alla tips man får här!

Susie
2007-05-15, 11:08
klapp_klap Grattis klapp_klap
og tusind tak for verdens bedste site. Tak for de mange flotte billeder, gode tips og ideér. Glæder mig til de næste 10 år.

Riitta
2007-05-15, 12:05
STORT GRATTIS_B-ananaklapp_klap_B-anana
Och tack förr allt glädje som man fått uppleva med Kalimera_B-anana
Riittabye_bye

Zanét
2007-05-15, 13:06
ETT STORT GRATTIS TILL KALIMERAS 10-ÅRSDAG & LÄNGE LEVE JANNE SOM SÅ ENERGISKT FORTSÄTTER MED KALIMERAS OTROLIGA UTVECKLING

klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Zanét & Zissis

Katta
2007-05-15, 13:58
klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klapklapp_klap STORT GRATTIS PÅ 10-ÅRS DAGEN!!! klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap

stenake
2007-05-15, 14:01
Grattis Kalimera
Tänk att det gått 10 år sen http://home4.swipnet.se/~w-48478 Jag kommer ihåg att adressen såg ut så där, men vet inte hur jag hittade den. Förmodligen med Yahoo, Google var nog inte uppfunnet då. Det bör ha varit 97 eftersom vi var på Ikaria det året och jag skrev om den ön, liksom om Mykonos, Tinos och Andros som vi varit på ett år tidigare. Sen har det blivit några flera öar och många inlägg i forumet, utom senaste året då vi faktiskt efter 12 resor till Grekland inte varit där på 4 år. Men nu suger det i Greklandstarmen igen, så kanske nästa år.

Sten-Åke

Lissi
2007-05-15, 14:42
klapp_klap klapp_klap klapp_klap För Janne, Camilla och Kalimera!!klapp_klap

Jag tror det var 1998 jag och fd maken hittade sidan inför en Greklandsresa. Läste gjorde jag redan då dagligen, men minns ej att jag skrev något....År 1999 eller 2000 tror jag att jag registrerade mig.. och sen dess har det inte varit många dagar utan en Kalimerados! Det är som en drog..fast en nyttigare sådan än många andra...om än inte helt billig;) ALLT kan man få reda på här..för att inte tala om så många VÄNNER jag fått! Min nye man är ju lika Grektokig som jag även om han inte gör just några inlägg.
Flera av våra gemensamma bästa vänner har vi lärt känna här och det är ju en extra bonus med Kalimera, man blir på något sätt så lätt vänner med varandra. Kalimerafesterna bidrar också till detta.
..och tänk shoppa kläder kan man ju göra här också:D

Än en gång ett JÄTTETACK för dessa år och vi ser fram emot många till!!klapp_klap

Lissi

Netwolf
2007-05-15, 16:34
Ett jättegrattis på dagen!klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Hittade kalimera första gg i slutet av 90-talet, men besöken var endast sporadiska. Hade en period med andra resmål runt sekelskiftet (samt barn, husbygge och annat som tog tid), så det blev inte naturligt att besöka sidan så ofta. Sen några år tillbaks har man nu fått "Greklandsåterfall". Ja, man har trillat dit rätt rejält! Det är inga andra resmål i tanken nu inte.
Numera är man starkt beroende av Kalimera. Besöker sidan i princip dagligen och ja - Kalimera är min startsida på datorn! Någon annan som har det? ;)

/Netwolf

Brige
2007-05-15, 16:43
Stort och hjärtligt GRATTIS!!!!!
Jag bockar, bugar och tackar innerligen för allt det jobb du lägger ned Janne.
Jag tror att det var i årsskiftet -97/-98 som jag upptäckte sajten. Jag minns en vansinnigt rolig tråd som handlade om söldukens betydelse, samt vilken sorts glas vi föredrog att dricka retsina/vin ur. "dgv"= duralexglasens vänner:p. "sdv"= söldukens vänner:D. OM jag nu minns rätt:confused:Ang_elx
VAD betyder Kalimera? Vilken fråga;):confused:
-Kalimera betyder absolut ALLT inför en greklandsresa. -Alla dessa tips som kalimeror generöst delar med sej av är oersättligt.
-Att andra Kalimeror har nytta av mina erfarenheter o tips känns alltid roligt.
-Kalimeror vi har träffat "live" på våra resor har blivit kära vänner att räkna med i vardagen.
-Att ha Kalimera som tröst när en greklandsresa synes fjärran.
-Kort sagt, Kalimera är en absolut nödvändighet för en "sann" grekoman!!!!

Någon däremot????????????
Nää, trodde väl detflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab
Allra varmaste o bästa hälsningar
//Birgitta

Eva L
2007-05-15, 16:48
Stort grattis Janne och Camilla. Har läst kalimera från start men när jag började skriva minns jag inte. Möjligen ett år före besöket på Folegandros. Jag minns att vi som var aktiva skickade vykort hem till Janne och jag skickade ett från den ön.

Folegandros hade varken bankomat eller internetcafé och när jag pratar med dottern ikväll ska jag fråga om vilket år vi var där. Gissar att det var 1998 eller1999 men helt säker är jag inte.

Eva

ciakoohler
2007-05-15, 16:50
Är det nån här som inte har Kalimera som startsida :D
Jag såg i en personaltidning att Posten hade en IT ansvarig som ,startat en hemsida om Grekland. 1999 på våren tror jag det var. Jag slängde mig över adressen och har fastnat där.När jag besöker min dotter ,brukar hon klaga på att jag är inne på Kalimera ist f att leka med barnbarnet.Dessutom har jag lockat in min systerdotter på Kalimera
också.
Förutom en massa kunskap om Grekland o härliga resor,har jag också fått massor med vänner,som jag aldrig träffat annars.Först o främst Elisabet förstås,men i övrigt ingen nämd ingen glömd.
Hoppas vara med när Kalimera fyller 20.

Eva L
2007-05-15, 16:57
Sölduksdiskussionen minns jag väl. Den lockade till många skratt. Undrar om det inte var Arne som startade den tråden.

Eva

Elisabet
2007-05-15, 17:07
Och jag hade bokat biljetter till Santorini hösten -99 för att båtluffa sommaren -00. Googlade (jo det fanns då) på "grekiska övärlden" och hittade den FRUKTANSVÄRT FULA (no offence Janne, du vet ju redan att jag tycker det bye_bye ) startsidan där det såg ut som om hela övärlden höll på sjunka till botten. Det är i sanning ett under att man återvände flabb_flab ;) Eller kan det ha varit så att HELA INTERNET var lika fult på den tiden, så man inte såg hur gräsligt det var...?

Nåväl, det har varit många diskussioner genom åren. Många favoriter i repris. Och så lär det väl forsätta.

Yamas och ett tiofaldigt leve för Kalimera!

ramses
2007-05-15, 17:41
GRATTIS PÅ 10-årsdagen. Kalimera blir bara snyggare och snyggare för varje år som går.
Att inte få kolla in under nån dag ger mig abstinens.

GRATTIS!!!_B-anana

YVONNE

Moster
2007-05-15, 17:43
GRATTIS på 10-årsdagen _B-anana_B-ananaklapp_klapklapp_klap_B-anana_B-ananaklapp_klapklapp_klap_B-anana_B-anana

Yeasou & Moster bye_byebye_bye

Lisbeth K
2007-05-15, 17:55
Stort Grattis till/för Kalimera!
Och ett minst lika stort TACK till Janne för det arbete som du lägger ned på att utveckla forumet!klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap

NewAnn
2007-05-15, 17:57
GRATTISklapp_klap
Jättekul att denna sajt har funnits i 10 år. Själv så hittade jag den 2005.

Kalimera gör:
*Att jag får så mycket information om Grekland.
*Resorna intressantare.
*Tiden mellan resorna roligare.
*Att ju mer jag lär mig om Grekland desto mer vill jag veta.

Ser fram emot kommande år:) Mvh Anneli

anoula
2007-05-15, 18:25
klapp_klap Stort grattis från mig med! Har själv varit medlem sedan cirka 2003 ! klapp_klap

kos44
2007-05-15, 18:29
Stort grattis Janne och tack Camilla För att vi får låna Janne Och Grattis Alla KALIMERIANER!klapp_klap klapp_klap
mvh.ulf&annika_B-anana

Lissi
2007-05-15, 18:34
Sölduksdiskussionen minns jag väl. Den lockade till många skratt. Undrar om det inte var Arne som startade den tråden.

Eva

..jo DÅ var jag registrerad på forumet i alla fall....ARNE: Vilket år var det??:confused: :confused:

Kalimera
2007-05-15, 18:37
Tänk att det gått 10 år Jag minns så väl Sten-Åke! Du var en av de absolut första! Hittade en av dina gamla bilder. Minns du från vilken ö och minns du vad det stod i bildtexten? :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/10_03.jpg

Kalimera
2007-05-15, 18:43
Jag minns att vi som var aktiva skickade vykort hem till Janne och jag skickade ett från den ön.Det hade jag glömt bort. Läsarna skickade vykort som jag publicerade. Det var långt innan sms, mms, forum, msn, och internetcafeér. :) Jag kollade efter ert vykort, men det hade jag inte kvar. Däremot har jag andra kvar. Kul läsning idag. Janérik - om du läser det här - du skickade många vykort. Ett av dem lyder så här. :D

Till slut så tog vi oss till Fourni. På grund av dåligt väder gick inte Flying Dolphin in hit i onsdags varför vi vi hamnade på Samos igen. Här på Fourni är det perfekt att ta det lugnt. Det finns många rum att hyra och flera tavernor att äta gott på. En strand mitt i stan och en annan efter 20 minuters promenad. Vi bor på Hotel Toula Precis på stranden. Telefon: 0275-51 332. Rummen är stora och fina. Vi hade turen att ta ut pengar på Samos. Här finns automat, men den verkar inte vara igång.

Elisabet
2007-05-15, 18:44
Sölduksdiskussionen minns jag väl.
..jo DÅ var jag registrerad på forumet i alla fall. Vilket år var det??Det var ju inte mer än ett drygt år sedan. Kanske hade det diskuterats före dess också, men då var det i alla fall en ingående diskussion om saken.

Bossew
2007-05-15, 18:45
STORT GRATTIS!klapp_klap

Lycka till med den fortsatta utvecklingen

bosse

Kalimera
2007-05-15, 18:45
Jag såg i en personaltidning att Posten hade en IT ansvarig som ,startat en hemsida om Grekland. Stämmer, jag flyttade från brevbärarkontoret till huvudkontoret. På den tiden när Posten var landets bästa arbetsgivare. :)

Kalimera
2007-05-15, 18:48
Det var ju inte mer än ett drygt år sedan.Det fanns en liknade diskussion i gamla forumet, eller om det vara i det första forumet. Det var den längsta diskussion vi haft. Den var kul! Och ja, det var Arne som drog igång. Men när det var minns jag inte.

Elisabet
2007-05-15, 18:52
Det fanns en liknade diskussion i gamla forumet, eller om det vara i det första forumet. Det var kanske i båda. Känns verkligen som en favorit(?) i repris när man tänker efter..

ciakoohler
2007-05-15, 18:54
[quote=Kalimera;89718]Det hade jag glömt bort. Läsarna skickade vykort som jag publicerade.
Jag skickade ett från Rhodos år 2000.Tänk vad utvecklingen gått framåt sen dess.Och ändå känns ju år 2000 som modern tid.

CarinaN
2007-05-15, 18:56
Jag vill också stämma in i Grattiskören!!!

Ett fyrfaldigt leve; Hurra, hurra, hurra, hurraaaaaaaa!

Själv har jag inte varit medlem så länge. Hösten 2005 var det nog tror jag. Men dessförinnan hade jag ju "smygläst" rätt länge. Innan jag började läsa i forumet hade vi aldrig båtluffat, trots att vi varit väldigt många gånger i Grekland. Tack vare alla resebrev och alla tips och råd vi hittade här på Kalimera blev det till slut av att vi endast bokade flygbiljett och vågade oss på att resa på egen hand. Kan nu inte tänka oss en sommar utan att hänga på oss ryggsäcken och sticka iväg mot nya, spännande Greklandsäventyr.

Och... som redan sagts här i tråden tidigare... nya vänner har vi fått genom Kalimera.bye_bye

Carina

Kalimera
2007-05-15, 18:58
Det var kanske i båda. Känns verkligen som en favorit(?) i repris när man tänker efter..Visst gör det! ;) Har letat som den dåre efter dumpar från första forumet (där du var med minns jag) men utan att lyckas. Har hittat annat kul däremot.

Så här såg första förslaget på Kalimeratröja ut:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/10_01.jpg

Så här såg loggan ut under några månader:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/10_02.jpg

En kollega fick syn på den och sa: vad fan är det för skit! Nästa dag kom han med den logga som finns idag. flabb_flab

Moster
2007-05-15, 19:01
"En kollega fick syn på den och sa: vad fan är det för skit! Nästa dag kom han med den logga som finns idag. flabb_flab"

Det är väl inget skit, jag tycker streckgubben är riktigt gullig Ang_elx

Moster :)

tramp
2007-05-15, 19:02
Grattis! Jag är nybörjare här, har bara varit med sen förra sommaren men hoppas sajten finns i 10 år till!:)

Chras
2007-05-15, 19:08
Grattis på 10-årsdagen och tack för dessa åren. Hoppas att de nästa 10 blir lika intressanta. Har tyvärr varit lat de senaste åren med att skriva men hoppas på en bättring.
Än en gång "grattis och tack" för dessa åren. De har varit givande. Du har verkligen lyckas med Din målsättning att göra KALIMERA till Sveriges största Greklandssajt.
Hälsningar Ingegärd o Christer Rasmusson
PS ETT TREFALDIGT SKÅNSKT LEVE FÖR KALIMERA. DS

Zanét
2007-05-15, 19:11
Sölduksdiskussionen kommer jag också ihåg och det skulle varit kul att få läsa om hela tråden igen, men det har kanske varit mer än en diskussion i ämnet? En annan kul tråd var Svenskar tråkiga från 2001 som jag tror att Rasmus startade. Ett annat minne jag har är när Janne åkte till Grekland och därifrån skulle skicka nyhetsbrev via mobilen - Tror jag fick 49 st (eller var det 79...) och till slut var jag tvungen att avsluta prenumerationen för att inte spränga inboxen :D

Fasiken vad kul man haft här under åren flabb_flab och flera trevliga bekantskaper och vänner har man också lärt känna/träffa klapp_klap

//Zanét bye_bye

Elisabet
2007-05-15, 19:26
Visst gör det! ;) Har letat som den dåre efter dumpar från första forumet (där du var med minns jag)Jag började som sagt läsa hösten -99 men reggade mig nog inte förrän våren -00. Tror det fortfarande var första versionen av forumet då. Stämmer det? Och hur många versioner har det varit egentligen? Är detta tredje?

En sak som jag minns väldigt väl och som jag tyckte var väldigt fint, var när du gjorde om åsnan på startsidan så att när man förde markören över den kom det fram en dikt (tror jag det var, en text var det i alla fall). OJ vad fascinerad jag var över vad man kunde göra på internet flabb_flab

anoula
2007-05-15, 19:30
http://www.kalimera.se/bilder/forum/10_01.jpg

Wow, vilken strandraggare! :D .

Kalimera
2007-05-15, 19:34
Och hur många versioner har det varit egentligen? Är detta tredje?Det är den tredje.

var när du gjorde om åsnan på startsidan så att när man förde markören över den kom det fram en dikt Hur i hela friden kan du komma ihåg det! :eek:

Texten var Louis Armstrongs, med en speciell slutknorr Ang_elx

I see skies of blue and clouds of white
The bright blessed day, the dark sacred night
And I think to myself, what a wonderful world Kalimera must be

Kalimera
2007-05-15, 19:38
Ett annat minne jag har är när Janne åkte till Grekland och därifrån skulle skicka nyhetsbrev via mobilenInte så kul. :( En kollega till mig svarade på nyhetsbrevet (det blev rundgång, går inte idag) och det gick ut till alla prenumeranter, som i sin tur svarade och undrade vem hon var, vilket resulterade att ännu fler svarade. Och snöbollen var i rullning. Gissa om det tog tid att reda upp den fadäsen. :o

Kalimera
2007-05-15, 19:40
Wow, vilken strandraggare! :D .Kunde varit om det vore en ö med fina stränder. flabb_flab Bilden är tagen på Schinoussa, och där kunde man inte ragga. :D

Hasse
2007-05-15, 19:50
GRATTIS KALIMERA - Den outtröttlige Janne och numera FRU Camilla till de 10 framgångsrika åren !!!!!

Oj oj oj oj oj vad mycket jag minns och vad mycket som har hänt. 1999 skulle min sambo Bettan för första gången få se hur jag reagerade över att resa till Grekland och allt vi hoppades på att få uppleva. Vi hade varit i Grekland utan varandras vetskap många år tidigare, jag bara en gång men hon hade t.o.m. ö-luffat i luffandets barndom.

Parga som vi då 1999 åkte till blev en dundersuccé för oss, vilken härlig stad det är insåg vi, snacka om att välja rätt första-gångs-by. Hur lite eller mycket jag tog information från dåvarande Kalimera minns jag inte, jag var ovan med datorer. Den biten har ju vuxit rejält sedan dess, de årliga Greklandsresor vi företagit oss kommer nu i sommar i och med Lesbos att bli den 11:e i obruten rad. Vi förstår inte hur vi ska kunna undvika ( ? ) Grekland :confused: (eller Kalimera heller.......)

Naturligtvis är alla möten det som blivit min guldkant här. Reggade jag mig 1999 redan minns jag inte riktigt men jag tror jag har varit med sedan före sekelskiftet. Mötena startade då jag tog initiativet till Kalimerafesterna som startade 2001 (Hallå Rasmus !!!!!). Dock är Ole den person för första gången i forumet föreslog fest, han var med då 2001 i Stockholm men har inte synts till sedan dess. (Läser du Kalimera, Ole ???)

Att jag haft med en hand eller två i de två andra festerna (Malmö 2002, Uppsala 2003) är ju bara bonus. Jag resonerar så att festerna ska spegla en av de viktigaste bitarna i vårat resande, vi Greklandsdårar - MÖTENA MED MÄNNISKOR. De sker ju även här hemma där vi bor, kalla Norden så att de får fortsätta i någon eller flera former är ju självklart - lika självklart som att Kalimera nu påbörjar sina 10 nästa år klapp_klap _B-anana :cool:

Vi missar Juni-festen men den 1/12 är vi absolut gjutna på, var så säkra !

GRATTIS till 10 år åter igen, Kalimera !!!

Hasse :cool:

martinifk
2007-05-15, 19:51
Grattis på tioårsdagen Kalimera _B-anana Och ett gigantiskt tack till Janne och Camilla klapp_klap

Kalimera är en jättebra site där du får svar oavsett vad du frågar!
Tack!

Jag blev medlem i januari -06 och har varit mer eller mindre aktiv under denna tid. Jag kollade dock på Kalimera redan 00 eller 01 då jag kommer ihåg att jag läste om olika öar osv. :)

Ser fram emot 10 nya Kalimeraår :cool:
(Ja, tänk om man bor i landet om 10 år t.o.m :eek:) :rolleyes:

Elisabet
2007-05-15, 19:52
Hur i hela friden kan du komma ihåg det! :eek:Minnet är ett mysterium... Men som sagt, jag tyckte det var såå fint. Minns att jag till och med blev ledsen när du tog bort det flabb_flab Texten var Louis Armstrongs, med en speciell slutknorr Ang_elx Aah, var det What a wonderful world!! Jag hade det i bakhuvudet, men litade inte riktigt på känslan av minne, utan tänkte att det var nog nåt grekiskt..

Hasse
2007-05-15, 19:57
Jag har förresten skickat en "födelsedagspresent" idag till Kalimera, riktad till Janne särskilt men givetvis får Camilla ta del av den (när du vill släppa den ifrån dig en stund, Janne).

Jag tror du förstår vad det rör sig om Janne, men säg för sjutton ingenting här "öppet". Det förblir din och min hemlighet, eller hur ??

Spjuvern Hasse :rolleyes: ;) :p :cool:

Kalimera
2007-05-15, 19:58
Jag tror du förstår vad det rör sig om Janne, men säg för sjutton ingenting här "öppet". Det förblir din och min hemlighet, eller hur ??Har mina aningar och tackar redan nu. :cool:

Kalimera
2007-05-15, 20:00
Jag tror att det var i årsskiftet -97/-98 som jag upptäckte sajten.Jag minns när du dök upp, måste varit i mars 1998. Vintern 97-98 spenderade jag i Indien. Du var mer aktiv då inte sant. :)

Kalimera
2007-05-15, 20:05
Minns att jag till och med blev ledsen när du tog bort det Den fanns där över en vinter när Kalimera hade stängt för att jag skulle uppdatera. Du var inte den enda som gillade den minns jag.

Ioslina
2007-05-15, 20:10
Inte så kul. :( En kollega till mig svarade på nyhetsbrevet (det blev rundgång, går inte idag) och det gick ut till alla prenumeranter, som i sin tur svarade och undrade vem hon var, vilket resulterade att ännu fler svarade. Och snöbollen var i rullning. Gissa om det tog tid att reda upp den fadäsen. :o

Det kommer jag ihåg!!!

Kalimera
2007-05-15, 20:18
Hösten 2005 var det nog tror jag.Fel, det var den 22 januari 2005. :D Ditt första inlägg i dåvarande forum löd så här:

Här kommer ännu en Greklandsfantast och vill vara med! Vi (jag+sambo) har varit i Grekland flera gånger men aldrig båtluffat. I sommar gör vi slag i saken. Vi flyger till Athen och tänker sedan åka till Milos, Sifnos och Serifos. Jag kommer nog att anfalla er med alla möjliga och omöjliga frågor om båtluff under våren. /Carina

Minns du? :)

Kalimera
2007-05-15, 20:30
Kom på en annan rolig sak. När jag fick veta att Anna Vissi skulle uppträda i Solna nämnde jag det i ett nyhetsbrev. För dem som inte visste vem hon var la jag till en länk till hennes hemsida. Några sekunder efter att nyhetsbrevet gått ut fick jag ett mejl från inkfish med rubriken "Stoppa pressarna"! Jag hade skrivit fel länk, hennes namn var felstavat och länken gick till en tysk hårdporrsajt. Det var inte alls roligt, och omöjligt att reparera skadan. :o

malou
2007-05-15, 20:30
GRATTIS !!!! En kilde til inspriasjon og kunnskap. _B-anana

Hellen
2007-05-15, 20:36
..."Stoppa pressarna"! Jag hade skrivit fel länk, hennes namn var felstavat och länken gick till en tysk hårdporrsajt. Det var inte alls roligt,... :o

Jag har full förståelse för att du inte tyckte det var roligt då, men nu är det ju jättekul:D :D

Själv har jag tittat in lite då och då som anonym något år innan jag blev medlem, det blev jag våren 05.(tjuvkikade) :p Har lärt mig enortm mycket om platser jag besökt och framför allt platser jag ännu ej hunnit besöka. Vi är relativt nya på Grekland. Önskar minst 10 år till och tackar för den bästa informationskällan om Grekland.
// Helén

Hjalta99
2007-05-15, 20:39
Även jag sällar mig till hyllningskören! Grattis Kalimera! Och jättestort tack till Janne och Camilla! klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Jag tror det var våren -98 (jag kan ha fel, rätta mig nån som vet) som jag läste en artikel om Grekland i Allt om Resor. Där fanns adressen till kalimera.nu. Och ibland händer det underverk; jag gick in och kollade. Sen dess är jag fast och har blivit fullständigt beroende av Kalimera! :D Jag är inne nästan varje dag och läser, hämtar inspiration och blir jättenyfiken på alla öar som jag inte besökt ännu (vilka är många). Än en gång: Hurra till 10-åringen! Ser fram emot minst lika många och givande år!

Hälsn
Eva

Eva L
2007-05-15, 20:41
För oss som hade autoreply på jobbets email som jag hade under en semester skickades meddelandet ut till alla nyhetsbrevsläsare? måste ha varit i den vevan. Nu har jag kikat lite i ett skåp med smått och gott. Hittade två kalimera klistermärken. Jag var nog med från starten av första forumet men visst fanns sidan ett bra tag innan.

Eva

liselotti
2007-05-15, 20:44
GRATTIS från
Lotta flabb_flab :D flabb_flab :D flabb_flab !

Någon tidigare skrev att KALIMERA gör tiden mellan resorna roligare - Håller med!

Lissi
2007-05-15, 20:52
:p Jag minns med glädje kvällen då Georgios Dalaras sjöng i Solnahallen oktober 2001. (Bara en vecka innan Kalimerafesten, den första så det blev resor Kalmar-Sthlm 2 veckor irad....!) Då åts det mat på Södermalm innan avfärd tillsammans med Dig Janne och Camilla och Marianne och Jens från Danmark.. Hette inte restaurangen Sonjas grek?? Eller Greken på hörnet?? Gott var det i alla fall!:p Efter konserten som var så BRA så blev vi 4 hembjudna på prat och dryck till er på Östgötagatan. DÅ fick jag se var "Kalimeradatorn" fanns, i en liten hörna i sovrummet, märkvärdigare var det inte då..:D och Du brände en CD med Eleni Karaindrou som jag fick ..eller skickades den senare?? Hennes musik hade jag aldrig hört innan.Hur som helst, sen dess var jag helt såld på hennes musik och är fortfarande..Jag har tappat räkningen på alla CD nu....
Tänk 7 år sen är detta snart..... Så många Kalimerminnen som väcks!!

Lissi

PO
2007-05-15, 21:02
Efter lite rotande.. Här är ett lätt sentimentalt bildmontage jag gjorde när gamla forumet gick i graven för ett par år se´n. Kommer ni ihåg hur det såg ut?

http://www.kallekung.nu/po/kalimera_old_forum.jpg

//PO bye_bye

Lissi
2007-05-15, 21:06
OH ja visst minns vi!! Det är ju inte så länge sen, ska man väl tillägga;) , annars är det ju si och så med minnet ibland...Tänk, först saknade jag det gamla jättemycket, tyckte allt var krångligt på det nya....och nu är visst nåt nytt på gång igen enligt nyhetsbrevet...Ang_elx ..fler funktioner..och jag som inte lärt mig de som finns här ännu...:confused:

Lissi

CarinaN
2007-05-15, 21:08
Fel, det var den 22 januari 2005. :D

Hi, hi... tur att du har koll på oss Janne flabb_flab .

Carina

Masouraki
2007-05-15, 21:22
Grattis på 10års dagen och stort tack till dig Janneklapp_klap klapp_klap klapp_klap

Janérik
2007-05-15, 21:25
Får väl bara hänga med i hyllningskören och gratulera.
Jag har väl varit med här ganska länge. För länge sedan hade ju jag en konkurrerande sida till denna men den håller snart på att slå rekord i att vara ouppdaterad.
Detta med vykorten hade jag helt glömt bort, kul grej på den tiden.

Mvh Janérik

*Nicki*
2007-05-15, 21:26
Grattis på 10-årsdagen!!! Minst 10 år till önskar jag mig.klapp_klap

Jag kommer ihåg åsnan på bilden från den föseta Kalimerasidan, vilket betyder att kalimera fuunits i mitt liv ganska länge flabb_flab Jag var dessutom inne ganska mycket och läste på det förra Kalimera-forumet. Reggad medlem blev jag dock inte förrän sommaren 2005. Nu är jag inne varje dag, även under vinterhalvåret.flabb_flab

*Nicki*

inkfish
2007-05-15, 21:52
flabb_flab Bilden är tagen på Schinoussa, och där kunde man inte ragga. :D

DET KOM JAG IHÅGsnyft_drop

Nu fick jag inte gissa.:mad: ;)

Och du har helt fel, Schinoussa är ovanligt lättraggat, vi fick nästan fly ön för att freda oss mot en mycket enträgen gammal farbror:o

inkfish
2007-05-15, 21:54
Några sekunder efter att nyhetsbrevet gått ut fick jag ett mejl från inkfish med rubriken "Stoppa pressarna"! Jag hade skrivit fel länk, hennes namn var felstavat och länken gick till en tysk hårdporrsajt.

Ja, jag ville ju inte att du skulle sprida mina bästa surftips så där, det var ju ett tips i förtrolighetAng_elx flabb_flab

nilam
2007-05-15, 21:58
klapp_klap Grattis Kalimeraklapp_klap

Jag är en av dem som bara "smygläste" på gamla forumet...registrerade mig när detta forum öppnade och sen dess är jag fast;) Inte en dag utan Kalimera:D
Har varit med på två träffar i Göteborg och tycker det vore kul om man kan få till det och komma till Stockholm i december.
Kalimera har betytt mycket genom åren men kanske allra mest sista tiden. Tack vare Kalimera har jag fått en riktigt go vän. Det började så här:

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6845

Efter att jag kollat min "inbox" den dagen har jag och Lotta haft så gott som daglig kontakt och även träffats IRL. Det är en ganska märklig historia om allt vi har gemensamt som skulle ta hela natten om jag skulle berätta:eek: Får bli en annan gång.
Sen Lotta startade tråden har det varit en lång väntan men om 1 dag och 8 timmar åker vi till Kreta...tillsammansflabb_flab

Malin

inkfish
2007-05-15, 22:03
klapp_klap Sen Lotta startade tråden har det varit en lång väntan men om 1 dag och 8 timmar åker vi till Kreta...tillsammansflabb_flab

Malin

Vilken bra historia! Och vilket bra firande av Kalimeras tioårsdagklapp_klap

Hoppas ni får en härlig resa.

Lindiz
2007-05-15, 22:08
Jag tror att det var i årsskiftet -97/-98 som jag upptäckte sajten. Jag minns en vansinnigt rolig tråd som handlade om söldukens betydelse, samt vilken sorts glas vi föredrog att dricka retsina/vin ur. "dgv"= duralexglasens vänner:p. "sdv"= söldukens vänner:D.

Stort GRATTIS på tioårsdagen... minns också den där roliga tråden om söldukar... och åsnan kommer jag också ihåg...så jag måste ha varit med ett tag!

Hoppas Kalimera forstätter förgylla min vardag!

nilam
2007-05-15, 22:17
Vilken bra historia! Och vilket bra firande av Kalimeras tioårsdagklapp_klap

Hoppas ni får en härlig resa.

Tackar...ja det kommer bli en toppensemester hoppas vi:)

Malin

kari
2007-05-15, 22:58
klapp_klap klapp_klap :D :D :D klapp_klap klapp_klap - i 12'te time en kjempegratulasjon fra meg!_B-anana
Tusen takk for a l l glede og nytte Kalimera har gitt meg :D klapp_klap :D

bye_bye Kari

babsan
2007-05-15, 22:58
ETT STORT GRATTIS klapp_klap klapp_klap

Verkligen ett jättebra forum. Har blivit Kalimera-beroende. Så fort jag slår upp ögonen på morgonen, så sätter jag på datorn och går in på Kalimera.

Barbro :)

pia-marianne
2007-05-15, 23:32
Jättegrattis Kalimera på 10-ÅRSDAGEN klapp_klap Och till dig JANNE,en mycket engagerad,duktig och fantasifull "Kalimerare" klapp_klap
Trevlig semester i det härliga landet Grekland.bye_bye

Med vänlig hälsning pia-marianne

Athanasia
2007-05-16, 05:46
Kan jag se nånstans när jag reggade mig...en stilla undran bara.(minns tydligt hur Janne tyckte att jag "skrek" med mina versaler i nicket.:D

MIAS
2007-05-16, 07:04
Grattis!!! Tack Janne för all tid och arbete du lagt ner på denna hemsida! Vad hade vi gjort utan Kalimera hela vinterhalvåret???

Miabye_bye

Lotta E
2007-05-16, 07:41
klapp_klap Grattis Kalimeraklapp_klap

Jag är en av dem som bara "smygläste" på gamla forumet...registrerade mig när detta forum öppnade och sen dess är jag fast;) Inte en dag utan Kalimera:D
Har varit med på två träffar i Göteborg och tycker det vore kul om man kan få till det och komma till Stockholm i december.
Kalimera har betytt mycket genom åren men kanske allra mest sista tiden. Tack vare Kalimera har jag fått en riktigt go vän. Det började så här:

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6845

Efter att jag kollat min "inbox" den dagen har jag och Lotta haft så gott som daglig kontakt och även träffats IRL. Det är en ganska märklig historia om allt vi har gemensamt som skulle ta hela natten om jag skulle berätta:eek: Får bli en annan gång.
Sen Lotta startade tråden har det varit en lång väntan men om 1 dag och 8 timmar åker vi till Kreta...tillsammansflabb_flab

Malin

Och jag har också hittat en ny vän!
Tack vare Kalimera träffade jag Malin! TACK!
En riktig god vän har hon blivit.
22 timmar kvar till avresa!

Lotta (medlem sen 2005)
Grattis igen!

Celbe
2007-05-16, 07:54
Jag instämmer i alla hyllningskörer så här en dag för sent klapp_klap klapp_klap!

Vintern 2001 fanns det något som hette "Mitt Grekland" där man kunde berätta lite om varför man åker till Grekland, hur många resor man gjort, vilka öar man besökt m m. En av frågorna var "När hittade du Kalimera?" och på den har jag svarat 1999. Det enda jag kommer ihåg är att jag hittade den av ren slump (och det var väl så man hittade det mesta på Internet då).

Första mailkontakten jag hade med Janne var i december 1999 (ja, jag sparar en hel del i min dator...:o) och då hade jag ställt en fråga om (usch, nu kommer det värsta :eek:) Thailand istället... Får väl ursäkta mig med att det fanns inte så mycket information på nätet då som idag så jag var tvungen att ta till det som fanns.

I "Mitt Grekland" var det för övrigt jättekul att läsa om andra Kalimerianer men idag hade det nog inte gått att genomföra när vi blivit så många.

Celbe

Micke Pite
2007-05-16, 08:53
Hittade till Kalimera våren -98 då vi började fundera på vår första båtluff. Sidan var till stor hjälp vid planeringen och en stor inspirationskälla.
Minns framförallt Arnes inlägg från den tiden om söldukar,
vikten av ha eltejp/koppartråd i packningen och duralexglasens nödvändighet för att få rätta smaken vid intagandet av Retsina m.fl.

Har under åren träffat en del Kalimerianer både på Kalimerafester
och i Grekland och det har varit väldigt trevligt med nya bekantskaper med samma intresse.flabb_flab

Micke

stenake
2007-05-16, 09:20
Jag minns så väl Sten-Åke! Du var en av de absolut första! Hittade en av dina gamla bilder. Minns du från vilken ö och minns du vad det stod i bildtexten? :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/10_03.jpg

Jo, ja minns att det stod "good roads" Det var ägaren till Hotel Kastro i Agios Kirikos som sa det när vi frågade om man kunde åka den mindre bakvägen till Armenistis. Men vi hade jeep, så vi kom fram till slut.

Sten-Åke

ENIAC
2007-05-16, 09:45
STORT GRATTIS TILL KALIMERA (i efterskott) och ett JÄTTETACK till JANNE som har startat denna eminenta sida!
För tillfället lider jag av Kalimera-abstinens då min dator pajat och jag inte kan surfa dagligen snyft_drop Som tur är kommer snäll farbror från hp nästa helg och levererar en ny. Så snart blir det Kalimera varje dag fram till avresan den 2:a juni! Verkligen en jättebra sida där medlemmarna är snabba med att svara, på allt från greklandsfrågor till datorproblem!
Stort TACK till alla som gjort Kalimera till vad det är! klapp_klap

Chris
2007-05-16, 10:06
Numera är man starkt beroende av Kalimera. Besöker sidan i princip dagligen och ja - Kalimera är min startsida på datorn! Någon annan som har det? ;)

/Netwolf

Jomenvisst här är en till som har den som startsida! Vad skulle man ha annars?

Chris
bye_bye

Themis
2007-05-16, 10:19
Inget grattis på dagen från mig då.
Men 10 år och en dag är kanske inte heller fy skam. :D

Stort tack i alla fall till Janne för allt jobb!!
klapp_klap klapp_klap klapp_klap

/Themis

Kalimera
2007-05-16, 12:40
Jo, ja minns att det stod "good roads" Stämmer! Att du minns det! :eek:

Kalimera
2007-05-16, 12:45
minns tydligt hur Janne tyckte att jag "skrek" med mina versaler i nicket.Det minns jag också. :D

Jag kan inte se när du reggade dig i gamla forumet, men jag vet att du den 31 juli 2004 skrev så här:

Om 4 veckor står vi på Arlanda igen..på väg mot RETHYMNON!

:)

Kalimera
2007-05-16, 12:46
I "Mitt Grekland" var det för övrigt jättekul att läsa om andra Kalimerianer men idag hade det nog inte gått att genomföra när vi blivit så många.Det kommer tilbaka i någon form nästa år.

anne
2007-05-16, 18:34
Gratulerer fra meg også,HURRA klapp_klap klapp_klap.
Denne siden er helt fantastisk jeg har fått så mange gode tips her(er kanskje ikke så flink å skrive innlegg selv).Jeg må innom å lese hver dag,foruten når jeg er i hellas,men da blir det veldig MYE å lese når jeg kommer hjem,jeg vil jo ikke gå glipp av noe.Spesielt er det kjekt å lese alle blogghõrnor,tusen takk til alle dere og tusen takk til deg Janne.

ANNE

pawik
2007-05-16, 21:07
Även om jag inte varit så aktiv på sistone känns det som om jag varit med nästan sedan forumet började. Har jag det tro? Vet du när jag registrerade mig Janne? Det kanske rent av var innan forumet fanns:D :D . Tror inte du har så gamla backuper.

Välkommen till den grekiska övärlden med sin enda llllåååånnnnggggaaaa tråd kommer jag ju väl ihåg liksom en del stridiga viljor som skulle knäppa alla nybörjare på näsan för att dom inte kollade bland inläggen på den tiden.

Själv har jag, liksom en del andra, trampat över någon gång, och de av er som har hängt med kommer säkert ihåg dessa tillfällen.

Forumet i sin nuvarande form håller en hög klass och här finns ju mängder med bra information. Jag tycker att stämningen är bra. Här finns alltid ett vänligt svar till någon som ställer en nybörjarfråga om det nu finns några sådana. Nybörjarfrågorna är ju oftast de allra viktigaste och bästa frågorna.

GRATTIS KALIMERA!!!

Jag hänger nog med 10 år till.

/pawik

Marianne
2007-05-16, 22:20
STORT GRATTIS till Kalimera och Janne. Och tack till Camilla för att du finns i bakgrunden:).
Första gången jag hörde om "en svensk hjemmeside om Grækenland" det var våren 1998 - och sen dess har Kalimera blivit en del av vårt liv. Inte bara stort sett dagliga besök på Kalimera, men vi har mött många underbara människor, varit på Kalimeramiddagar i Stockholm, Malmö och i Lund, varit på grekiska konserter i Stockholm och Aten tillsammans med goda Kalimeravänner, mött goda Kalimeravänner på flygplatser, färjor, hamnar, på öar osv. osv. - och här hemma på olika platser i Norden.
Kalimera har verkligen betytt otroligt mycket för våra senaste nio år!
Tack Janne! Tänk på vilken otrolig glädje du sprider för så många människor, när det känns lite trögt, för det gör det säkert ibland.

Och nu önskar vi er några helt underbara månader i Grekland hela sommaren och hösten och ser fram till att läsa om alla era upplevelser!

Marianne & Jensbye_bye

Maggan1
2007-05-18, 18:29
Ett stort GRATTIS till 10 års dagen klapp_klap och hoppas på många fortsatta år önskar

Maggan bye_bye