Visa fullständig version : SAS strejkvarsel
Ja då sitter jag och antagligen många fler med mig med inrikesbiljetter den 25 maj. Den dagen har SAS kabinpersonal varslat om strejk. Troligen är biljetterna inte ombokningsbara. Det brukar vara så med SAS billigaste biljetter. Inte lär det bli enkelt att hitta nya till den 24 maj och då blir det ytterligare en övernattning i Stockholm. Antar att reseförsäkringen inte gäller om resan till Grekland inte går att genomföra och självrisken äter väl i så fall upp det mesta av ersättningen. Vill bara klaga lite innan jag börjar fundera över eventuella reservplaner.__D
Eva
Var har du läst om strejkvarsel på SAS är det bara en dag eller??
HälsningarGlenn
Finns på alla hyhetssidor samt i TV. Dispens under semesterperioden från 11 juni. Blir strejken av stannar alla SAS plan på marken. Varslet gäller all kabinpersonal i Sverige från kl 05.00 den 25 maj.
Eva
http://www.htf.se/templates/HTF_Press_Page.aspx?id=8760
Här finns pressmeddelandet från HTF
// Helén
Då kommer även Apollos flygningar med SAS att drabbas? Inget flyg till Kalamata den 26:e med andra ord!__D
Vill bara klaga lite innan jag börjar fundera över eventuella reservplaner.__D
Eva
Jag minns inte var du bor, men här är en reservplan:
http://www.sj.se/ :rolleyes:
Lite långsamare, men man kan sova på dem om man ska långt och då slipper man hotelövernattning. ;) Och så är det bättre för miljön :)
Antagligen blir det inte dyrare om man räknar ihop hotel och flygresa - sjukt att det ska vara så mycket billigare med flyg än tåg.
/Marianne
Händer en hel del på Arlanda just nu, Sterling den 17:e och SAS från den 25:e
vilka står mer på tur? Tornet är ju trubbel lite då och då.... iget kul för alla som drabbas!!
Jag minns inte var du bor, men här är en reservplan:
http://www.sj.se/ :rolleyes:
/Marianne
Hmm, SJ är ju något lokalt bolag som numera bara finns i södra Sverige, här är det väl Veloria eller vad fasen de heter numera som trafikerar järnvägarna en gång per dag vid lite varierande tider beroende på väder och vind.
Då jag tittade på hur vi skulle ta oss ner till ARN 14/6 så blev billigaste alternativet att åka med Malmö Aviation till Bromma och ta taxi därifrån. Troligen tar vi bil ner i stället, det är ju bara 70 mil så det tar inte så lång stund.
Ska kanske tilläggas att både vi och Eva L bor i Umeå.
Mvh Janérik
Ja jag har ett möte på Karolinska på förmiddagen den 25:e så direkt när jag kommer till jobbet idag ska Företagsresor som bokat mina inrikesbiljetter få börja lösa frågan åt mig. Även om det inte är jag själv som betalar biljetten blir det en onödig kostnad för arbetsgivaren. Tåget blir det dock inte, det är som Janérik skriver ett högst opålitligt alternativ.Tror fasen att bussen är bättre det är ju faktiskt bara 70 mil. Jag har ingen lust att flyga ner den 24:e eftersom den veckan är fulltecknad med både jobb och privata åtaganden så förhoppningsvis kan något annat flygbolag ta mig till Stockholm rätt dag.
Någon skrev att Apollos resor fryser inne varför förstår jag inte. Flyger inte Apollo mest med eget bolag och egen personal. Min flygning till Santorini den 26:e är med Novair.Vi får hoppas att det löser sig för mig och alla andra.
Eva
Athanasia
2007-05-15, 07:15
Vi har åkt med Sas en gång till Santorini och en gång till Samos,fast vi hade bokat med Apollo...så för allas skull hoppas jag att de har sina Novair..
Vi har åkt med Sas en gång till Santorini och en gång till Samos,fast vi hade bokat med Apollo...så för allas skull hoppas jag att de har sina Novair..
Kollade nyss min enkelbiljett ner i mailen och där står det tydligt Novair. Har dessutom fått en länk till deras taxfree inför utresan. Hembiljetten har jag inte fått än men den bör i så fall omfattas av dispensen.
Eva
Athanasia
2007-05-15, 07:27
Håller tummarna!:)
:eek: NEJ!!!! Min son ska flyga med SAS till London när han flyttar dit den 1/6 och vi har INTE fått någon info från dem om att det är strejkvarsel. Vad gör man om han blir kvar ensam i Göteborg utan nånstans att ta vägen eller några pengar att köpa ny biljett för? Sånt här orkar jag inte med nusnyft_drop
Athanasia
2007-05-15, 07:58
Det verkar inte som om Gbg blir berörda,det står att de har dansk personal på planen därifrån.
Det verkar inte som om Gbg blir berörda,det står att de har dansk personal på planen därifrån.
Hoppas, hoppas! Jag har suttit och sökt på SAS hemsida men hittar inte något alls om strejken. Kör de med strutsmetoden tro?
Tack för informationen!
Kickie
"Någon skrev att Apollos resor fryser inne varför förstår jag inte. Flyger inte Apollo mest med eget bolag och egen personal. "
Apollo använder även andra bolag. Vi flyger ner med SAS till Kalamata den 17/5 och hem den 24/5 med TimeJet. (Kastrup).
I oktober var vi på Kreta med Apollo och flög då med SAS.
SteffTee
2007-05-15, 09:35
Om det blir strejk brukar biljetterna vara ombokningsbara till annat, möjligt datum.
Exakt hur det blir brukar inte vara klart förrän samma dag eftersom man alltid väntar i sista stund med åtgärder eftersom man väntar och ser hur förhandlingarna faller ut.
Åker man charter och SAS står för flygplanet kan man ligga risigt till. I annat fall kan det finnas möjlighet att bli ombokad på SAS' sammarbetande flygbolag (Lufthansa/Austrian). Det är ju dock så att de har inte heller obegränsat med platser och att man måste bli ombokad i samma bokningsklass.
Åker själv med SAS den 7 jun och hoppas att det har löst sig tills dess.
Har själv bokat med Apollo den 2:a Juni och då är det Novair som flyger.
De berörs i nuläget inte av strejkvarslet vad jag förstår.
Däremot har jag en annan resa i tjänsten bokad med SAS den 26:e Maj. Hurra...
Varslet berör ju endast Apollos flygningar som sker med SAS.
Nu är min resa räddad. Vågade inte vänta till sista stund för att bli ombokad gratis till vad? när alla plan nästan är fulla redan innan. Har nu två inrikesbiljetter till Stockholm varav den ena med Malmö Aviation är fullt omboknings och avbokningsbar till dagen före avresan och en med SAS som jag kan använda om det inte blir strejk.
Eva
anneli56
2007-05-16, 08:09
HTF/SCCA, som organiserar SAS Sveriges kabinanställda, varslade den 14 maj 2007 om konflikt från och med morgonen den 25 maj. Varslet om konflikt omfattar endast SAS Sveriges flygningar som bemannas av kabinpersonal anställd i Sverige.
Varslet omfattar inte SAS långlinjeflygningar till och från Arlanda, SAS Danmark och SAS Norges flygningar.
Detta står på SAS hemsida idag.
Förstår jag rätt.Det ska inte drabba oss som ska åka till Grekland från Arlanda?_B-anana Anneli
Nu har jag varit i kontakt med SAS angående sonens flyg Landvetter-Heathrow och de "kan i dagsläget inte svara på vilka sträckor som berörs av en ev. strejk". Tidigast den 23/5 vet de vilka flyg som ställs in...De kommer troligen inte att "hinna" nå alla berörda resenärer, man får själv hålla sig uppdaterad via deras hemsida. Det känns riktigt tryggt att veta att sonen riskerar att bli kvar i Sverige utan boende och med en begränsad budget. Hur mycket nattsömn kommer det att bli här i huset nu?
Boka om biljetten (kostnadsfritt) får man inte göra förrän strejken är ett faktum och då är det nog kört att hitta en billig biljett till London.snyft_drop På frågan om SAS Cargo berörs kunde dom inte svara alls. Skitkul med tanke på att en del av vårt bagage kommer att fraktas med dem.
Nu är jag sur!
Elisabet
2007-05-16, 09:12
Förstår jag rätt.Det ska inte drabba oss som ska åka till Grekland från Arlanda?Enligt den info som gavs igår så drabbas flyg inom Sverige och Europa, men inte Asien och USA. Det är nog bara de senare som räknas som långlinjeflygningar.
Men än har vi ju inte sett om det blir någon strejk. Alla parter vill säkerligen försöka lösa frågan på annat sätt, och innan den 25 maj ska det passera många förhandlingstimmar under bron.
Att vänta tills strejken är ett faktum för att få boka om en inrikesbiljett är knappast ett alternativ en sån här gång. Bäst är väl att göra som jag har gjort att boka en avbokningsbar inrikesbiljett och avvakta. Blir det ingen strejk
avbokar jag den och blir det strejk så kommer jag iväg till Stockholm ändå.
Krångligare är det naturligtvis för den som ska flyga utrikes med SAS. Ovissheten kan ju förstöra glädjen inför resan och krångla till livet även rent praktiskt.
Eva
[QUOTE=Kikh;89847]
På frågan om SAS Cargo berörs kunde dom inte svara alls. Skitkul med tanke på att en del av vårt bagage kommer att fraktas med dem.
Cargo godset ligger på SAS planen så lyfter inte de, blir grejerna kvar! :mad:
Och idag är det "sjuka" i tornet vilket gör att det är förseningar upp till 30 min.
C
anneli56
2007-05-16, 16:17
Senaste nytt om strejkvarsel
Under onsdagen påbörjades medling i Medlingsinstitutets regi. FlygArbetsgivarna/SAS Sverige har samtidigt varslat om lockout. Det innebär att de HTF-anslutna kabinanställda som omfattas av varslet är uttagna i lockout från och med den 28 maj. Inga andra HTF-anslutna medarbetare inom SAS omfattas av denna lockout och arbetar som normalt.
:) Anneli
SteffTee
2007-05-17, 09:25
Förstår jag rätt.Det ska inte drabba oss som ska åka till Grekland från Arlanda?_B-anana Anneli
Tyvärr Anneli56, om det blir strejk så drabbas Atenflygen som SAS flyger från Arlanda. Flyger själv med SK1833 den 7juni men hoppas att det då har löst sig!
Om jag fattat det rätt har parterna sagt nej till ett slutbud och därigenom har risken för strejk ökat. Är innerligt glad för att jag även har inrikesbiljett med ett annat bolag i det här läget. Alla tåg och bussar från Norrland till Stockholm lär vara fullbokade på fredag.
Eva
Nu är det ett faktum!!
http://www.sas.se/sv/Misc/Ovriga_sidor/Information-varsel/
Eva, har Du sån tur så att just DITT flyg vara ett av de som skulle gå gfrån Luleå till Sthlm?? Eller var flyger Du från?
Lissi
:mad:snyft_drop:mad:snyft_drop:mad: Vi får fortfarande INTE besked om Landvetter-Heathrow. Inte får vi boka om än heller!
Eva, har Du sån tur så att just DITT flyg vara ett av de som skulle gå gfrån Luleå till Sthlm?? Eller var flyger Du från?
Lissi
Eva flyger från Umeå!
Eva flyger från Umeå!
Ja, så var det...det går ju annars ganska många SAS plan ändå på fredagen i Sverige..t o m från Kalmar såg jag....;)
Elisabet
2007-05-24, 16:45
Eva flyger från Umeå!Ja, så var det...det går ju annars ganska många SAS plan ändå på fredagen i Sverige..t o m från Kalmar såg jag....;)Och dessutom har hon skrivit längre upp i tråden hur hon löste biljettfrågan redan för över en vecka sedan ;)
Men att det går "ganska många" inrikesplan i morgon håller jag inte med om. 14 stycken, det är säkert inte mer än några futtiga procent av det vanliga antalet på en fredag. Bara från Luleå blir sju avgångar inställda i morgon.
Lissi
Jag flyger från Umeå som ligger ca 27 mil från Luleå men har redan när strejken kom på tal första gången bokade jag in mig på Malmö Aviation. Den biljetten var avbokningsbar till idag men nu behöver jag den. Vågade inte vänta tills strejken var ett faktum. Idag lär allt vara fullbokat från Norrland.
Eva såg att flera svarat först nu :)
Jo men jag har läst att Du hade dubbla biljetter, men det var bara en vänlig tanke att Du kanske slapp besvär med annat och kunde åka som planerat...En vänlig förhoppning och fråga inget annat......Ber så mycket om ursäkt!
Lissi
Inte behöver du be om ursäkt för det. Tror inte att det går några andra SAS inrikesplan imorgon än de avgångar som ska ta hem personalen och planen till Arlanda.
Eva
SteffTee
2007-05-24, 21:55
[quote=Kikh;89847]
På frågan om SAS Cargo berörs kunde dom inte svara alls.
Det lär inte drabba Cargo. Det är kabinpersonalen som är i konflikt, inte de som sitter bakom spakarna!
[quote=Frappe;89873]
Det lär inte drabba Cargo. Det är kabinpersonalen som är i konflikt, inte de som sitter bakom spakarna!
Enligt personalen på SAS skulle det inte gå att skicka paketen med Cargo:( Bara att vänta och se hur länge eländet pågår, tyvärr går det inga båtar Göteborg-Newcastle heller. Jag börjar få flyttpanik, bara en vecka kvar och massor med problem!!!
Fackförbundet HTF ger dispens åt SAS så att bolaget ska kunna flyga chartertrafik. Beslutet togs i kväll och gäller bara renodlad chartertrafik, enligt HTF:s förhandlingschef Tommy Mases. SAS
Nu kan Ni som bokat Charter och flyger med SAS andas ut _B-anana_B-anana_B-ananaklapp_klapklapp_klapklapp_klap
Hälsningar Glenn
anneli56
2007-05-24, 23:47
_B-anana_B-anana
Vilken lättnad,nu kommer vi iväg till Kalamata på lördag!!klapp_klapklapp_klap
Anneli
Anneli!
SÅ SKÖNT!!!!
Ha en underbar semester på det fantastiska Peloponnessos!!!
Lissi
anneli56
2007-05-25, 09:21
Tack så mycket ,det ska vi ha, efter denna oroliga vecka,då man fått så olika besked av Apollo varje dag.
Men nu ser det äntligen ut så att vi kommer i väg.Underbart_B-anana
:)Anneli
anneli56
2007-05-25, 10:59
snyft_dropSkulle ej tagit ut glädjen i förväg,fick precis ett samtal att Kalamata flyget är inställt.snyft_dropAnneli
ylva m b
2007-05-25, 12:02
Hur kan det vara inställt? Chartern skulle ju löpa normalt. Vad sade dom när dom ringde?
Nä, usch så tråkigt!:(
Man vågar snart inte boka flyg i förväg..man vet ej vilket flygbolag som drabbas av strejk nästa gång..
Vi har våra tre planerade flygningar med tre olika bolag och de har inte drabbats hittills..Ta i trä;)...Men det kanske är deras tur nästa gång....
Jag lider med er Anneli m fl!snyft_drop Hur ersätts ni för detta???
Lissi
anneli56
2007-05-25, 13:22
Tråkigt tråkigt!!!snyft_drop
Apollos information är lika med noll,plus otrevlig personal!!!
Fortfarande på deras hemsida står info från igår!Vi har bokat resan ned till Kalamata och hemresan för sig.nu får vi tillbaka pengarna för resan ned.
Vi blev erbjudna att åka till santorini eller mallorca i morgon,bara flygstol.(eftersom vi bara hade det bokat)
jag fattar inte det här med dispensen för charter,tydligen har inte SAS lämnat in en ansökan!!Apollo visste inget.Ändå sa dom att det fortfarande kan ändra sig,då ringer dom igen,nu funderar vi att ta flyget till Aten via Warsava.Vi har ju fortfarande hemresan från kalamata,om strejken då är över.
Katastrof,inte bara för oss,för alla .Inte minst för SAS och även Apollo!!
Anneli
Elisabet
2007-05-25, 13:25
man vet ej vilket flygbolag som drabbas av strejk nästa gång..Det är nog stor risk att du har väldigt rätt i det. Flygbranschen verkar ha stora strukturella problem med arbetsförhållanden som har sopats under mattan länge. Jag siar att det vi ser nu bara är toppen på ett isberg.
Tråkigt tråkigt!!!snyft_drop
nu funderar vi att ta flyget till Aten via Warsava.Vi har ju fortfarande hemresan från kalamata,om strejken då är över.
Anneli
..det skulle jag ABSOLUT göra om det är till rimligt pris! Buss från Aten till Kalamata via Tripoli är en VACKER resa!!! Konflikten är säkert löst till ni ska hem igen!! LYCKA TILL!!!!
Lissi
Fortsatt inställda flyg även i morgon:( Inget nytt för dem som reser efter den 29/5 (vi har fortfarande inte hört ett ljud från SAS trots att sonen har biljett till den 1/6).
Kalimera
2007-05-25, 14:46
Tråkigt tråkigt!!!snyft_dropAnneliSå trist! :( Fattar inte varför när de säger att chartern ska undantas!
Nu blev det lite fel i citeringen:
Ursprungligen postat av Frappe
Det lär inte drabba Cargo. Det är kabinpersonalen som är i konflikt, inte de som sitter bakom spakarna! detta skrev SteffTee!
Som sagt Cargo blir drabbat eftersom SAS planen inte lyfter, vi har en massa gods idag som blir stående, så vi i frakt branchen blir oxå drabbade = våra kunder!
Camilla
Fortsatt inställda flyg även i morgon:( Inget nytt för dem som reser efter den 29/5 (vi har fortfarande inte hört ett ljud från SAS trots att sonen har biljett till den 1/6).
Jag tror nog att detta är löst innan den 1/6, med tanke på att strejken kostar SAS 20 miljoner om dagen!
Camilla
Jag tror nog att detta är löst innan den 1/6, med tanke på att strejken kostar SAS 20 miljoner om dagen! Camilla
Det är exakt det jag hoppas på, annars hade jag gått i taket flera gånger om redan. Orkar inte bekymra mig om mer än en katastrof per dag just nu men jag tycker oerhört synd om alla som får sina semestrar förstörda, framför allt eftersom det verkar vara SAS eget fel att chartern inte går som de skulle. Bara de nu inte går i konkurs också...
Kickie
anneli56
2007-05-25, 16:45
Senaste nytt
Vi har kontakt med SAS eftersom vi måste veta vad vi ska göra med våra resenärer. HTF är villiga att låta charterflygen gå, men nu verkar det som att SAS hotar med lockout, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.
SAS har lagt ett lockout varsel fär flera dagar sedan from 28 maj tror jag. Dispenser finns för perioden efter den 11 juni från fackets sida men hur det blir i verkligheten vet nog ingen.
Eva
Senaste nytt
Vi har kontakt med SAS eftersom vi måste veta vad vi ska göra med våra resenärer. HTF är villiga att låta charterflygen gå, men nu verkar det som att SAS hotar med lockout, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.
På Luftfartsverkets hemsida står det att Kalamataflyget är inställt och det är SAS som ställtin. Säkert ett taktikdrag från SAS att ställain charterflygen trots att HTF ger dem dispans.
anneli56
2007-05-26, 00:07
Det hela är ju ett spel och maktkamp!Detta står på Dagens Industri sidan idag.
Från HTF misstänks det att SAS avsiktligt valt att inte besvara dispenserbjudandet.
"SAS försökte utnyttja situationen och skuldbelägga oss", menar Tommy Mases.
På SAS ser man inte oväntat annorlunda på saken. Skälet till att flygkoncernen inte accepterade fackets erbjudande var att det inte gällde hela charterverksamheten utan enbart delar av den:
"Det här är enbart ett pr-utspel. Vi får svårt att använda dispensen i praktiken", hävdar Andris Zvejnieks, kommunikationsdirektör på SAS Sverige.
Senast mail jag fått från SAS:
Vi ber om ursäkt!
Att behöva meddela detta till dig känns mycket tråkigt. In i det
sista har vi försökt undvika en strejk. Från kl 05:00 i dag fredag
den 25 maj strejkar SAS Sveriges HTF-anslutna kabinpersonal.
Som du säkert känner till valde vi redan igår att ställa in trafik idag den 25 maj. Detta för att vi med framförhållning ville begränsa antalet resenärer som skulle fastna på en flygplats vi inte skulle kunna beflyga.
Ännu vid lunch idag, fredag den 25 maj har ingen lösning kunnat uppnås. Därför är vi nu tvungna att ställa in flertalet av våra flygningar även under lördagen den 26 maj.
Vissa av våra flygningar drabbas inte av strejken.
Se www.sas.se som uppdateras kontinuerligt.
För ombokning av din resa rekommenderar vi dig att du kontaktar ditt försäljningsställe eller SAS på 0770-727 727.
SAS Sverige
anneli56
2007-05-26, 10:36
_B-ananaÄntligen efter all strul så åker vi i kväll till Aten via Warsava, några tusenlappar mer i kostnader, ca 12-13 mer timmar i restid!!:(
Bussresan ned till Kalamata vilken jag ville slippa för att åkt det så många gånger.
Men men ,finns inga alternativ. I morgon är vi där i alla fall _B-anana
Lider med alla som drabbas av det här,det är inte roligt:)
Anneli
Tigerflickan
2007-05-27, 15:46
Det verkar som det blir fortsatt strejk även imorgon och även för charter.
http://www.sas.se/templates/FlexiblePage.aspx?id=5045&epslanguage=SV&vst=true
Jättetråkigt för alla som drabbas.
Jag är just nu extremt glad över att jag åker med novair:o
Jag har nyss pratat med en anställd på SAS som sa att jag knappast behöver oroa mig för sonens flyg den 1/6. Medlarna har, som det lät, efter lunch kommit fram till vad de tror är en lösning på konflikten. Men helt 100% säker kunde man inte vara enligt den trötte grabb jag pratade med.
Mindre trösterikt var att OM det blir fortsatt strejk så hade han inte en aaaning om vad vi skulle ta oss till med sonen och hans bohag...:(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.