handdator

Visa fullständig version : Nästan för varmt


Monica P
2007-05-14, 19:52
Det var inte länge sen vi klagade på kylan...idag hörde jag några som suckade över värmen, grekiska damer var det , inga turister.

Tidiga mornar är det rent fantastiskt fint. Jag sätter på mig bra skor och går upp på berget mittemot, inte så högt och jobbigt, jag vill bara röra på mig lite innan värmen sätter in.

Det byggs här uppe, om någon timma brakar det igång igen, hamras och spikas och gjutes och jag vet inte vad. Det är jättebrant , så lastbilarna slirar och sprutar grus innan de är uppe vid byggplatsen.

Men innan de kommer är det alldeles lugnt. Jag analyserar vilka ljud som hörs: Sofias hund skäller. En fiskebåt tugg-tuggar ut från Vlyckadias lilla hamn. En duva påstår att nåt är roligt: "pláka échi, pláka échi..." det finns en duva som kallas "arton" för att den säger "dekaokt´å, dekaokt´å" men vår variant har en annan dialekt tydligtvis.

Ett litet flygplan kommer in för landning på vår nya flygplats, jag ser när det sänker sig ner i en vid sväng bortöver, men inte själva landningen på Argos-sidan.

Stasa går ut på sin veranda och sopar, det är så tyst att jag kan höra kvastens ritchratch tvärsöver dalgången.

Grannens maltesiska getter vill bli mjölkade, en av dem har en mycket egendomlig röst, ä-o-ä, ä-o-ä, ä-o-ä.....

Ljudet av mängder av små getbjällror kommer plötsligt och en hjord svartvita getter liksom ramlar ner över berget, bakom dem kommer en man och en liten grabb , det visslas och ropas, men getterna gör nog som de vill tror jag.

Nu börjar byggarbetarna komma på moppar och motorcyklar. En cementblandare går igång, lastbilar kommer stånkande uppför backen.

Jag går hem igen, först nerför backen, sen uppför vår egen backe. Här har småfåglarna skräpat ner hela verandan med strån och katterna ser på dem, längtansfyllt men uppgivet . Kvittret, tjattret är intensivt.

Sopbilen dånar ner på vårt torg, det pyser till från bromsarna, männen skrattar åt något, det skramlar och dunsar.

Nu susar min vattenkokare och snart är morgonkaffet klart! En knaprig skorpa väsnas i mitt inre öra. Så många ljud man hör om man har tid att lyssna!

Lindiz
2007-05-14, 22:00
så ljuvligt det låter.... ljuden låter inte lika vackert här hemma... åtiminstone tror man inte det!

eija
2007-05-15, 13:33
Hej!
Allra mest längtar jag här i Norden efter dessa getbjällror och hjordarnas visslande på bergen. Jag kunde sitta där och lyssna hur länge som helst på dessa ljud. Och förstås havets och fiskarbåtars ljud, dom är också mycket viktiga för mig som bor i inlandet!

Härlig skildring Monica!

Eija