handdator

Visa fullständig version : Deklarera fastighet


Reijo
2007-05-14, 17:38
Är det någon som vet vad som gäller?
Skall min fastighet/ lägenhet i Grekland deklareras i Sverige ?
Har läst någonstans att just fastigheter i Grekland inte behöver deklareras i Sverige.

anneli56
2007-05-14, 17:50
Hej
Enligt vad jag vet så behöver du inte det.
:) Anneli

Agda
2007-05-14, 19:02
Nej, Grekland är undantag från den beskattningen.

Argyris
2007-05-15, 07:54
?? det var något nytt, hur kommer det sig?
Jag hörda att all utländsk egendom (t.ex. fastighet) skall beskattas i Sverige.
om man gör det eller ej....

/Nico

Admirala
2007-05-15, 08:24
Dette lurer jeg også på.
Jeg vet at jeg må betale skatt i Hellas av leiligheten min i Nafplio.
Regner med at jeg ikke må betale til Norge også, da blir det jo dobbel beskatning snyft_drop :mad:

Argyris
2007-05-15, 09:56
Jag hittade följande på skatteverkets hemsida (gäller personer bosatta i Sverige)


Fastigheter, bostadsrätter och liknande objekt som
är privatbostad i utlandet är skattepliktiga till statlig
fastighetsskatt. Bostäder på jordbruksfastigheter i
utlandet är däremot inte skattepliktiga.
Fastighetsskatten för privatbostad i utlandet är 1,0 %
av 75 % av marknadsvärdet exklusive eventuellt markvärde.:mad:

Men man skall ha klart för sig att chansen att grekiska skattemyndigheter kontakta svenska och visa versa är inte sååå stor.

/Nico

Agda
2007-05-15, 11:16
Om man läser det finstilta i "dags att deklarera" så står det vilka länder som är undantag. Jag har fått det förklarat för mig att Grekland vill skydda dem som vill bygga här och har därför inte gått med på att lämna ut information om vilka som äger fastigheter här.
Privatbostad i utlandet som ej skall beskattas i Sverige gäller för bostäder i Grekland, Israel, Marocko och Peru!

Celbe
2007-05-15, 11:28
Fastigheter, bostadsrätter och liknande objekt som
är privatbostad i utlandet är skattepliktiga till statlig
fastighetsskatt. Bostäder på jordbruksfastigheter i
utlandet är däremot inte skattepliktiga.
Fastighetsskatten för privatbostad i utlandet är 1,0 %
av 75 % av marknadsvärdet exklusive eventuellt markvärde.




Helt riktigt. Men det belopp som erläggs i fastighetsskatt i det land som fastigheten finns får du avdrag för i Sverige. Beloppet måste du själv ange under övriga upplysningar i din inkomstdeklaration och sedan gör Skatteverket en kvittning när de beräknar den slutliga skatten.

Celbe

Agda
2007-05-15, 11:32
Helt riktigt. Men det belopp som erläggs i fastighetsskatt i det land som fastigheten finns får du avdrag för i Sverige. Beloppet måste du själv ange under övriga upplysningar i din inkomstdeklaration och sedan gör Skatteverket en kvittning när de beräknar den slutliga skatten.

Celbe

Men detta gäller fortfarande inte privatabostäder i Grekland enligt "dags att deklarera" sidan 15! Vilket den första frågan var i den här tråden.

Celbe
2007-05-15, 12:20
Men detta gäller fortfarande inte privatabostäder i Grekland enligt "dags att deklarera" sidan 15! Vilket den första frågan var i den här tråden.

Jag citerade Argyris och den allmänna skrivningen av reglerna. Men för dem som har privatbostäder i t ex Frankrike och Spanien gäller vad jag skrev. Det kan också vara bra att veta för det är väldigt många som gör fel och inte begär avdrag för sin erlagda skatt i andra länder.

Celbe

Argyris
2007-05-15, 12:38
Hej,

kollade precis samma dokument som Agda hänvisa till ta tillbaka alla mina tidigare inlägg...grekland, israel marocko och Peru är fria från fastighetsskatt i Sverige...

/Nico

Reijo
2007-05-16, 14:49
Tack för inläggen

Man ser att det är bra att läsa det finstilta.



Reijo _B-anana