handdator

Visa fullständig version : Trög dator


Riitta
2007-05-14, 16:04
Skriver detta på jobbet, för datorn hemma har fått för sig att inte nästan alls vill bli kopplad till Internet:mad:
Mannen är i Italien och gottar sig hela veckan så skall försöka lista ut vad detta beror på:o
Kan jag göra något,eller skall jag vara utan dator hela veckansnyft_drop
Har inte fått någon virusvarning eller liknande.

Riittabye_bye

Hasse
2007-05-14, 16:27
Trög ? Det första jag tänker på är att du rensar temporära filer och all historik, dvs. websiter du varit och besökt.

2. Låt programmet disc defragmenter undersöka om du behöver utföra defragmentering. Klicka Start, Programs, SystemTools, Disc Defragmenter och "analysera" Drive C.

3. Har du spionprogrammet Ad-Aware nedladdat och installerat ? I så fall, gör en genomsökning (uppdatera först) om det finns några onödiga filer i datorn.

4. En dator sköter sig inte själv. Den kräver vård och tycker inte om ifall man låter den jobba i onödan med onödiga och ibland skadliga filer som kommer in när man är uppkopplad mot omvärlden.


Har jag glömt något kommer andra att fylla på med flera tips. Det här ovan jag nämnt är vad jag brukar göra.



Hasse :cool:

Monica P
2007-05-14, 19:00
Kom genast hit, Hasse!

inkfish
2007-05-14, 19:18
Fast är det långsam dator du menar, Riitta? Tipsen du får av Hasse kan snabba upp din dator.

Men även om du skriver trög dator i rubriken så låter själva inlägget som att du inte kan ansluta till Internet?

(Hur du nu ska kunna svara på det här om du inte kan ansluta...;) )

Hasse
2007-05-14, 21:06
Kom genast hit, Hasse!


Gillar Kalymnos (2003)

Har just nu inte tid.

Har just nu inte råd.



Hasse :cool:

Hasse
2007-05-14, 21:21
Riskerna med en dator är att det är enkelt att fastna vid den mycket, ofta och länge. Det finns en ocean av information på Internet om har bara ett fåtal intressen (förutom Grekland) och t.ex har samlat på sig lika mycket ocean av länkar till sidor.

Vad man dock inte tänker på ibland är att datorn måste ha vård. De tips jag skrev om i eftermiddags är absolut nödvändiga grunduppgifter om datorn ska kunna må bra och hålla lika länge som man hoppades när man köpte den. Dock har de inte eviga liv, de monster till elektroniska vidunder fler och fler oss av har hemma.

Rensning av temporära filer, sidor man besöker varje gång man kopplat upp sig och sökning av spionfiler och annat skräp ska man göra som rutin varje gång man ska stänga av datorn. Dessutom ska man innan man ens kollar sina mail (och innan Internet går igång), göra en uppdatering av sitt antivirusprogram. Inte om man har nå´t, det ska man ha.

Man kan nämligen inte veta om man slipper få in nå´t farligt i datorn. Lika mycket som Internet förnyas varje sekund, lika mycket som datorer blir kraftfullare och snabbare så föds det lika snabbt nytt skräp som personer världen över sitter och tillverkar och skickar ut i rymden till oss icke ont anande.

Till exempel är gratisprogrammet Ad-Aware som sagt riktigt bra mot s.k. "spyware". finns att gratis ladda ned hos lavasoft.com och det är Ad-Aware SE Personal man ska leta efter (dvs. rätt version).


Lika roligt som det är att vårda sin dator, lika roligt är det när den mår bra.

(Som alltid finns det här säkert någon eller några som har ännu mer knep, tips och råd än jag).



Hasse :cool:

Riitta
2007-05-15, 13:22
När jag kom hem igårkväll så satte jag på datorn och fick fram efter en stund att Norton säkerhetssystem har gott ut och behöver förnyas:o
Kan detta kanske vara andledningenAng_elx Skall göra ett försök och förnya det i morgon när jag slutar tidigt på jobbet. Får se om jag lyckas och om det hjälper:)

Riittabye_bye

vance
2007-05-15, 14:03
Norton=antivirus. Även om det har gått ut så skall det inte göra datorn seg. Men däremot är den ju oskyddad för virus som kan göra den slö...tyvärr. Kanske har du fått ett virus, men jag är långt från säker.
Själv kör jag med antivirusprogrammet AVG, gratis och lika bra som nästan alla andra. http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/ uppdateras minst en gång om dagen, riktigt nöjd faktiskt.

Eva L
2007-05-15, 15:36
Även om datorprogrammet gått ut så finns det kvar i datorn om du inte avinstallerat det. Däremot är programmet inte uppdaterat.

Eva

bon
2007-05-15, 16:07
Det kanske är Norton som gör datorn slö. Jag tröttnade på Notorn och bytte till ett annat och tycker nu att datorlivet är lättare.

birgitta