handdator

Visa fullständig version : Folegandros eller Amorgos


Hellen
2007-05-14, 11:00
Vid grovplaneringen av vår båtluff dök det upp ett alternativ till Amorgos, tror jag. Vi har aldrig varit vare sig på Amorgos eller Folegandros. Vi ser att vi sparar en hel del timmar på båt att välja Folegandros istället för Amorgos, läser på CD:n och får en känsla av att öarna "kan liknas" vid varandra. Ni som varit på båda, vad tycker ni?
Jag har varit sugen på Amorgos i mer än ett år, men nu börjar jag vackla.
Gör vi "fel" om vi väljer Folegandros, tre dagar har vi tänkt att stanna.

// Helén

Malina
2007-05-14, 11:23
Vackla INTE! Ta Amorgos!!!!!!

Eva L
2007-05-14, 11:37
Jag är väldigt förtjust i båda öarna men vill inte rekommendera någon före den andra. Ta den som passar er bäst i år och välj den andra nästa gång.
Jag är ingen typisk ö-återvändare utan åker gärna till nya ställen. I år blir det Folegandros för andra gången men nästa gång åker jag kanske till Amorgos. Båda öarna finns på min 5-i topplista. Nya öar för mig i år blir Ios och Sikinos.

Eva

Bernt Andrè
2007-05-14, 11:59
Jeg skal på begge øyene i år men hører av flere at det b.låser mye på amorgos. Hørte at de sammenligner Amorgos med Karpathos...........og der blåser det inni hampen.
Folegandros er fantastisk vakker og der blir jeg i 10 dager hos mine venner.
Til Eva: Sikinos er fantastisk og havna er nesten bedre. KOs dere begge.

Elisabet
2007-05-14, 12:48
Amorgos är ju en ö som man aldrig läser något negativt om här i forumet (möjligen förutom det där med blåsten då). Jag har dock hört personer ha åsikten om ön att den är tillrättalagd för svenska båtluffare, alltså en slags omvänd turistifiering och kommersialisering. Allt är tillrättalagt pittoreskt och typiskt grekiskt för att svenska båtuffare ska få det de vill ha, det så kallat genuina - och återkomma år efter år. Jag har också hört att det kryllar av svenska båtluffare där.

Eftersom jag inte har varit där har jag ingen egen uppfattning i frågan, men att ha hört det räckte för att Amorgos skulle falla flera steg på min villåkatill-lista, åtminstone tills vidare.

inkfish
2007-05-14, 13:16
. Hørte at de sammenligner Amorgos med Karpathos...........og der blåser det inni hampen.


Jag har varit på båda öarna, två resor vardera, juni och september på båda öarna och skulle säga att det blåser mer på Karpathos än på Amorgos. Betydligt mer.

Hellen: ta vilken som! Den andra finns ju kvar. Av det jag sett av dina inlägg är du en Amo-människa - alltså nån som skulle falla för magin på Amorgos. Å andra sidan har jag inte hört nån som inte trivs på Folegandros heller. Den är säkert "gulligare" än Amorgos - men den speciella Amorgos-känslan finns bara på på Amo;)

Ioslina
2007-05-14, 14:34
Å andra sidan har jag inte hört nån som inte trivs på Folegandros heller. Den är säkert "gulligare" än Amorgos - men den speciella Amorgos-känslan finns bara på på Amo;)

Instämmer!

Amorgos, vattnet som är blåare än blått!
Folegandros - mysigt, sött och lugnt - dockhus ön

Eva L
2007-05-14, 14:34
[QUOTE=Elisabet;89411Allt är tillrättalagt pittoreskt och typiskt grekiskt för att svenska båtuffare ska få det de vill ha, det så kallat genuina - och återkomma år efter år. Jag har också hört att det kryllar av svenska båtluffare där.[/QUOTE]

Tror jag beror väldigt mycket på tidpunkten. Har bara varit där i juni. Mycket svenskar men även många fransmän och engelsmän. Segelbåtar hemmahörande i väldigt många olika länder. Tror nog inte att vi svenskar är så betydelsefulla att en hel ö anpassas efter oss. Storhetsvansinne?? Dottern har varit där med mig i juni samt ensam i augusti och då dominerar fransmännen, greker och italienare samt många andra enligt hennes uppfattning. Stämmer med våra erfarenheter från andra öar.

Eva

inkfish
2007-05-14, 18:57
Folegandros - mysigt, sött och lugnt - dockhus ön

Precis den bilden har jag också (efter att bara ha läst på, inte varit där).

Det närmaste man kommer dockhus på Amorgos är väl i så fall Chora. Men Katapola finner jag inte pittoresk. Jag minns första gången jag kom dit: "Jaha, är det bara det här de talar om...?"

Men sen äter sig stämningen in. Katapola är så otroligt fridfullt. Tror att magin har att göra med det dramatiska läget, i synnerhet om man kommer med Skopan känns det som "sista utposten". Många som besöker ön är ju också stammisar som kommer för lugnets stull - såna medturister är ofta väldigt lätta att ha omkring sig.

Åker man runt bland byarna känns det nästan FÖR utsatt och sömnigt. Lilla Vroutsi sover så gott. Och i utkanten av Arkesini fick jag en klump i halsen i höstas, där var så bonnigt och slitet och människorna var så gamla...

Så för mig är Amorgos sannerligen en magisk ö (som jag ska tillbaka till i september:) )

inkfish
2007-05-14, 19:57
För den som inte varit på Amorgos ter sig det här nog obegripligt men de här bilderna är Katapolakänslan i ett nötskal för mig.:o

Man väntar på Skopan...

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010060.jpg

Eller man ser den avgå igen.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010172-1.jpg

Eva L
2007-05-14, 21:13
Nog är Folegandros mer än dockhus men visst är de gamla grekiska husen och kastrot enormt välskött. Ordet dockhus låter väldigt fånigt på en så gammal byggnad som haft sin funktion långt innan turisterna satte sin fot på ön.

Ostproduktionen är eller har varit stor på ön och maten är den allra bästa som jag smakat i Grekland. Endast ute på den kretensiska landsbygden och i början av 80-talet har jag smakat så god grekisk husmankost.

Utsikten från Chora är dramatisk då man ser havet långt där nere och att beundra solnegången uppe från kyrkan är en upplevelse i sig. Folegandros är en ö för fullvuxna om sätter värde på kvalite och rofylld stillhet. Inget billigt krims krams som bara är till för att locka turister, inga skräniga barer eller fåniga inkastare.

Fina stränder och massor av små kyrkor utspridda över ön.
Grekiskt vardagsliv i Chora där barnen springer omkring och leker på det bilfria torget. Den gamla byn Ano Meria är verkligen värd ett besök och ö-världens kanske mysigaste vinbar finns i Chora.

Eva

Soldyrkaren
2007-05-14, 22:26
Jag har inte varit på Amorgon så jag kan inte hjälpa dig att jämföra. Men jag tror inte att någon kan bli besviken på Folegandros - det är en underbar ö.

Ett par bilder och Folegandrostips finns i de här bildgåtetrådarna:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7634
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7877

inkfish
2007-05-14, 23:11
Nog är Folegandros mer än dockhus men visst är de gamla grekiska husen och kastrot enormt välskött. Ordet dockhus låter väldigt fånigt på en så gammal byggnad som haft sin funktion långt innan turisterna satte sin fot på ön.


Då laddar du ordet mer än vad jag gör. För mig är det inte lika negativt som för dig och jag har inget negativt att säga om Folegandros eftersom jag aldrig varit där.

Vad jag menar med dockhus är mer känslan man får av att gå omkring inne i en näpen (obs ej negativt) chora och pipa hänfört för att där är så fint.

Eva L
2007-05-15, 07:28
Ok, jag tycker att dockhus låter så passivt och något som inte är på riktigt. Tänker på riktiga dockhus eller små hus uppbyggda för lek eller något som man bara tittar på. Chora på Folegandros är en riktig grekisk by där folket lever sitt vardagsliv. Det finns skola, läkarmottagning, fotbollsplan och bostäder som innevånarna verkligen sköter om på bästa sätt.

Eva

Rossa
2007-05-15, 08:51
Vi har varit på båda öarna. Och vi blev väldigt förtjusta i båda. Chora på Folegandros är har hög mysfaktor, men på högsäsong packat med folk. Måmga fina stränder att välja på.
Amorgos upplevde vi mycket lugnare och skönare, fast vi var där under högsäsongen. Många fina stränder att välja på där också.
Så åk till båda öarna om ni kan, ni kommer inte att bli besvikna.
Rossa.bye_bye

Hellen
2007-05-15, 09:02
Tack för alla svar, nu har vi (läs: jag) nästan bestämt oss, det blir Folegandros i år, Amorgos får stå på tur ytterligare ett år... Om vi väntar två eller tre år innan vi kommer dit kan ju inte spela någon roll.
Vi räknar med att Amorgos finns kvar många år till.
Att ta båda öarna tror jag inte blir bra då vi har två 14-åringar med oss, vi har inte riktigt samma uppfattning om vad som är bra;) :D
// Helén

Bernt Andrè
2007-05-15, 11:51
Til HELLEN
Du gjør et klokt valg med å velge Folegandros. Tel.: +30-22860-41322, 41404 er til Polikandia.
kallisti@hol.gr (kallisti@hol.gr?subject=Kallisti Hotel - GreekIslands.com&CC=formmail@internetpresentations.gr) er annet bra studio. Begge ligger meget fint til så ha en fin ferie.

Kalimera
2007-05-15, 12:54
Jag har varit på båda öarna och gillar dem bägge. Mycket. Det finns likheter, men också många olikheter. Den största olikheten är att Amorgos är mycket större. Men oavsett vad ni väljer (nu har ni valt Folegandros) blir det bra. :)

Lelle-54
2007-05-30, 03:46
Har varit på Amorgos två gånger, senast i september 2006. Då var svenskar sällsynta. Åker man under högsäsong så får man nog räkna med att det finns mer turister. Vill gärna tillbaka dit igen!

Mikkel
2007-05-30, 10:46
Folegandros eller Amorgos? Er ikke i tvil - jeg hadde valgt Amorgos!
Den er bare helt rå!
Ha en ellers trivelig ferie! Moro er det uansett._B-ananabye_bye

Chris
2007-06-03, 07:53
Jag kan bara uttala mig om Folegandros men Amorgos står på måste-listan till nästa resa.

Hade ryktesvägen hört att det var högre prisläge på Folle, men det upplevde inte vi då vi var där i september 2006.

Vi bodde nere i hamnbyn. Mycket bra bussförbindelser upp till Chora (15-20 min). I vårt tycke var maten bättre uppe i Chora än nere i hamnbyn. Plus att mysfaktorn var hög uppe i Chora.

På min minuslista är endast hamnstranden som var lite jobbig på grund av stora stenbumlingar som man måste passera i vattnet innan man kom ut lite där sandbotten började.
Det finns även en sandstrand i byn bakom kullen, med massor av trappor ned, och den skulle varit ok vid normala förhållanden. När jag var där gick det jättevågor som skrämde mig med dess styrka.

Dessvärre blev det bara tre dagar på Folle på grund av blåsten, så jag hann aldrig utforska de andra stränderna.

Men ön är värd ett besök, och jag återvänder gärna en annan resa.

Chris
bye_byebye_byebye_bye

Gustaf
2007-06-09, 20:49
Nyss hemkommen från Folegandros håller med om att hamnen inte är något alternativ i år. Jag hade i och för sig aldrig valt småtråkiga hamnbyn jämfört med supermysiga Chora, men framförallt inte i år. Hamnen byggs om. Det mullrar från grävskopor och betongbilar från morgon till kväll och dammet yr över vissa av uteserveringarna...

Nej bo i byn, och lägg gärna några euro extra på att få ett ställe med pool. Det är lååångt till stranden där uppifrån om man vill svalka av sig. Vi hittade ett mycket bra, ja nästan lyxigt boende för 40 euro natten i studio, med altan, utsikt och stor pool. En heldagstur med badbåten runt ön kan jag rekommendera. Det kostade 25 euro inklusive mat, men då kom man till stränder som annars är mycket svårtillgängliga, och som oftast är mer eller mindre folktomma.

Jag gillade också Angali, en strand man når med bil/moppe eller buss+promenad. En härlig liten strand med några mysiga tavernor runtomkring.