handdator

Visa fullständig version : Söndag 13/5


UlfWiman
2007-05-13, 19:20
Söndag 13/5


Morron på er. Vaknade kvart i tio av att det var 23,9 grader ute och vindstilla. Trots att båda fönstren var öppna och dörren på glänt fanns det ingen svalka. A/C´n vägrar jag att sätta på då det är superdyrt att ha den igång. Det här märker man när elräkningen kommer och drabbar MIG.


Nu har nästan allt öppnat runt där jag bor och det är turister överallt. Träffade ett gäng jämtar igår som firade 50-års kalas här. Mycket trevliga människor. Jag hatar detta att inte få betala för maten och det blir oftare o oftare. Eleni säger bara Ulf simera tipota. Åt en bifteki med crema och bakad potatis i går och det var supergott. Nästa gång ska jag gå ut i köket och steka mig lite lök till. Det är så skönt att slippa pommes och ris. En bakad är ju ren potatis och ibland i stan eller på något annat ställe har jag börjat be om kokt potatis, men får det inte utan knorr.


Som varande svensk är jag uppväxt med potatis i alla dess former, men pommes var det bara vid mycket festliga tillfällen, punkt slut. Inte för att grekisk pommes är dålig, men det ska vara den handgjorda i stora bitar för då tycker jag att det är gott. Den fås oftast en bra bit upp i bergen där de inte vet om något annat. En mustig gryta med lite pommes kan vara hur gott som helst utom det man får på de närliggande krogarna. Jag har testat runt omkring och det är mest sås och champinjoner samt en och annan grönsak. Sak samma med moussaka, den består mest av bechamélsås. Vem blir mätt av mjölk och mjöl med lite smör i? Då kan man lika gärna äta pannkakor.


Bjöd mina grekiska vänner på en ugnspannkaka med fläsk i och de var mycket förvånade om vad det var de åt. De tyckte i alla fall att det var gott. Nu har vattenkaravanen börjat om igen. Jag pratade med jämtarna igår om saken och de sa att Apollo hade rekommenderat de att köpa vatten. Jag har druckit vatten ur kranen i över 30 år och inte mått dåligt av det. Däremot på Kanarias skulle jag aldrig komma på tanken ens. Där är det oftast en dödskalle vid vattenkranen och det är ju en fingervisning.


Grannen kom och bad mig om en tjänst igår innan jag skulle ut. Om det kom någon och knackade på hos henne skulle jag sticka ut huvudet och säga att hon inte var hemma. Hon har haft en karl här i 40-års åldern som det verkar att inte funka något bra med. Har överhört flera högljudda diskussioner från hennes lägenhet.


Byggnadstekniken och dess passform så kan jag bara börja med min dörr till badrummet och toan. Den har inte gått att stänga för låskistan satt inte försänkt ordentligt i dörrbladet. Jag fick låna ett stämjärn av Giannis och hamrade en stund så var det problemet löst. Köksdörren gick inte heller att stänga men det löstes med tre brickor i gångjärnen så att dörren kom upp lite grann. Jag skulle behöva lyfta mitt köksfönster 3mm så att det gick att stänga utan våld. Får alltid passa på när Christos är här med att lyfta och fixa. Nog för att jag är tillräckligt stark för att lyfta men vad händer sedan?


Jag har tittat på två nybyggen lite längre ner på gatan. Det ena skulle jag kunna tänka mig att flytta in i för de har använt massor med armeringsjärn när de gjöt betongen. Det andra var det snålt med järn i och de vibrerade inte betongen när de hade gjutit. Varför bara gjuta ett skelett och sedan mura upp med tegel resten av huset? Jag bor i ett helbetonghus och det märks när jag vill sätta upp något på väggen. Har sett på när de fyller på betong i gjutformarna och hur mycket grovt grus de häller i. Eller grus, jag skulle kalla det för småsten. Nu ska jag gå och äta.

Uffe

Lino
2007-05-14, 08:34
Hej, Uffe. Jag håller verkligen med dig om att den pommes frites som serveras oftast är tråkig. När jag och gubben äter ute, vilket är rätt sällan, brukar vi beställa gigantes, gemistes eller dylikt, så vi slipper pommen. Eller så lämnar vi den kvar på tallriken. Här hemma i Sverige äter vi ALDRIG pommes. Minns dock med glädje de frittar som tillagades av en bekant utanför hans husvagn ca 15 meter från stranden (Korinthiska golfen) medan vi umgicks. Visserligen tog det sin runda tid med skalning och klyvning men slutresultatet var värt väntan. Det är ca 15 år sedan, men jag kan fortfarande minnas hur otroligt goda potatisarna var.
Ang. byggnadsteknik. Är det någon mer än jag som har lagt märke till att golvbrunnen i ett grekiskt badrum ofta är den högst belägna punkten i rummet?
Lino

UlfWiman
2007-05-14, 08:50
Min golvbrunn ligger faktiskt lägst och det är tur för när jag sitter på min pall i badkaret så blöter jag ner hela badrummet. Har försökt att hitta en fönsterskrapa för att enklare få ihop allt vatten men icke det inte. Har funderat på att investera i ett duschdraperi, men har inte lyckats hitta någon expanderbar stång att sätta mellan två väggar. Får väl bli IKEA det också.

Uffe

Eva L
2007-05-14, 09:26
Fönsterskrapa borde väl någon Kalimera kunna ta med till dig. Förstår din saknad efter potatis. Jag är själv mycket förtjust i potatis och tillagar den på alla tänbara sätt. Förr serverades ofta stora bitar av potatis som kokat med köttet, kycklingen eller grönsakerna i grytan eller ugnen. Underbart gott. På mindre orter eller små öar går det fortfarande att få grekisk husmanskost tillagad på det här viset.

Eva