handdator

Visa fullständig version : Det här med hårda sängar


Ripley
2007-05-13, 19:10
Hej igen allihopa

Nu har jag en ny fråga på gång. Min svärmor som ska med på resan (till Kalamaki och Corinna Mare hotell) har problem med ryggen och nu börjar vi oroa oss för det här med sängarna och deras hårdhet. Hur är det egentligen? Det ser ut att vara resårsängar på bilderna från hotellet, men de är ju bäddade så man ser ju inte om de har några bäddmadrasser flabb_flab, (tänk om de kunde låta bli att vara så prydliga) Vilka är era erfarenheter brukar sängarna vara hårda och utan bäddmadrasser?

Nu har nedräkningen börjat T - 25 dagar

/Carina

Lindiz
2007-05-13, 19:24
Jepp... stenhårda och utan bäddmadrasser!:rolleyes: Det är nog en av de få saker som faktiskt är bra med att komma hem sedan... att få lägga sig i sin egen MJUKA säng!

UlfWiman
2007-05-13, 19:32
Måste bara lägga mig i.
Grekiska madrasser är tillverkade av betong. Bäddmadrasser vet de inte hur man stavar till. Det är lika "skönt" att sova på golvet.

Uffe

Arne
2007-05-13, 19:45
Men, Egentligen,, Jag älskar dessa hårda sängbottnar!!! Doch förmenas Hustrun dela era erfarenheter om att dessa sängbottnar äro ogästvänliga..

Dock finnas bot!!! Hustrun brukar leta upp extrafiltar etc etc för att dämpa de hårda madrasserna.

Arne

Lindiz
2007-05-13, 20:12
Dock finnas bot!!! Hustrun brukar leta upp extrafiltar etc etc för att dämpa de hårda madrasserna.

Arne

Ha, ha...:D det brukar jag också försöka med... men bra blir det inte.. bara lite mindre dåligt. Men av någon anledning sover man jättegott i alla fall... skulle min säng hemma vara betonggjuten skulle jag inte sova en blund om nätterna, men i Grekland är det på nåt vis att det "hör till"

Fast skulle jag flytta till Grekland skulle jag helt klart ta med sängbotten/madrass hemifrån!:D

Kikh
2007-05-13, 20:23
...Fast skulle jag flytta till Grekland skulle jag helt klart ta med sängbotten/madrass hemifrån!:D


Tänk att det sa/trodde jag med, men kostar det runt 36.000:- så får det vara:(

Yeasou tipsade för någon månad sen om att ta med en billig vakumpackad bäddmadrass (ex. 70 cm bred) och lämna den till hotellet sen. Om ni ändå ska nästgårds från mig kan ni ta en 90's så kan jag och Uffe slåss om den sen:D

Kickie

Ripley
2007-05-13, 20:39
Jaha, det var det jag misstänkte. Vi funderar på att ta med våra uppblåsbara liggunderlag, men de får allt följa med hem igen. Jag får väl ta med svärmor på jysk och kolla om det finns nåt för henne att ta med.

Tack alla snälla som tar sig tid att svara bye_bye


/Carina

Nurses
2007-05-13, 20:45
Vi har varit på Kreta med min mor som oxå har en ganska besvärlig ryggskada, och varje gång (vi har varit där tre gånger) så funderar vi på samma sak "kommer mamma få sova överhuvudtaget?". Samtliga gånger har det funkat utmärkt. Min bedömning är att sängarna verkligen är stenhårda i många fall men att detta uppvägs av att en helt annan trötthet infinner sig plus att det verkar som att ryggproblemet lindras av värme. Nu är juh alla ryggar och ryggskador olika men det här är vår upplevelse.

Ni kommer säkert att ha en härlig semester.

/Tillan och Jakob som nu räknar 14 dagar och nio timmar och 55 minuter flabb_flab
http://www.kalimera.se/grekland/till/maj/tillan.html

Elisabet
2007-05-13, 20:47
Här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4006) kan du läsa den jättalånga och ganska röriga och ibland lite meningslösa diskussionen om hårda sängar och bäddmadrasser från ifjol och här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8126) en senare från i år.

Om du läser dem får du säkert något bra tips.

Kikh
2007-05-13, 20:53
Sssssssssshh! Jag har ju läge på en billig bäddmadrass här! ;)

En kort beskrivning av grekiska hotellsängar (generellt) är ett stycke sängram av pinje, ca 80x200 cm, med ribbotten och något som de kallar "ortopedisk" madrass= fast resårmadrass. Fråga om en bäddmadrass och de tittar frågande på dig. I vissa fall förekommer vanliga tjocka skummadrasser men det tror jag jag träffat på en enda gång.

Kickie

lottasegen
2007-05-13, 20:59
Hej, jag brukar ta den jättetjocka fleecefilten o lägga den dubbel under lakanet, fungera jätte bra! Oftast kan man få någon extra filt om man frågar snällt i receptionen.
Får annars jätteproblem med ryggen efter någon dag.
// Lotta

Lindiz
2007-05-13, 21:10
Tänk att det sa/trodde jag med, men kostar det runt 36.000:- så får det vara:(



Ooops... nej se det förstår jag!:eek:

Prochania
2007-05-13, 22:22
Apropå detta med sängar så brukar även jag ha problem med att ryggen tar stryk av hårda bottnar...det är intressant att även andra verkar ha tagit till knepet med att nyttja de tjocka filtarna som extramadrasser. En kul sak är dock när vi bodde på Iolida Village i Agia Marina för ett par år sedan och jag använde filtarna på nämnda sätt måste städerskan ha reagerat. Vips när jag kom tillbaka till rummet en dag låg det en ytterst bekväm bäddmadrass av det tjockare slaget på min säng till skillnad från övriga familjens sängar. Att vi sedan reste ospec och tvingades byta hotell dagen efter är en annan historia...det hela bevisar dock att bäddmadrasser existerar! Nu drygt sex dagar kvar till vi reser till Kreta igen...

Kikh
2007-05-13, 22:27
"Kalimera was here" gissar jag:D

liselotti
2007-05-13, 22:47
Jag har också ryggproblem. Opererad för diskbråck.
MEN - trots att alla grekiska sängar jag legat i varit HÅRDA (och utan bäddmadrass) så klarar jag det ganska bra. Som någon tidigare nämnt så gör salta bad och värme underverk på ryggenklapp_klap !

Mitt problem är att jag inte lyckas tynga ned sängen på mitten och därför nästan RULLAR ur den:rolleyes: .

Eva L
2007-05-14, 07:14
Problemet tror jag är störst för den som är lätt då kroppen inte klarar av att sjunka in i madrassen. Jag har inga som helst ryggproblem här hemma men flera gånger har jag vaknat alldeles stel i kroppen under mina Greklandsresor. Beror antagligen på underlaget.

Eva

UlfWiman
2007-05-14, 08:34
Jag köpte bäddmadrass för 5 månader sedan av en hemvändare så Kicki får slåss med sig själv. Till hösten ska vi till IKEA och gissa vad jag ska handla då. Nu är det varmt här 24 inne o 25 ute. Blir bara bättre och bättre på att röra mig.

Uffe

JoLo
2007-05-14, 11:01
Här kan ni få en omvänd historia. En vän på Agistri åkte till Norge för att hälsa på flickvännens föräldrar.
Då han kom hem berättade han att han knappt hade sovit en blund på hela veckan, för att sängarna var alldeles för MJUKA !! :D Så kan det gå.
Vi vet ju vad han är van vid.
JoLo