handdator

Visa fullständig version : Hinna med båten


Vågen
2007-05-13, 19:07
Hejsan!

Är det någon som har koll på den sammanlagda ja, den förväntade restiden från tiden för flygplanets landning till hamnen i Pireus? Jag menar, om man räknar in väntan på bagage, bussresan, köpa biljett och till sist, hitta rätt färja...?

Jag funderar om jag måste ta taxi, vill för allt i världen inte missa båten. Men taxi kostar kanske ett par-tre hundrar kronor? Jag reser ensam för första gången, vill gärna starta tryggt och lugnt, bli varm i kläderna innan jag är beredd på överaskningar...:rolleyes:

Jag landar nu på onsdag klockan 11.30. Båten till Sifnos - dagens enda båt - avgår klockan 13.

Ioslina
2007-05-13, 19:29
Jag landar nu på onsdag klockan 11.30. Båten till Sifnos - dagens enda båt - avgår klockan 13.

Verkar vara tight med tiden..........

Lissi
2007-05-13, 19:45
Ja, tyvärr låter det som taxi......och så får Du hoppas att flyget inte är försenat...
Ha en helt underbar resa!!!!!bye_bye bye_bye


Lissi

Ioslina
2007-05-13, 19:46
Har du tur att du får bagaget snabbt, sen tar en taxi... Men med bussen ? Aldrig!

sarah&filip
2007-05-13, 20:19
hej Vågen,

Om jag inte tittar helt fel på GTPs hemsida, så ser det ut som båten från Pireus till Sifnos går kl. 15.00 på onsdag den 16/5.....?

DaysDepartureArrival Date http://www.gtp.gr/images/helplittle2.gif (javascript:helpwin(54))CompanyShip Type MTWTFSSTimePortsTimePortsFromTill http://www.gtp.gr/images/pixel.gif http://www.gtp.gr/images/Transportation/tick.gif 15:00PIRAEUS
(TZE) (http://www.gtp.gr/PortPage.asp?id=166)17:55 SIFNOS
(KMR) (http://www.gtp.gr/PortPage.asp?id=11934)16/5/07 16/5/07 ES (javascript:openwin1(58019))

cc (javascript:;)


sarah

Tom
2007-05-13, 20:21
Jag landar nu på onsdag klockan 11.30. Båten till Sifnos - dagens enda båt - avgår klockan 13


Hej ! Vad jag kan se går Romilda från Pireus kl 1500, är på Sifnos kl 2050.
Inte den "lyxigaste" båten men ändå !
http://www.paleologos.gr/domstep2.asp?route=PIRAEUS-SIFNOS&B1=Search

http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=16&SchMonth=5&SchYear=2007&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=1&Origin=EGR1AP70PIRTZE,166,8&Destination=EGRSKY44SIF,11927,7

/ Tom

Janet
2007-05-13, 21:15
Mamma (Vågen) är en snurrig själ.
Hon visste ju att båten går 15 och inte 13. Det är visst inte så lätt att hålla många saker i huvudet samtidigt.

15.00 borde ju vara lugnt att hinna med, eller hur? =)

Janérik
2007-05-13, 21:40
15.00 borde ju vara lugnt att hinna med, eller hur? =)


Om båten går kl 15.00 så ska hon nog hinna med.

Mvh Janérik

Lissi
2007-05-13, 21:48
Mamma (Vågen) är en snurrig själ.



...inte snurrig...det är bara resfeber!!;)

Lissi

Vågen
2007-05-13, 22:15
...inte snurrig...det är bara resfeber!!;)



Jo, hög feber med diagnosen skräckblandad förtjusning. Förlåt, jag skrev fel tid som Janet konstaterat. Men hur som helst, om jag tolkar er rätt så borde jag hinna med tre-båten även utan taxi. Gruvar mig mest för hamnen som är stor så stor och slukar tid om man råkar gå åt fel håll..

Vågen
2007-05-13, 22:21
Hej ! Vad jag kan se går Romilda från Pireus kl 1500, är på Sifnos kl 2050.
Inte den "lyxigaste" båten men ändå !
http://www.paleologos.gr/domstep2.asp?route=PIRAEUS-SIFNOS&B1=Search



Knepigt, Romilda finns inte med på båttidtabellen i länken på Kalimera-sidan (båttidtabeller). Där finns bara en snabbåt som går klockan 15. Frågan infinner sig, vem kan man lita på...?:)

Frappe
2007-05-13, 22:27
Jag hade tagit en taxi så att du i lugn och ro när du kommer till hamnen kan köpa biljett hitta båten mm. När du sen är klar sätt dig på ett fik och andas ut!!

Camilla

Eva L
2007-05-14, 07:23
Jag hade tagit en taxi så att du i lugn och ro när du kommer till hamnen kan köpa biljett hitta båten mm. När du sen är klar sätt dig på ett fik och andas ut!!

Camilla

Jag skulle aldrig ta taxi ensam i Aten. Hellre riskerar jag att missa båten och tar färjan till en annan ö. Efter att ha blivit rånad en gång av en taxichafför I Aten så får nog grekerna upp till bevis om att de rensat i taxiträsket.

När sonen åkte ut till flygplatsen tilsammans med en tysk tjej råkade han ut för en chaufför som ville ha 100 euro för resan med hänvisning till att det var lite snö på vägen. Sonen satt kvar och bad medresenären att gå ut och plocka ut deras väskor så gubben inte skulle sticka med bagaget. Sen betalade han efter taxan och gav 5 euro extra för snöflingorna. Gubben försökte protestera men gav sig sen när sonen förklarade att han inte drog sig för att ringa polisen och att hans sällskap redan skrivit ner bilens registreringsnummer.

Eva

SteffTee
2007-05-14, 07:37
Ta tåget! Ganska exakt 1 timmes resväg, inklusive ett mycket enkelt byte vid Monastiraki.
Slutstationen är mitt i Pireus och när man kommer ut från stationen går man bara tvärs över gatan så hamnar man bland alla biljettförsäljare.

Koppla sedan av vid hamnfiket med utsikt över båtarna.

Som man säger i england "en bit av kakan"

Janet
2007-05-14, 08:59
Se där! Det kommer att gå super mamma!

Men vad skulle du göra utan Kalimera och alla tips? :o

Vågen
2007-05-14, 09:26
Men vad skulle du göra utan Kalimera och alla tips? :o

Ja, säg det...? Tack för alla svar, det blir nog tåget. Den stora utmaningen är att nog samla lite is i magen, då ordnar sig det mesta.

Eva L
2007-05-14, 09:30
Om du landar i tid blir det inga problem att åka buss heller. Den är lätt att hitta på flygplatsen och du åker direkt till hamnen. Tar inte mer än 1-1,5 timmar den hellerr. Hoppas du får en härlig resa. Sifnos är en fantastisk ö som jag gärna återvänder till.

Eva

Vågen
2007-05-14, 18:19
Sifnos är en fantastisk ö som jag gärna återvänder till.

Jo. Och jag ska bo på "Jannes" hotell i Faros, sitta med med ena foten i havet. Det blir en särskild upplevelse, tror jag. Måste få säga, jag reser ensam för första gången, men det känns plötsligt som jag inte är helt ensam. så många kalimeratankar som finns längs min resväg... En härlig känsla.

Eva L
2007-05-14, 21:21
Faros är litet men det är väl det du söker. Du kan ta bussen till Kamares och taxi tillbaka om du vill se lite mer folk på kvällen. Fanns dåligt med bra matställen i Faros när vi var där. Gillar du vandringar är det en härlig tur till Kastro. Jag bodde med sonen ovanför där du ska bo på ett enklare ställe som heter Pension Irene. Paret som drev stället bodde själva i huset under sommarhalvåret.

Eva

Frappe
2007-05-15, 00:05
[QUOTE=Eva L;89376]Jag skulle aldrig ta taxi ensam i Aten. Hellre riskerar jag att missa båten och tar färjan till en annan ö. Efter att ha blivit rånad en gång av en taxichafför I Aten så får nog grekerna upp till bevis om att de rensat i taxiträsket.

Jag åker ofta och mycket taxi i Athen ensam, har aldrig råkat ut för något!!

Camilla

Eva L
2007-05-15, 07:18
Du kanske bara åker med vissa bolag. Tror kanske att det skett en uppryckning efter OS. När dottern bodde i Aten var ca 30-40% icke korrekt registrerade taxi igång. Den som rånade mig vare en grekisk gubbbe med kortet i fönstret men enligt polisen i Aten var det då ingen som helst garanti kunde vara hur gammalt som helst. Många var dessutom dömda för brott och lurenrejeri. Rån och sexuellt antastande var enligt grekisk polis vanligt förekommande. Många unga grekiska kvinnliga studenter hade råkat ut för sexuella obehagliga inviter. Allt enligt polisen och det fanns även artiklar i dagstidningarna. Sonens resa var ett par år senare och jag har även hört om folk som blivit utsatta långt senare men det är väl livet i en storstad.

När jag reser till andra storstäder vidtar jag helt andra försiktighetsmått vid taxiåkande och det tycker jag att man bör göra även i Aten.

Eva

Vågen
2007-05-15, 09:43
Tack för tipsen om Faros. Jo, jag vill ha lugnet, åtminstone delvis. Och som sagt, det går ju bussar. Vandringar låter jättebra. Om jag stannar i Faros väldigt länge, kanske jag får byta till en enklare bostad - nu vet jag ju att det finns, även i Faros. Fast hm, då kanske inte Aparentoägaren blir så glad, om jag byter till grannhotellet.

Janet
2007-05-15, 09:57
Fast hm, då kanske inte Aparentoägaren blir så glad, om jag byter till grannhotellet.

Knappast. Du bör nog hålla dig på samma ställe ändå =)
Eller byta ö! Det är ju som en smaskig godispåse med öar.