handdator

Visa fullständig version : Forblåst


Bernt Andrè
2007-05-13, 11:03
Jeg reiser til Amorgos i juni og så nettopp en reportasje fra Amorgos på nettet. Paret som var der i fjor sommer kalte øya for en forblåst utpost,:mad: . Stemmer det at det er så mye vind og og ikke helt barnevennlig mht strender? Er det riktig må jeg nok ta en snarvei med familien raskt og bestemme meg for en annen øy.

Eva L
2007-05-13, 11:08
Var läste du det reporataget? Unikt med personer som inte gillar Amorgos. Gillar ni Folegandros för det vill jag minnas att ni gör kommer Amorgos att passa er perfekt. Gissar att du läst gamla inlägg och resebrev här på Kalimera samt Jannes KalimeraMera där finns allt ni behöver veta om ön.

Eva

Bernt Andrè
2007-05-13, 11:17
"Det blåser ALLTID på Amorgós. Øya er kjent for sine vinder, og regnes som en forblåst utpost. "

Sitert fra siden.
Ja jeg elsker Folegandros,men ble litt skeptisk da jeg kom over dette sitatet. Hva er dine erfaringer med Amorgos?

Yak
2007-05-13, 11:24
Ja, eftersom Amorgos är ganska "ensamt" i havet så påverkas ön ganska mycket av Meltemin som blåser på sommaren. Så visst kan det vara dragigt. Men inte alltid. Förra sommaren blåste det som attan i 10 dagar, men året innan så hade jag två underbara veckor på Amorgos med stiljte.
Jag åker själv dit om några veckor så då jag ska uppdatera med hur det ser ut just nu.
Dessutom var tydligen förra sommaren extremt blåsig.

Eva L
2007-05-13, 11:31
Amorgos har jag besökt första halvan i juni och Folegandros en vecka i mitten av augusti upplevde att det blåste på båda öarna som det ofta gör i cykladerna och även på andra öar. Jag hade min vuxna dotter med mig och vi bodde i Katapola som är en härlig plats där tavernorna och bebyggelsen följer bukten. Satt ofta på tavernorna och beundrade segelbåtarna som la till i hamnen ett riktigt skådespel ibland. Vi vandrade till stranden(20 min bort) och till Chora flera gånger under vistelsen på ön. Besökte klostret och stranden nedanför några gånger. Det går buss dit flera gånger per dag. Det finns ingen strandtaverna utan en kantina som säljer förfriskningar.

Vi tog även bussen till Egiali och vandrade till två av byarna ovanför. Underbart här uppe med en fantastisk utsikt. Här har jag tillbringat en av mina mest rofyllda dagar i Grekland. Jag vet inte vilken ålder era barn har och med små barn är det nog bättre att bo i Egiali än i Katapola. Personligen gillar jag Katapola bättre. Maten var bra, de små affärerna typiskt grekiska och här är ganska befriat från tingeltangel.

Finns mycket annat att göra på ön men jag hyr inte fordon i Grekland utan vandrar och åker kollektivt så då blir möjligheterna färre att se hela ön.
Planerar att någon gång göra en längre vandring som många gör som besöker ön.

Eva

Eva L
2007-05-13, 11:34
Dessutom var tydligen förra sommaren extremt blåsig.

Jag besökte Samos, Patmos och Fourni förra sommaren i juni. Blåste hårt även där vissa dagar och kvällarna var väl svala.

Eva

Bernt Andrè
2007-05-13, 11:41
Høres jo fint ut. Datteren min er 10 år og vi har allerede booket rom på Eleni og håper på finvær. Sommeren 2006 var jeg 3 uker på Naxos, høsten 1 uke på Folegandros og innom på Sikinos. Ikke vind i det hele tatt og Folegandros fikk mitt hjerte til å stoppe. Fantastisk øy og meget bra strender som en kan ha for seg selv.
Nei....ble litt skeptisk da jeg leste innlegget om Amorgos men regner jo med det blir fint uansett. Blåser det drar vi til våre nære venner på enten Naxos eller Folegandros som jeg også har booket rom i 10 dager.
Hvordan er Agia Anna og Mouros forressten?

Eva L
2007-05-13, 14:02
Agia Anna är den stranden jag nämnde med kantinan. Den ligger nedanför klostret. Här är litet men väldigt fint. Stenar och klippor samt massor av sjöborrar så badskor rekommenderas. Jag gillade stranden även om jag främst föredrar sandstränder. Mycket folk redan i juni så någon avskildhet kan man inte räkna med. Det går en stig från Chora för den som kanske vill vandra hela vägen från Katapola.

Vi bodde hos Eleni och trivdes mycket bra där även om standarden på det rum vi hade var ganska enkel. Möjligen har hon förbättrat det nu. Rummet var fint med härlig utsikt men köksdelen och toaletten sänkte helhetsintrycket lite. Möjligen var vi bortskämda eftersom vi kom från Pension Sofi på Naxos där standarden var på topp. Balkongen och utsikten dock mycket bättre på Amorgos.:)

Katapola är ett av få ställen i Grekland där jag ätit pizza och italienskt.
Otroligt trevligt ställe med en riktig vinkällare och service som inte är är av den här världen. Bröderna som hade tränat kampsport troligen karate serverade barfota med en härlig glimt i ögat.

Eva

Kalypso
2007-05-13, 23:07
Hejsan,
Jag tillbringade en fantastisk, men blåsig, vecka på Amorgos förra året. Det var mitt första besök och jag blev störtförälskad, åker tillbaks i år igen.
Förra året var extremt blåsigt i Kykladerna, har i ärlighetens namn aldrig varit med om så mycket blåst under en semester. Båtar var inställda när vi anlände i början på juli så många fick stanna kvar på Santorini längre än planerat. På Amorgos höll jag på att blåsa bort under mina två mopedturer, hade gärna åkt mer men det var på tok för blåsigt. Fick införskaffa en extra sarong under en av turerna för att linda om halsen.
Folk som varit där flera år i rad hade inte varit med om något liknande tidigare. Minns VM finalen, härlig upplevelse på en av Katapolas resauranger, men som sagt en fleecetröja hade varit på sin plats. Samma sak här, ingen hade varit med om något liknande, i vanliga fall är kvällarna varma och sköna så som det ska var i Grekland. Vi besökte också Folegandros, där blåste det så hårt att jag faktiskt lämnade tillbaks moppen efter att ha åkt 5 minuter. Höll på att blåsa av vägen. På Naxos ville sonen gå i windsurfingskola, men se det gick inte att släppa ut nybörjare i den vinden. Men det var en fröjd att titta på proffsen som höll på med windsurfing och kiteboarding, vilken fart!
Dock gick mopedåkandet bättre på Naxos om det betydde att vinden mojnat även på de andra öarna kan jag inte svara på. Men jag kan intyga att de tre juliveckor jag var i Grekland förra året var något ut över det vanliga, enligt infödda och besökare. Blåsten var faktiskt det stora samtalsämnet både på Amorgos och Folegandros. Men trots blåsten så var det alldeles underbart, både Amorgos och Folegandros var fantastiska öar. Amorgos snäppet bättre i mina ögon. I år ska jag dock ta med ett par jeans och en tjock tröja att ha på kvällarna, det behövdes på sistnämnda öar förra året.
Så den som skrivit artikeln kanske råkade vara där samtidigt som mig, men att inte gilla Amorgos, det är för mig en gåta.
Jag som alltid vill upptäcka nya öar, ska för första gången återvända till en ö följande år. Amorgos tog en bit av mitt hjärta, blåsigt eller inte, så är det alldeles underbart.
Kalypso

inkfish
2007-05-13, 23:29
Hvordan er Agia Anna og Mouros forressten?

Fick jag välja ett enda favoritbadställe i hela Grekland skulle det nog bli Mouros. I mitt tycke är den alltså ännu vassare än Agia Anna - dramatiskt läge och både strand och klippbad.

Jag är ingen van mopedförare så jag parkerade ovanför backen och gick ner - en lång, slingrig grusväg. Upp var rena mördarbacken:o

Men på toppen finns en taverna så där kan svalka sig innan man åker vidare.

Nästa gång vågar jag förhoppningsvis ta moppen hela vägen ner - alla andra gör det ju, det var bara jag som var försiktig.

inkfish
2007-05-13, 23:30
Katapola är ett av få ställen i Grekland där jag ätit pizza och italienskt.
Otroligt trevligt ställe med en riktig vinkällare och service som inte är är av den här världen. Bröderna som hade tränat kampsport troligen karate serverade barfota med en härlig glimt i ögat.


Var det längesen? De kan ha bytt folk, kanske. Jag var där i september och trots att de har god mat gick jag inte tillbaka för stämningen var så otrivsam. Jag kände mig inte välkommen - och det händer nästan aldrig annars.

Eva L
2007-05-14, 07:10
Ja visst det är ju några år sedan jag var på Amorgos. Hur länge sen vet jag inte exakt men jag tror att det var året före Janne gifte sig på Santorini. Kan det vara fyra eller rentav fem år sedan? Måste vara minst fem. Mycket kan ju förändras på den tiden.

Eva

inkfish
2007-05-14, 13:24
Jag var där samma år som Janne gifte sig, fast i juni. Då minns jag inget annat än att det var positivt.

Men när jag kom tillbaka förra året var där rent ut sagt otrivsamt.

Kalimera
2007-05-15, 13:13
Det blåser ALLTID på Amorgós. Øya er kjent for sine vinder, og regnes som en forblåst utpost. Det finns inga platser i Grekland där det blåser ALLTID. Det blåser mer eller mindre ofta på många öar, men inte alltid. På Amorgos kan det blåsa väldigt mycket, för att inte säga förskräckligt mycket. Men det kan likaväl vara helt vindstilla. Som på många andra platser. Rent statistiskt tror jag att det blåser oftare på Amorgos än på exempelvis Naxos. Och det har med öns utsatta läge att göra.

Det kan se ut så här i Katapola:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_120.jpg

Och det kan se ut så här:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_121.jpg


En bra sajt (http://www.poseidon.ncmr.gr/weather_forecast.html) där man kan se hur mycket det blåser tre dagar framåt.

Yak
2007-05-15, 15:32
Kalimera, fina bilder. Får mig att längta tillbaka ännu mer. Om tre veckor står man där på kajen igen! :)
Blåsigt eller inte, jag säger som Kalypso - Amorgos har en del av mitt hjärta. Visst vill manupptäcka nya öar också, men der är som en gammal kärlek. Man jämför alltid de nya öarna med Amorgos. I år blir tredje året i rad jag åker dit, och det lär inte bli det sista...

Kalimera
2007-05-15, 19:04
Man jämför alltid de nya öarna med Amorgos.Kan bara hålla med. En vacker dag när tiden stannat ska jag göra en hemsida om världens bästa ö. Ett embryo finns, men det dröjer till nästa år innan sajten är klar att presenteras: www.amorgos.se (http://www.amorgos.se)

*Zsazsa*
2007-05-20, 19:59
"Det blåser ALLTID på Amorgós. Øya er kjent for sine vinder, og regnes som en forblåst utpost. "

Jag kom hem igår kväll från min första öluff i Grekland.
Har varit bland annat på Amorgos där det blåste rejällt och den stora blå var iskallt men vi har både vandrat och badat trots detta.
Vi har bott hos Eleni som har sin pensionat vid en liten sandstrand där havet har varit skönt och stilla även när det blåste som mest. Det är som gjort för att börja och sluta dagen med en dopp i havet.
Vi också har ätit pizza i Katapola och det blev Pizza Greka självklart. Det var den godaste pizzan någonsin.
Solnedgången från stora terassen som hörde vårt rum slog alla andra solnedgångar med hästlängder.
Amorgos är som en dröm som man inte vill skall ta slut. Allt är så förstärkt där: tystnaden, mörkret, havets blåa, bärgets branta och inte minst vindens styrka.
Låt inte vinden blåsa bort ert dröm om Amorgos. ÅK DIT!

inkfish
2007-05-20, 20:13
Härligt inlägg ZsaZsaklapp_klap!

Där kände jag verkligen igen mig:)

Kalimera
2007-05-21, 10:45
Amorgos är som en dröm som man inte vill skall ta slut. Allt är så förstärkt där: tystnaden, mörkret, havets blåa, bärgets branta och inte minst vindens styrkaDet där är som poesi i mina öron. Tack! klapp_klap